Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

Motor erg warm???

do dec 01, 2005 21:48

Sta ik gisteren in een kleine file (Tente moest voetballen) nou het duurde nog geen half uur of de peiler van de thermometer ging door tot 110*. waar kan dit aan liggen?? ik heb laatst mijn koelvloeistof vervangen en de radiateur is uitgebouwd geweest (bij de gagage).
Ik weet dat koelvloeistof die tot -36 gaat snel warm wordt maar dit was wel heel warm.

Kan het te maken heben met het feit dat ik puur en alleen op de koppeling reed?
Alles bleef prima lopen geen gekke dingen verder. normaal als ik rijd dan hangt ie mooi tussen de 80/90.

Gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Motor erg warm???

do dec 01, 2005 22:01

FC Tente? :wink:
Waarschijnlijk toch nog lucht. Sloeg de fan wel aan? Zo niet, dan zit er nog lucht in. Of de stekker van de fan is gecorrodeerd.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Motor erg warm???

do dec 01, 2005 22:06

Als ie niet meer verder oploopt kan het toch geen kwaad, dacht ik zo?
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Motor erg warm???

do dec 01, 2005 22:20

110, dat is toch het streepje na het gemiddelde?? Mijn 33 kwam daar met regelmaat.. vrijwel bij ieder stoplicht (was wel in de zomer). Sloeg de fan gewoon aan en liep de temp terug. Lijkt me niet echt iets om me zorgen over te maken, auto's worden immers warm tijdens file rijden. Beetje in de gaten houden of het niet erger wordt.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Motor erg warm???

do dec 01, 2005 23:30

Wat is eigenlijk het kookpunt van koelvloeistof (dus wanneer gaat het mis als je systeem geen druk kan houden) ?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Motor erg warm???

do dec 01, 2005 23:38

Wat is eigenlijk het kookpunt van koelvloeistof (dus wanneer gaat het mis als je systeem geen druk kan houden) ?
dat zou ik zo niet weten, maar kan je wel vertellen (eruststellen???) dat er bij 125 graden nog niets spannends gebeurt. Hoger heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Motor erg warm???

do dec 01, 2005 23:47

KNAL pfffffffsssst ? ;)

Ik ben met geen enkele Alfa ooit boven de 110 gekomen (km/h ;))

Gebruikersavatar
Hans156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 02:27
Locatie: Zuid Holland

RE: Motor erg warm???

do dec 01, 2005 23:51

Wat KAS zegt ben ik het mee eens, zeker m.b.t. lucht......
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Motor erg warm???

do dec 01, 2005 23:51

Bij 125 graden in een 33 is het wel spannend hoor....

Dan gaan je passagiers je raar aankijken als je bij 30 graden buitentemperatuur in de Ardennen de verwarming vol open zet.
Ze stoppen daarmee nadat je hebt uitgelegd dat je dat doet om te voorkomen dat ze de auto naar huis moeten duwen. 8)
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Motor erg warm???

do dec 01, 2005 23:57

De ven sloeg niet aan naar mijn idee, ik ga het maandag even bekijken door hem een tijdje te laten lopen. mocht de ven niet aanslaan door lucht in het circuit hoe krijg ik de lucht eruit??

hij zat tot drie streepjes over het gemiddelde...........ben wel gewend dat bij warm weer hij iets over het gemiddelde komt maar zover!!!

Gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Motor erg warm???

vr dec 02, 2005 00:01

Ohja Twente won met 1-0 van Sparta!!! \:D/
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Motor erg warm???

vr dec 02, 2005 08:24

De ven sloeg niet aan naar mijn idee, ik ga het maandag even bekijken door hem een tijdje te laten lopen. mocht de ven niet aanslaan door lucht in het circuit hoe krijg ik de lucht eruit??

hij zat tot drie streepjes over het gemiddelde...........ben wel gewend dat bij warm weer hij iets over het gemiddelde komt maar zover!!!

Gr Tom
Koelsysteem ontlucht je door met voldoende koelvloeistof zonder dop op het expansievaatje de motor te laten draaien tot de fan aanslaat. Volgens sommigen is het niet nodig maar doe het toch maar: zet je kachel vol open. Als de fan aanslaat weet je zeker dat alle koelvloeistof mee rondgaat en daarmee ook de lucht die er via je expansievaatje weer uitgaat.

Slaat je fan niet aan dan kan dat aan 3 dingen liggen volgens mij:
1) Thermostaat
2) Thermoschakelaar
3) Fan of bedrading daarvan

1)
Gaat je thermostaat wel goed open? Dit kun je voelen door aan de slangen naar en van de radiateur te voelen, die moeten warm worden. Blijven ze koud dan blijft waarschijnlijk je thermostaat dicht. Wat wel raar is want dan zou hij sowieso slecht koelen en moet je veel vaker last hebben van een te warme motor, lijkt me dus wel goed. Als je aan die slangen gaat voelen pas dan aub op voor alle ronddraaiende delen daar, stel je voor dat je fan ineens toch gaat draaien, terwijl jij daar net je vinger bij in de buurt hebt.... au
2)
De thermoschakelaar zit in je radiateur geschroeft. Je thermoschakelaar heeft 2 aansluitingen, beide draden losnemen en doorverbinden. Dan moet je fan meteen gaan draaien. Als hij wel gaat draaien met doorverbonden draad (en dus niet bij 110 graden van de koelvloeistof) is je thermoschakelaar kapot en moet er dus een nieuwe in.
3)
Gaat je fan met doorverbonden thermocontact nog niet draaien dan ligt het waarschijnlijk aan de fan zelf, of aan de kabels daarnaartoe. Dan zulje met een voltmeter ofzo even moeten kijken waar wel en waar geen spanning opstaat.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Motor erg warm???

vr dec 02, 2005 12:57

inderdaad, hebben ze de stekker van de fan wel aangesloten?
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Motor erg warm???

vr dec 02, 2005 22:22

Nou reuze bedankt voor je beknopte beschrijving. Ik ga er maandag naar kijken en aan prutsen. je hoort het wel.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Motor erg warm???

vr dec 02, 2005 22:56

en de 3 punten voor Twente. Met een beetje geluk. :)
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Terug naar “Algemene Technische vragen”