De ven sloeg niet aan naar mijn idee, ik ga het maandag even bekijken door hem een tijdje te laten lopen. mocht de ven niet aanslaan door lucht in het circuit hoe krijg ik de lucht eruit??
hij zat tot drie streepjes over het gemiddelde...........ben wel gewend dat bij warm weer hij iets over het gemiddelde komt maar zover!!!
Gr Tom
Koelsysteem ontlucht je door met voldoende koelvloeistof zonder dop op het expansievaatje de motor te laten draaien tot de fan aanslaat. Volgens sommigen is het niet nodig maar doe het toch maar: zet je kachel vol open. Als de fan aanslaat weet je zeker dat alle koelvloeistof mee rondgaat en daarmee ook de lucht die er via je expansievaatje weer uitgaat.
Slaat je fan niet aan dan kan dat aan 3 dingen liggen volgens mij:
1) Thermostaat
2) Thermoschakelaar
3) Fan of bedrading daarvan
1)
Gaat je thermostaat wel goed open? Dit kun je voelen door aan de slangen naar en van de radiateur te voelen, die moeten warm worden. Blijven ze koud dan blijft waarschijnlijk je thermostaat dicht. Wat wel raar is want dan zou hij sowieso slecht koelen en moet je veel vaker last hebben van een te warme motor, lijkt me dus wel goed. Als je aan die slangen gaat voelen pas dan aub op voor alle ronddraaiende delen daar, stel je voor dat je fan ineens toch gaat draaien, terwijl jij daar net je vinger bij in de buurt hebt.... au
2)
De thermoschakelaar zit in je radiateur geschroeft. Je thermoschakelaar heeft 2 aansluitingen, beide draden losnemen en doorverbinden. Dan moet je fan meteen gaan draaien. Als hij wel gaat draaien met doorverbonden draad (en dus niet bij 110 graden van de koelvloeistof) is je thermoschakelaar kapot en moet er dus een nieuwe in.
3)
Gaat je fan met doorverbonden thermocontact nog niet draaien dan ligt het waarschijnlijk aan de fan zelf, of aan de kabels daarnaartoe. Dan zulje met een voltmeter ofzo even moeten kijken waar wel en waar geen spanning opstaat.