Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 TS-C

di dec 25, 2012 19:03

Op zijn bank, maar de computer en het programma heb ik zelf gemaakt.
Hij heeft laatst wel geholpen om het weer helemaal top te krijgen!

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: 75 TS-C

di dec 25, 2012 21:47

Heeft hij idd wel eens verteld volgens mij,
Past jouw ecu ook op de standaard kabelboom??
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 TS-C

wo dec 26, 2012 10:26

Ja, klopt, op pagina 1 van dit topic is een foto van de computer.
Heb een verloop gesoldeerd op de standaard stekker in de Motronic doos.
De Motronic doos bevat een paar relais en verder niets...

Had ik zo gemaakt voor het geval het niks werd met de Megasquirt (in 2007 had je nog geen dealers in NL ervan meen ik).
Maar het werd wel wat en het zit nog steeds zo. :D

Destijds heb ik Buddy nog helpen bouwen aan de bank, die in eerste instantie geen 4wd bank was, maar enkel 2wd.
Het frame ervan heb ik toen in elkaar gelast.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 TS-C

wo dec 26, 2012 11:07

Nog spannende waardes gezien op de bank? :D
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 TS-C

wo dec 26, 2012 11:38

Iets spannender dan eerst!

217pk en 275Nm, terwijl ie eerst op 198pk bleef steken.
Loopt nu lekkerder door in toeren, komt denk ik door de grotere interkoeler en iets grotere pijpen in het inlaattraject.
Benzinedruk naar 4 bar gezet en de map hierop aangepast, want hij werd iets te arm in de hogere toeren.

240Nm nog steeds minimaal vanaf 1500rpm, daaronder vast ook, maar de meting start op 1500 ongeveer...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 TS-C

wo dec 26, 2012 12:52

Dat is heel netjes... :thumbs:

Daar moet je wel aardig mee uit de voeten kunnen denk ik zo. :) Een 3.0 12v met aanpassingen komt nog niet makkelijk aan dergelijke cijfers. Vooral dat koppel vanaf zo laag in de toeren zal lekker zijn. :)

Heeft het nut om door te trekken met deze motor of is het meer koppel dat je gebruikt?

Ligt hier nog steeds een mercedes M62 stof te happen, misschien toch nog maar eens naar kijken. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 TS-C

wo dec 26, 2012 14:21

Ja, dat gaat heel aardig :lol:

Doortrekken heeft wel nut, maximum vermogen ligt bij 6000rpm ofzo.
Ik zal die grafiek eens printen bij Buddy en posten hier.

Ik heb ook nog zo'n grote blower liggen, volgend project...
Dacht aan een 1.8 of 6 cilinder. In ieder geval moet het ergens 300pk worden.

Eerste gedachte was een 1.8 turbomotor, daar heb ik het een en ander voor verzameld (zuigers, bussen, natrium gevulde kleppen, e.d. thanx to Dré).
Blok heb ik eens met Richard over gehad, maar nooit opgehaald...

Een V6 is logischer voor zo'n grote blower, maar die weegt weer meer.
Dan zou ik dat blok verder naar achteren willen zetten, wat een hele verbouwing aan de auto betekent.
Wat natuurlijk wel weer een leuk project zou zijn i.v.m. stuurhuis, schutbord etc.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 75 TS-C

wo dec 26, 2012 15:53

Ik zeg lekker die 4pitter opbouwen, gewicht is je grootste vijand, zeker zo voor in de neus...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: 75 TS-C

wo dec 26, 2012 20:31

Een V6 is logischer voor zo'n grote blower, maar die weegt weer meer.
Dan zou ik dat blok verder naar achteren willen zetten, wat een hele verbouwing aan de auto betekent.
Wat natuurlijk wel weer een leuk project zou zijn i.v.m. stuurhuis, schutbord etc.
Standaard 3.0 met een M62 haal je makkelijk 300 pk mee. :wink:

Schutbord is niet zo'n punt, daar kun je aan slijpen en lassen en dan is het opgelost. Stuurhuis is lastiger... Persoonlijk zou ik dan gaan kijken of ik de fusees om kon wisselen li-re en dan dus de stuurarmpjes naar voren kreeg om dan een stuurhuis van bv een BMW E46 te monteren. :wink: Dit hebben wij onlangs ook bij een Jetta gedaan...

Leuk plan maar dan heb je wel nog een andere 75 nodig denk ik. :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 TS-C

do dec 27, 2012 20:28

Nog een 75?
Ikke niet begrijp :lol:

Simpelste is een 4-pitter i.d.d.
Nog simpeler is 164 drijfstangen in de huidige motor en daar de dikke blower op...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: 75 TS-C

do dec 27, 2012 22:50

Nog simpeler is 164 drijfstangen in de huidige motor en daar de dikke blower op...
? passen v6 drijfstangen in een TS dan?

Die heb ik wel voor je denk ik. :twisted:

Een grote blower op een kleine motor is toch helemaal niet zo'n geslaagd idee? Of komt de efficiency dan niet in gevaar als je daarmee hoge laaddruk gaat drukken?

De M45 is wel aan de limiet nu denk ik, de M62 zou een mooie stap vooruit zijn denk ik dan. M90 is een beetje overkill gok ik.

Maar ik ben benieuwd wat het wordt. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

Re: RE: 75 TS-C

vr dec 28, 2012 09:47

Nog simpeler is 164 drijfstangen in de huidige motor en daar de dikke blower op...
? passen v6 drijfstangen in een TS dan?

Die heb ik wel voor je denk ik. :twisted:

Een grote blower op een kleine motor is toch helemaal niet zo'n geslaagd idee? Of komt de efficiency dan niet in gevaar als je daarmee hoge laaddruk gaat drukken?

De M45 is wel aan de limiet nu denk ik, de M62 zou een mooie stap vooruit zijn denk ik dan. M90 is een beetje overkill gok ik.

Maar ik ben benieuwd wat het wordt. 8)

164 TS drijfstangen bedoelt Michel denk ik, die zijn net ietsje langer :wink: Ook die van de 155 2.0 TS kun je gebruiken.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 TS-C

vr dec 28, 2012 17:27

Ik denk niet dat hij langere drijfstangen wil... :? Met een grotere Eaton zal hij meer druk willen draaien en dan heeft hij meer aan lagere compressie. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 TS-C

vr dec 28, 2012 18:21

Nou, volgens Dré zijn de 164 TS drijfstangen nu juist ietsje korter... :lol:

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

Re: RE: 75 TS-C

za dec 29, 2012 13:07

Nou, volgens Dré zijn de 164 TS drijfstangen nu juist ietsje korter... :lol:
Ah, dat zou wel logischer zijn inderdaad, vond het al raar dat je een hogere compressie wilde :lol: Ik heb het zelf nooit opgemeten maar er is mij ooit door een tuner van TS motoren verteld dat die drijfstangen dus een milimeter langer waren dan de originele 75 TS drijfstangen. Even goed uitzoeken dus.

Terug naar “Racen - Algemeen”