Heb je gelijk in man.. Kanonne, wat was het heet. Sta je/ik dan in je foute spullen: zwarte overall en zwarte racert.. En de afgelopen twee weken echt teveel hooi op de zaken (en ook wel privé) vork genomen. De Verstandige Mensch accepteert dat 'ie geen 18 meer is, als 'ie dat al láááng niet meer is, en stelt de juiste prioriteiten: niet meer doen dan redelijkerwijs kan, én "business above pleasure". Je moet tenslotte toch eten en je rekeningen betalen. Zaken gaan voor. Geen tijd voor een weekendje weg, er dient te worden overgewerkt. Da's de verstandige keus. Dus ben ik vrijdag 15.30 met camper en racer naar het SSAR afgereisd..
Foute start: verkeersinfarct rond Arnhem. Dik drie uur voordat ik in Zandvoort was. File van aansluiting A18 op A12/ de grens tot achter knooppunt Waterberg/aansluiting A12 op A50. Geweldig, met zwáár ondergemotoriseerde trailer-trekker van dik drie decennia oud, en met een koppeling die al een flinke boodschap heeft gedaan. Oh ja, die klem zittende klep in de koelleiding die dus als gevolg heeft dat ik de verwarming in de cabine niet kan uitzetten, zit dus nog steeds klem, en dit al een jaartje of 6.. Dat moet eens hoger op de to-do lijst. Nodig.
Kwartier maken ! Al volle bak, maar plekje gevonden, inschrijven en keuren (soort van..). Wát een paddock... Met 4 Nankangs en 4 geleende Hankook slicks ( jullie vragen je natuurlijk óók af met welk idee de lener het rubber uitleende ?!
Ik regel het wel met je, Bud ! ) in het arsenaal een Coronelletje gedaan: slicks vóór, inters achter. Alles in de hardnekkige strijd tegen onderstuur: zowel de voorkant verbeteren, als de achterzijde verminderbeteren, alles is toegestaan. Twaalfde trainingstijd, achtste geëindigd (dank u, heren uitvallers, voor het oppoetsen van mijn imago voor mijn thuisfront, die door mij uiteraard selectief werd geïnformeerd) in de eerste race, niet al te veel verkeer om me heen , totdat een Bertone in mijn spiegels steeds groter werd.. Robin Steutel geloof ik, in zijn rechtsgestuurde Bert. Die had toch best serieus vermogen, dito wegligging, en sturen kan 'ie zeer zeker. Tja.. in de 156.. Serieus vermogen ? CHECK. Dito wegligging ?
De eerste helft van de race soort-van, maar de bandjes veel teveel mishandeld (lees je mee, Buddy ??
) dus, niet echt. Stuurmanskunsten van yours truly ?
In de láátste ronde, in nota bene de láátste bocht (Bos uit dus, de enige échte naam van die bocht, daarmee basta) prikte hij de Bert binnendoor. Ik stuurde vlak daarvoor pro-forma nog in, maar geen respons van de race-neus dus een wagenbreed gat. G-sus.. Maar geen nood ! Er zitten nog een x-aantal meters tussen Bos-uit en de finishvlag, dan staan de stuurtjes recht en kan het rechterpedaal gevloerd. De 254 PK's en 300 newtonmetertjes konden los en voor de vlag toch de Bert weer achter me, hoewel het weinig scheelde !
Na racen is het tijd voor relaxen: uitstékende BBQ door de van den Berg crew (succes verzekerd !!) , en natuurlijk tijd voor zorgvuldig en nauwkeurig hydrateren van Lijf en Ledematen. Dit bleek ook een keerzijde te hebben... een vermoeid gestel wordt er dus NIET fitter van..
Nu had ik géén T-car bij me, maar wél een T-driver ! Old-skool Perenkist-racer Race-Cees Gerritsen voor de zondagochend-race voor de FWD-drive-leeuwen gegooid.. (er moest worden geblazen bij de startopstelling !! Cees blies 0,00 , ik vroeg me af of ik dat ook had gedaan..) De slicks vóór, op de achterkant gezet, (de slijtindicatoren had ik er allemaal mooi egaal netjes van af gereden. Ben je er nog Bud ?) en de andere twee van de set vóór. Cees kon vervolgens genieten van volop overstuur in een FWD ! (zie je hoe ik rekening hou met m'n race-maatjes..) Kennelijk is het rubber uitgegript als de slijtputjes weg zijn.. Cees geloof ik als elfde geklasseerd. Jammer van code rood, 6 minuten van de race af, toch 20%.. Apart je eigen auto vanaf de baan te zien gassen ! En, wat blijkt, de 156 is warempel één van de stilste auto's op de baan ! Voor mijn gevoel zat ik altijd aan de geluids-grens, maar de beleving in-, en buiten de auto verschilt dus enorm.
Race drie ! Die was weer voor mij. Voor mijn gevoel tandje sneller als race 1, niet dus. 2.06.nogwat.. Zal wel door de herrie zijn gekomen: het oordopje in mijn linkeroor was aan de wandel geslagen, geprobeerd terug te duwen maar nee. Reuze annoying en slecht voor de concentratie. Wat een herrie.. Wat achteraf tot de (voor ?) laatste ronde bleek nogal mee te vallen: ineens brak/scheurde er iets in het uitlaatsysteem en was de herrie écht niet meer te harden, dus in limp-mode de pitstraat in. De herrie komt vanuit de motorruimte, dus het probleem zit waarschijnlijk in één van de spruitstukken. zal volgens Murphy's Law wel de cylinderkop zijn die naar de bestuurder wijst..
Tijden: Even uit mijn hoofd: (kan geen tijden op internet vinden van SSAR): persoonlijke beste tijd op een beslist niet snelle baan op 2.04.9 gezet, met gebruikte slicks voor en inters achter. Nóg een seconde eraf en ik zit op Cassa di Pere tijd !!
Cees dacht ik 2.06.9, beslist niet verkeerd voor een "starre-as racer". Kijken of we er een BigBusso-verslaafde bij hebben/bij krijgen !?
In het kort: fantastisch weekend, top catering, veel gezellige mensen, waanzinnig startveld, maar eigenlijk te heet...