Knopjes

Speling schakelpook (75 TS)

ma nov 07, 2005 21:42

Mijn 75 TS heeft al sinds dat ik 'm heb aardig wat speling op de schakelpook. Op zich zit ik er niet mee omdat ik evengoed snel, nauwkeurig en zonder gekraak kan schakelen, maar ik weet dat deze strakker hoort te schakelen. Dus hoe en waar kan ik dit afstellen of moet ik nieuwe schakelstangen halen of iets dergelijks? Alvast bedankt voor de reacties :wink:
Laatst gewijzigd door Knopjes op ma nov 07, 2005 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Speling schakelpook

ma nov 07, 2005 21:45

Daar waar de steel van de pook onder de auto verscholen gaat achter een rubber hoes zit ie bevestigd aan de schakelstang naar achteren.
Door de bout/moer ietje strakker of losser te draaien voelt het schakelen ook anders.

Wellicht dat ie bij te los staat :!:

patje1100
Guru
Guru

RE: Speling schakelpook (75 TS)

ma nov 07, 2005 21:57

dat kan

Maar dat busje waar dat boutje inzit kan een beetje uitgelubberd zijn of er zit teveel speling bij de schakel knietjes ( gewrichtjes) bij je bak.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Speling schakelpook (75 TS)

ma nov 07, 2005 22:08

dat kan

Maar dat busje waar dat boutje inzit kan een beetje uitgelubberd zijn of er zit teveel speling bij de schakel knietjes ( gewrichtjes) bij je bak.
Op de bak zitten div. busjes en kogeltjes, maar die witte kleine 'hoedjes' zijn vaak wat te dun geworden. Of nieuwe bestellen, of opvullen et een ringetje/ ringetjes. :idea: Dit is zowat het enigst punt, waar bijv. een halve mm speling een speiing op de pook van het 10 voudige tot gevolg heeft! :shock:

Ik hoor vaak die verhalen over dat busje onder de pook, maar die heb ik nog nooit moeten vervangen, wel eens moeten aandraaien. :o Die hoedjes achterop heb ik al bij twee auto's aangevuld met de juiste dikte (erg dun) ringetjes. Een wereld van verschil!
(Oh ja, je kunt er redelijk goed bij en hoeft verder niets los te halen dan dat ene boutje dat daar doorheen zit.)

Dus samengevat: kijk eens naar de bus/ boutje onder de pook, zoals eerder aangegeven en ook bij de aansluiting van pook op gewrichten op de bak. En zorg dat je wat geschikte ringetjes bij de hand hebt. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Knopjes

ma nov 07, 2005 23:29

Hier kan ik wat mee.... bedankt 8)

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 07, 2005 23:36

Werkt perfect. Heb ik met mijn Alfetta ook gedaan en hij schakelt weer als nieuw. ( bijna dan )Het kan zijn dat je met een slijptol :shock: iets ruimte moet maken om er een opvulring tussen te krijgen. Het wil nogwel eens schuin uitslijten.

RG

di nov 08, 2005 08:45

Ik hoor vaak die verhalen over dat busje onder de pook, maar die heb ik nog nooit moeten vervangen, wel eens moeten aandraaien. :o
bij mij heeft dat busje onderaan de pook wel echt veel speling :shock:
Nieuwe busje is inmiddels gedraaid, dus die kan er dit weekend onder :wink:

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

di nov 08, 2005 11:19

Zo'n nieuw busje onder de pook haal ik altijd bij Arese, compleet met de 2 rubberen ringetjes voor een paar euro. Goed schoonmaken, nieuw busje lekker met vet monteren en goed vast zetten. Werkt super! :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 08, 2005 13:25

Zo'n nieuw busje onder de pook haal ik altijd bij Arese, compleet met de 2 rubberen ringetjes voor een paar euro. Goed schoonmaken, nieuw busje lekker met vet monteren en goed vast zetten. Werkt super! :wink:
rubberen ringetjes??? Heb ik nog nooit gezien! :blue_confused:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”