De
A.L.F.A. G1 werd ontworpen door Giuseppe Merosi. Merosi beschouwde het model als een luxueuze evolutie van de vooroorlogse 24 Hp en 40-60 Hp. Dit was in feite al achterhaald en daarom had
Alfa Romeo een nieuw topmodel nodig. De G1 was de grootste
Alfa Romeo, die tot dan toe gebouwd werd. Om door te dringen op de markt, die in die naoorlogse jaren werd gedomineerd door Rolls-Royce, was de G1 uitgerust met een lang chassis en stijver frame, dan de vorige modellen. Voor de G1 bestond echter in Italië geen markt, door de hoge belasting, die berekend werd op cilinderinhoud. De modellen met motoren met grote 6C 6300 cilinderinhoud werden zwaar belast. Mede door de stijging van de benzineprijzen, werd de productie beperkt tot slechts 52 eenheden. Hiervan waren 2 prototypes. De 50 geproduceerde modellen vonden in Italië geen kopers; allen werden uiteindelijk naar Australië geëxporteerd !.
Een limousine op chassis 6018 werd verkocht aan een zakenman in Queensland. Nadat de eigenaar was overleden, was de G1 uit het zicht en zou nog zo'n 25 jaar onontdekt blijven. Eind jaren veertig vonden arbeiders de auto op de boerderij. Ze slaagden erin om de motor aan de gang te krijgen en gebruikten het als een boerderij-voertuig in de weide velden. Nadat de achteras van de auto het begaf, werd de motor gebruikt om een waterpomp aan te drijven. In 1964 werden de overblijfselen van 6018 teruggevonden door Australische
Alfa Romeo liefhebbers. Kort daarna begon Ross Flewell-Smith uit Winton, Queensland aan een uitgebreid restauratieproject, dat 10 jaar zou duren. Aangezien de oorspronkelijke limousine carrosserie niet meer bestond, nam Flewell-Smith contact op met Luigi Fusi, de latere curator van
Alfa Romeo Museo Storico. Hij begeleidde de creatie van een nieuw koetswerk in Torpedo-stijl en met spatborden. De nu Spider op chassis 6018 won het Queensland Vintage Car Concours in 1977 en de Australian Mile Miglia Memorial Run in 1978. Op het Lakeside-circuit getimed met 138,3 km / u.!
In 1995 werd de auto gekocht door de Melbourne verzamelaar Julian Sterling, die een volledige restauratie liet uitvoeren. Alle versleten componenten werden vervangen, terwijl Michelin een set nieuwe banden produceerde uit de originele mallen uit de jaren 1920. De G1 werd vervolgens gekocht door Neville Crichton, directeur van de Australische
Alfa Romeo importeur. Wederom kreeg het oudste nog bestaande
Alfa Romeo chassis een volledige restauratie met een wel erg fel rode carrosserie en koperen delen. Op het Pebble Beach Concours 2005 bekroond met de 3e plaats in zijn klasse. In 2010 reisde David Berthon met de Alfa G1 door Australië om het 100-jarig jubileum te vieren, met ook een verblijf in het Launceston Motor Museum in Tasmanië. In 2012 werd de nog steeds rode auto aangekocht door een verzamelaar in Californië en getoond op de Quail Gathering tijdens de Pebble Beach augustus week.
Met 20-30 ES Corsa onderdelen liet hij de auto door Fast Cars, Ltd. in Redondo Beach nogmaals restaureren. Dit keer in de vorm van Spider Corsa 2 posti racewagen met open wielen, geïnspireerd op de 20-30 ES, gereden door Enzo Ferrari. De 6018 werd donkerrood patina overgespoten; verscheen weer op het Pebble Beach Concours 2013 en won opnieuw een klasse prijs. Daarna volgde deelname aan het Arizona Concours 2014 en Amelia Island Concours 2014. Craig Calder en Tony Shooshadi reden de ‘11’ in de 2014 Mille Miglia met startnummer 10 en de her-carrosserie G1 stond zelfs een tijdje in het Enzo Ferrari Museo in Modena. Tony Shooshadi nam deel aan de Goodwood Members Meeting 2017, waarna de G1 rebody op de RetroMobile beurs Parijs 2017 te koop werd aangeboden. Tijdens de veiling van RM Sotheby in Scottsdale Arizona 2018 veranderde de G1 van eigenaar voor 445.000 dollar.
Modellen van de 50 G1 limousines zijn nog niet in 1:43 gemaakt.
Meesterbouwer Maurizio Sabatini van
Autodelta43 bracht vorig jaar een prachtig model uit van de G1 Torpedo Sport 4 posti Baquet 1921.
RIO verraste vorig jaar met de tipo G1 Spider Corsa 1921, lijkt nog het meest op de Flewell-Smith her-carrosserie van 1975-2012 op chassis 6018. Ref.4612 matter rood, maar dan zonder koperen radiateur, wel met koplampen en zonder de spatborden. Dit model is bij RIO/Best/M4 inmiddels uitverkocht.
Komende maand komt
AutoCult-Models ook met de G1 Spider Corsa 1921 uit, in een oplage van 333x. in de huidige donkerrode patina her-carrosserie van 2013, 2014 Mille Miglia, 2017 Goodwood en 2018 op de RM auction.
Aangeduid als G1
Targa Florio 1921, dat is
niet juist, geschiedenis vervalsing, deze ‘11’ 6018 reed nooit op Sicilië !
no11 was een SCAT van Tarabusi in de Targa Florio 1921. in latere jaren van de Targa Florio stond het 11 nummer wel op de Alfa RLS en
een RL-TF uit 1923 van Enzo Ferrari !.