Het was na een kleine 11 jaar weer tijd voor een Alfa Romeo vond ik. Geen klassieker deze keer want... geen geld voor. Los van dat ben ik ook een verwend ventje die graag wat luxe (en veiligheid) in z'n auto heeft zoals climate control, cruise control, radiobediening op het stuur etc. Gekeken naar o.a. een GTV 916 en een GT (maar JTS en dat durfde ik niet aan...) én dus de 147. De laatste is het geworden.
De auto:
- Alfa 147
- 1.6 16V Veloce
- 5 deurs
- Business uitvoering
- bouwjaar 2007
- Blu Monte Carlo
- 138.560 km
- zwart/crême leder interieur
- Bose geluidsinstallatie
De titel zegt het al... heeft wat liefde nodig deze 147 De 147 heeft van augustus 2007 tot december 2016 op CD kenteken rondgereden en is daarna in particuliere handen gekomen en heeft op dat moment het huidige kenteken gekregen. De auto ziet er op de foto's op het eerste gezicht wel mooi uit, maar als je goed kijkt zie je de krassen en deuken. Ook werd al snel duidelijk dat de distributie vijf jaar en ongeveer 61.500 km geleden voor het laatst vervangen was, dit werd ook bij de verkoop verteld overigens. Contact opgenomen met Garage Len Jansen, daar kon ik meteen terecht. Omdat over de waterpomp niets bekend was, heb ik deze ook gelijk laten vervangen.
Maar ja, dan hangt de wagen op de brug... en wordt er meteen even goed gekeken naar de bodem en overige onderdelen die zich in die omgeving bevinden. De bodem ziet er goed uit, daar ben ik blij mee. Wel bleek dat de rechter schokdemper achter vervangen was, volgens de factuur die bij de auto zat augustus 2020. Vreemd verhaal natuurlijk, om aan één kant de schokdemper te vervangen, maar zal wel een kostenverhaal geweest zijn. Intussen is de rechter schokdemper achter ook aan vervanging toe, dus dat is het volgende wat op de planning staat. Er zit dan 1,5 jaar tussen de vervanging links en rechts, maar dat zal niet zo heel veel uitmaken denk ik. Verder zijn ook nog de voorbanden schuin afgesleten (had ik zelf nog niet gezien...), waarschijnlijk door een niet correcte uitlijning, dus dat staat ook op de planning. Deze banden waren eveneens in augustus 2020 vervangen, dus het gaat snel!
Wat is er inmiddels gedaan:
- distributie vervangen
- waterpomp vervangen
- rechter koplamp gepolijst
Wat moet er nog gebeuren:
- schokdemper links achter
- uitlijnen
- voorbanden vervangen
- intensieve poets-/reinigingsbeurt
- roest raamstijl verwijderen
- wat ik nog tegenkom...
Nog wat foto's van de "minpunten"