Kabouter
Junior Member
Junior Member

Kachelkraantje vervangen Giulia?

za okt 22, 2005 16:04

Wie weet hoe ik " makkelijk" mijn kachelkraantje van mijn Giulia kan vervangen? Het is een behoorlijke ... zo onder het dashboard, dus vroeg me af of iemand een handige truuk kent.

Ik kan n.l. amper bij die vier moertjes die de kachel aan het dashboard vasthouden...

De reden: het kraantje sluit niet meer goed af (altijd warm).

Groeten, Bas
SCARB lid: 4326: Giulietta Sprint - 1958, 156 SW JTD 2005, Gehad: Giulia 1300 TI, Grigio Indaco, 1968

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Kachelkraantje vervangen Giulia?

za okt 22, 2005 17:36

Ik had hetzelfde probleem. Uiteindelijk toch maar de hele kachel eruit gehaald. Valt niet mee als het dashboard er nog inzit. Maar het kan.

Monteren van het kraantje als de kachel er nog inzit heb ik dus zelf niet gedaan en weet dus niet of het mogelijk is.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Egbertone
Guru
Guru

za okt 22, 2005 20:34

Niets is onmogelijk... het is te doen. Reken er wel op dat er nog koelvloeistof in de radiator zit... dat moet je dus opvangen als je de kraan er afhaalt. Ook is het handig als je de in- en uitgaande slang afklemt :wink:

Zelf heb ik de complete unit er uitgehaald en, zoals Joris al aangeeft, het valt niet mee.
Liggend op de vloer met een dopsleutel met kniestukje af en toe op de tast de moertjes zoeken. Heb je de 4 moeren eenmaal los, dan moet de unit er nog uit!

pop
Member
Member

zo okt 23, 2005 21:09

makkelijk. wat is makkelijk. Het vervangen van het kraantje is bets te doen hoor.
stoel eruit en liggen met je kop onder het dahboard.
wel evne de vloerbedekking afplakken.

Kabouter
Junior Member
Junior Member

zo okt 23, 2005 22:52

Hoe doe jij dat dan als de bevestigingsboutjes voor het kraantje aan de binnenkant van de unit zitten? Zoals ik het nu zie moet je de boutjes losdraaien die boven de radiateur zitten... en daar kom je niet echt tussen zonder de kappen los te halen.

Of zie ik iets over het hoofd? :? (O, ja het betreft hier een aluminium kraantje)
SCARB lid: 4326: Giulietta Sprint - 1958, 156 SW JTD 2005, Gehad: Giulia 1300 TI, Grigio Indaco, 1968

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

zo okt 23, 2005 23:09

Boutjes zitten aan weerskanten van het kraantje dus gewoon aan de kopse kant van de "radiateur". Moet je bijkunnen zonder de hele kachel te demonteren. Complete demontage kan ik je niet aanraden (sterk afraden!). Zou je zelfs je stoel niet voor hoeven te verwijderen....
Dirk - Giulia2000TS

jaben
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 24, 2005 11:16

De kappen losdraaien is inderdaad wel nodig. Opzich is dat niet zo moeilijk.

De boutjes/moertjes van de kraan zitten niet in de unit. Tenminste, ik heb ze nog nooit in de unit zien zitten.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

juultje
Guru
Guru

ma okt 24, 2005 13:16

Als je een zwart plastic kraantje hebt hooft de unit er niet uit want dat kun je vanaf de buitenkant losbouten 2 kleine moertjes. Een metalen behuizing ( bij de oude types) moet je aan de binnenzijde zijn om een slangklem los te halen. Dan moet de unit er onderuit. Eerst de koelvloeistof er uit en dan de 4 kleine moertjes. 2 (aan dezelfde zijde) laten zitten en dan langs de andere kant er tussenuit. Is inderdaad geen fijnen klus.

Kabouter
Junior Member
Junior Member

ma okt 24, 2005 21:25

Gelukkig, het is een metalen kraantje.. :evil:

Hmm, maar zou ik het kraantje wel gemonteerd kunnen laten zitten en aan de zijkant open halen? Denk dat alleen het membraampje vervangen genoeg moet zijn.. (hopen we dan).

juultje
Guru
Guru

di okt 25, 2005 07:16

Als het alleen het membraam is wel. (meestal is dat ook het probleem) nu alleen hopen dat de boutjes zonder breken los willen. Ik heb denk ik nog een nieuw membraam liggen

Terug naar “Algemene Technische vragen”