patje1100
Guru
Guru

RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 17:37

Alessandro@ ik moet de verwarming maar eens aan gaan zetten, een happie gaan eten en vooral een biertje nemen want ik begrijp er nix van. Of je zit me in het oooootje te nemen, of ...........Ik zie het niet echt voor me.....

haha, grappenmaker..... Kanniet... hahaha. Kan egnie

Zeker V6 techniek. :lol: :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 17:41

Alessandro@ ik moet de verwarming maar eens aan gaan zetten, een happie gaan eten en vooral een biertje nemen want ik begrijp er nix van. Of je zit me in het oooootje te nemen, of ...........Ik zie het niet echt voor me.....

haha, grappenmaker..... Kanniet... hahaha. Kan egnie

Zeker V6 techniek. :lol: :wink:
Wat nou haha. :shock: Kan echt wel! Geloof me nou maar, ik heb het zeker drie keer gedaan! Wel de achteras gedemonteerd (ik weet niet of dat strikt noodzakelijk is) Eet smakelijk! :D .............mmmm ik ruik het eten ook al. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

do nov 24, 2005 17:42

Dus je haalt de achteras eronder uit maar laat de bak hangen??? Raar.... :?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

patje1100
Guru
Guru

do nov 24, 2005 17:44

Voorwaarde is dan natuurlijk wel daj je vooraf je koelvloeistof aftapt en je ontsteking 2 graden verdraaid, hihihi..

Geert... je ziet het... die topics ontsporen soms heel snel hier. Wekom op het forum :wink:

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 24, 2005 17:47

De rode? :shock: :shock:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

do nov 24, 2005 17:52

Geert@ ik begrijp er nix van. Je hebt de bak er onder vandaan gehaald en je hebt je koppeling cylinder laten zitten ? Hoe doe je dat zonder dat je je leiding hebt losgekoppeld ? Heb je die steun met dat oog waar die cylinder in zit los geschroeft van de bak?

Of heb je alleen het koppelings huis er onder vandaan gehaald.

Nou wil ik het weten ook .. :wink:
Ok, ik zal het proberen uit te leggen, met mijn matige kennis op gebied van de juiste namen bij de verschillende onderdelen :wink:

We hebben de v-bak losgekoppeld van de koppeling/druklager (waar die metalen schijf in draait) bleef dus hangen.
Hieraan ook de leiding die naar de hulpkoppelingscilinder liep.
Om de v-bak er onderuit te kunnen halen hebben we de remschijven, schokbrekers, uitlaat, cardanas, aandrijf assen naar de wielen (die met die 6 imbussen), achterste ophangpunt en de metalen balk (met aan beide zijden 1 korte en twee lange moeren) losgemaakt. En dan ben ik misschien nog wat items vergeten..maar er moest in ieder geval heeeel wat los :)

Het enige dat dus 'verbinding' had met de koppeling is het hefboom armpje dat de v-bak in gaat.

Doordat de slang van de leiding naar de hulpkoppelingscilinder, en de hulpkoppelingscilinder zelf (als ik het me goed herinner) los kwam te hangen aan het gedeelte met de metalen platen erin is dit euvel waarschijnlijk ontstaan..

Hopelijk is dit verhaal enigzins te volgen.. :roll:

Geert - dieinééndagwelveelerbijheeftgeleerd

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 24, 2005 18:38

@ Patje 1100: zie je nu wel! :twisted: :wink:

@Ronald: Dus triangel eronderuit en bak eronderuit. koppeling kan dan blijven hangen. :roll:

@Geert Ploeger: hhel duidelijk! :thumbs:

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 24, 2005 18:45

@ Patje 1100: zie je nu wel! :twisted: :wink:

@Ronald: Dus triangel eronderuit en bak eronderuit. koppeling kan dan blijven hangen. :roll:

@Geert Ploeger: hhel duidelijk! :thumbs:
Maar, wat schiet je daar nu mee op? En waar blijft de koppeling dan aan vast hangen? Alleen de aandrijfas. Ik zie het nut er niet van in.De bak rust vóór toch met die 2 bakrubbertjes op de balk van de triangel? Als zo'n ingreep doet, doe het dan goed en haal alles dan los. Kun je alles nakijken, vaak zijn die bakrubbers kapot en moeten vervangen worden en dan ben je ineens helemaal klaar. Toch?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 24, 2005 18:52

Voordeel: minder zwaar tillen (ik heb geen brug) en je hoeft de koppeling niet te ontluchten. :o
Baksteunen haal ik wel los, ik haal de complete achteras er altijd onderuit, dus incl. brug (in geval de versnellingsbak er onderuit moet voor reparatie of zo)
De koppeling kun je overigens dan gelijk ook bekijken, geen probleem. :wink:
Uiteraard ondersteun ik de koppeling/ kardan dan wel hè. :wink:
Ieder z'n ding, mij bevalt diit wel. :D

Maar één opmerking: als ik enkel een koppelingsplaat en of drukgroep/ druklager zou moeten vervangen, dan blijft bak en achteras natuurlijk wel op z'n plaats. #-o

patje1100
Guru
Guru

do nov 24, 2005 19:04

Ahh ik begrijp het.

Bij een turbo en een V6 zit dit iets anders in elkaar. Dat plaatje zag ik ff voor me

Alessandro@ excuses dat ik jouw technische vaardigheden verwarde met mijn eenzijdige blik :wink:

Geert@ dit zou ik ook niet zo gedaan hebben maar het is je uiteindelijk wel gelukt... en daar gaat het om. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. :lol:

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

do nov 24, 2005 19:38

Ik heb een draagbeugel gemaakt waarop de hele achtertrein kan liggen werkt perfect.

uitlaat los. schakelstang aan pook los,kardan los, schokbrekers onderzijde los, koppelingsleiding en remleiding,snelheidsensor stekkertje onder achterbank los,stekkertje achteruitrijlichten los,handremkabel los, beugel eronder opkrikken, 6 bouten balkje los,de achterste ophangbout en de reactiestangen los, beetje laten zakken en gewoon eronderuit rijden
ik heb het wel eens alleen gedaan in 5 uur, auto binnenrijden, uitelkaar inelkaar en weer buiten in 5 uur, zonder halsbrekende toeren of
gewicht te hebben gehad

Voorwaarde is wel dat alle bouten en moeren gangbaar zijn, ben dan ook een grootverbruiker ML en kopervet :wink:
trasforma il meglio in massimo

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

do nov 24, 2005 22:01

Ik heb een draagbeugel gemaakt waarop de hele achtertrein kan liggen werkt perfect.

uitlaat los. schakelstang aan pook los,kardan los, schokbrekers onderzijde los, koppelingsleiding en remleiding,snelheidsensor stekkertje onder achterbank los,stekkertje achteruitrijlichten los,handremkabel los, beugel eronder opkrikken, 6 bouten balkje los,de achterste ophangbout en de reactiestangen los, beetje laten zakken en gewoon eronderuit rijden
ik heb het wel eens alleen gedaan in 5 uur, auto binnenrijden, uitelkaar inelkaar en weer buiten in 5 uur, zonder halsbrekende toeren of
gewicht te hebben gehad

Voorwaarde is wel dat alle bouten en moeren gangbaar zijn, ben dan ook een grootverbruiker ML en kopervet :wink:
Kijk, dat zijn de betere werkomstandigheden.
Klinkt goed, z'n beugel. Is weer wat anders dan stenen als ondersteuning :wink:

Tijdsvertragende factor was ook het niet loswillen van bouten en moeren..
Met als dieptepunt een gesneuvelde Bilstein schokbreker :cry: Maarja, als er geen stofkapje meer opzit dan is het een verloren zaak natuurlijk.

Maareehh..5 uur.. :thumbs:

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

do nov 24, 2005 22:07

Geert@ dit zou ik ook niet zo gedaan hebben maar het is je uiteindelijk wel gelukt... en daar gaat het om. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. :lol:
Leek me dat er niet echt een andere manier was..de v-bak moest er nu eenmaal onderuit ivm een slecht werkende derde versnelling.
De koppeling was niets mee aan de hand maar 'sneuveled in action'.

De bak lijkt nu goed te schakelen, maar dat hebben we nog niet rijdend kunnen proberen.

Dus waarschijnlijk is het ene probleem opgelost, maar is er een andere voor in de plaats gekomen.
Maar als ik dat zo inschat is die wat eenvoudiger op te lossen dan een versnellinsbak.
Als een nieuwe hulpcilinderkoppeling inderdaad het probleem is...

patje1100
Guru
Guru

do nov 24, 2005 22:29

Dat klopt. Als je nu die 6 bouten ff los maakt ben je zo klaar. Soms levert het ontluchten een probleem op maar dat is een kwestie van heeeel hard pompen en dan krijg je dat er wel uit. En zorg dat je reservoir niet leeg raakt anders kun je dat ook weer met je remmen gaan doen.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 24, 2005 22:36

Yep, da's je enige probleem nu en relatief eenvoudig op te lossen. uitlaat kan blijven zitten. Gewoon de dwarsbalk (vier lange bouten en twee korte) loshalen en wat laten zakken. Dan kun je bij de bevestigingsbouten van je hulpkoppelingscilinder. (uiteraard heb je alvaast de koppelingslang losgehaald van de carosserie) nu kun je de complete cilinder er tussenuit halen. gaat even lastig, maar gaat wel. terug iedem. Denk erom, dat je bij het terug vastzetten van de dwarsbalk de koppelingslang niet afknijpt tussen balk en carosserie. :shock: Je zou de eerste niet zijn. :wink:

@Patje1100: de methode die ik beschreef en die Geert dus ook heeft toegepast betreft uivoeringen met geduwde koppeling. Ik zou zo niet weten of dat ook bij de getrokken koppeling zo gaat. Een V6 is namelijk erg betrouwbaar, dus aan die bak/ koppeling heb ik nog nooit gesleuteld. :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”