Op de signaaldraad van de Lambdasensor gemeten t.o.v. de accuminpool meet ik met warme motor 2000 rpm 0,4-1,3 Volt wisselend (5 keer per 10 s)

Peiling eindigde op wo dec 07, 2005 16:52

1) Dit is goed.
Geen stemmen
0
2) Dit komt waarschijnlijk doordat de lambdasonde te heet is
11%
2
3) Dit is te hoog
47%
9
4) Het mengsel is veel te rijk waardoor deze hoge waardes komen
16%
3
5) Geen van bovenstaande, ik heb een eigen antwoord
26%
5
 
Totaal aantal stemmen: 19
alfaromeo155

RE: Lambdasonde Quiz

zo dec 04, 2005 16:08

word nou toch eigelijk wel benieud naar het antwoord :D


Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Lambdasonde Quiz

zo dec 04, 2005 22:51

Dacht ik al..... :whistle: :wink:

Lekker carbjes \:D/
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014


MadMets

RE: Lambdasonde Quiz

ma dec 05, 2005 21:21

Ik kies voor optie 3. Aangezien de meesten denken dat het zo is... :oops: :mrgreen:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8933
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Lambdasonde Quiz

ma dec 05, 2005 22:05

Ik kies voor optie 3. Aangezien de meesten denken dat het zo is... :oops: :mrgreen:
De meeste mensen rijden ook geen Alfa... hebben ze daarom gelijk? :wink:

Je zou zeggen dat dit hoge signaal ertoe leidt dat de ECU gaat corrigeren, ofwel minder inspuit, vandaar het bokkige lopen. Maar dat is dus te kort door de bocht blijkbaar. Wat het dan wel is... goeie vraag, ik ben donders benieuwd in elk geval.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Lambdasonde Quiz

ma dec 05, 2005 22:17

I stick to 5 :roll:

Andretti Molletti

RE: Lambdasonde Quiz

ma dec 05, 2005 23:13

Oke ... gaan we ;)


De meting wordt uitgevoerd op de signaaldraad Lambdasonde en de accumin.
De waardes zijn idd te hoog... Normaliter zo tussen de 0.1 en 0,7 a 0,9 V afhankelijk van de temperatuur van de sonde.
Dankzij dit hoge signaal denkt de regeleenheid dat het signaal merendeel vd tijd TE hoog=te rijk is... daardoor zal de ECU de inspuittijd gaan verkleinen om het mengsel te verarmen en zodoende een lagere Lambdaspanning te krijgen. Dit lukt niet (omdat lees verder) waardoor het mengsel zo arm afgesteld wordt dat de motor in gaat houden. Als deze situatie lang genoeg duurt gaat de ECU over het hele gebied de motor verarmen... het zogeheten "leerprogramma" zal er voor zorgen dat ook de motor in de koude situatie waarbij de Lambda nog niet actief kan zijn, te arm loopt.. Dit is merk en type afhankelijk... sommige auto's kunnen "slechts" 10-15% bijleren... sommige over de 50%... dat is veel want dat is de helft van de ingespoten hoeveelheid benzine meer of minder!!!

DE CLOU (eerst 't deel hierboven lezen he!! ;) )
Doordat de massa van de Lambdasensor een overgansweerstand kent ligt de spanning wat hoger dan normaal. Dit kan bv komen doordat de uitlaat slecht massa maakt, maar ook bij 5 draads sensoren doordat de massadraad slecht contact maakt. Door meten over beide draden van de sensor (zwevend meten en niet t.o.v. min accu) kan men controleren of de sensor(sonde) ok is. Daarna kan men de spanning over de massadraad van de sensor meten en in dit specifieke geval zal blijken dat daar ongeveer 0,4 Volt over staat, wat echt teveel is!
0,4-1,3 Volt gemeten geeft een gemiddelde spanning van 0,85 V wat in principe te rijk betekend...slechts de korte momenten dat de spanning echt 0,4 V is zal de regeleenheid te arm meten... 95% vd tijd te rijk...

ZO.... ruimte voor na discussie :lol:


nog eentje????? :wink:

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Lambdasonde Quiz

ma dec 05, 2005 23:16

Ik dacht het al.... Maar ik roep nooit iets voordat ik het zeker weet 8) :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Lambdasonde Quiz

ma dec 05, 2005 23:19

als je van na-spel houdt misschien wel.... :shock:

als je nou in t vervolg gelijk de clou post........is dat niet veel makkelijker? :twisted:

ff serieus: thnx voor je input...weer wat geleerd maar hoe bedoel je dat zwevend meten?? meet je dan op een willekeurig massapunt of juist niet?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

RE: Lambdasonde Quiz

ma dec 05, 2005 23:19

@Dibro:

Afbeelding

Topicvervuiling!!!!





:wink: :lol: :wink: :lol:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op ma dec 05, 2005 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Lambdasonde Quiz

ma dec 05, 2005 23:20

:moon:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

RE: Lambdasonde Quiz

ma dec 05, 2005 23:22

Dan meet je over het component wat je wilt meten...

dus over de min van de sensor en de signaaldraad.. dat kan een vd draden in de stekker zijn of de uitlaat...
Bij een lampje in de achterverlichting dus op de twee metalen lipjes van het armatuur...
Zodoende meet je dus overgangsweerstanden in de massadraad mee!!!
Dat is zwevend meten.. zwevend t.ov. de accumin...(of koets)

Andretti Molletti

Re: RE: Lambdasonde Quiz

ma dec 05, 2005 23:22

:moon:
Je wilt een pak slaag????


:lol:

Andretti Molletti

RE: Lambdasonde Quiz

ma dec 05, 2005 23:23

Daar begin ik niet aan .. jij bent te groot ;)



:jumping:

Terug naar “Algemene Technische vragen”