Kwam in een ander topic al voorbij, dus zal toch maar eens mn lockdown projectje laten zien.
Begin dit jaar bij Jens een 75 body opgehaald. Origineel een 1.6 carburateur uit Spanje.
Was overigens zo bleek een van de laatste ritjes van de 166 (RIP)
En in de werkplaats gezet
Doel was om de auto snel rijdende te krijgen en als hobby auto in te zetten terwijl de blauwe twinspark zijn Busso kreeg.
En ik wilde de auto op carburateurs houden. Gelukkig in het verkoop topic van Jens werd al een vervangende motor aangeboden door Michel en die ook gekocht.
(foto van Michel zn topic)
Bij het wassen kwam er stevig condens in de auto, dus eens op onderzoek gegaan.
De voorruit bleek te lekken, kitrand was niet goed. Die ruit was ook een klein beetje aan het de-lamineren dus die ging er ook niet heel uit. Dus nieuw ruitje er in.
Parafan was ook goed rot, dus dashboard er uit en dat ook weer netjes gemaakt.
Toen de koets dus in orde was, begonnen aan de motor.
Eerst de 40mm weber DCOMs netjes gemaakt
En met kelkjes ingebouwd in de auto
Zelf een filterplaat gemaakt voor een Pipercross filter aangezien die niet leverbaar waren. Uiteindelijk ook wel blij mee, deze is veel dikker en steviger dan de Pipercross variant zodat de carbs t.o.v. niet bewegen.
De lak van het dak en de motorkap was ook echt heel erg slecht. Dit werd eigenlijk pas duidelijk toen ik de auto al had en goed gewassen. Maar het leek wel alsof er iets corrosiefs ofzo op de auto heeft gelegen, want er zaten hele gekke plekken en zwarte stippen in. Gelukkig niet door de primer.
Dus zelf maar de motorkap en dak kaal geschuurd, epoxy primer, metallic lak, 2k blanke lak. Eindresultaat is echt niet super, maar beter dan het was en heel veel van geleerd.
Toen kon de eerste proefrit gemaakt worden, en dat ging nog niet eens zo verkeerd. APK was op een stofhoesje na ook geen probleem.
Echter remde de auto gewoon niet goed. Voor zagen de schijven er niet zo best uit en er zaten Ferodo blokken in, daar ben ik geen fan van. Dus maar EBC greenstuf met nieuwe schijven. Maar nog steeds slecht, want achter werkte het ook niet zo super. Bij het demonteren bleek er meer mis te zijn, dus maar meteen alles vernieuwd.
Klauwen, schijven, blokken, hoofdremcilinder, remdrukverdeler. Moet nog wel een paar keer goed ontluchten maar eerste proefritje was veelbelovend!
En om mijn spuitwerk te maskeren maar wat strepen geplakt, wou altijd een keer een auto hebben met race strepen. En zelf dat detail met die slang bedacht, wat beter uitpakte als ik dacht
Rest nog de motor een keer goed af te laten stellen door iemand die verstand van carbs heeft, want ik heb dat niet en eigenlijk ook geen zin om dat te leren. Het is mooie techniek maar ik ben toch meer van de injectie en de computers wat dat betreft.