Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

kopppelingsplaat verkeerd om?? of toch wat anders (alfa33)

wo dec 07, 2005 17:39

he alfisten,

was bezig met een andere bak te monteren en ook maar gelijk de koppeling en drukgroep ook gedaan, alleen nu heb ik het volgende probleem, hij koppeld niet meer.

Nu heb ik de volgende dingen al gecheckt, de koppelingscilinder doet het nog, want ik zie die pen naar buiten komen als ik op het pedaal druk (heel knap in je eentje :D ). Voor de rest zit die lepel die uit je bak steekt ook goed zo ver ik dat nu nog kan zien. Dan moet het dus ergens anders aan liggen, als je de druk groep vast schroeft zit daar achter de koppelingsplaat, die heeft aan de ene kant een dikke kant en de andere kant is gewoon vlak. Ik heb hem precies hetzelfde terug geschroeft zoals de oude zat (dat denk ik ten minste, maar ik kan ook ongelooflijk stom geweest zijn en daar ben ik dus nu ook bang voor). Ik heb de uitstekende kant naar de bak laten wijzen (dus naar de drukgroep, met andere woorden, de dikke kant valt in de drukgroep).

Mijn vraag, zit dit juist? (moet de dikke kant van de kopppelingsplaat naar de motorkant of naar de versnellingsbak (drukgroep) kant uitwijzen?

En als ik dit dan wel eventueel goed heb gedaan, wat zou het dan nog kunnen wezen waarom hij niet koppeld.

(nog even voor de duidelijkheid, als ik heb nu in de versnelling zet kan ik hem niet ontkoppelen door het pedaal in te drukken, als ik hem dus start en hij staat in de versnelling en ik heb het pedaal ingedrukt, dan rij je weg.)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: kopppelingsplaat verkeerd om?? of toch wat anders (alfa3

wo dec 07, 2005 19:43

Ik zou zweren dat de plaat goed zit :roll: , maar misschien is je koppeling niet goed genoeg ontlucht? Je ziet de stift wel bewegen, maar ook genoeg?? :?
En euh, ik hoor niets over je druklager, die zit er toch zeker wel in hè. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

33Nico16V

RE: kopppelingsplaat verkeerd om?? of toch wat anders (alfa3

wo dec 07, 2005 19:57

zekers te weten het ontluchten ... Blijven doen blijven doen en dan schakeld hij weer.
Je plaat zit goed zoals ik je zo begrijp hoe je hem hebt geplaatst. Ik heb hem ook net vervangen dus.


Grt Nico

alfaromeo155

RE: kopppelingsplaat verkeerd om?? of toch wat anders (alfa3

wo dec 07, 2005 22:02

klinkt allemaal goed. maar inderdaad hoe zit je druklager

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: kopppelingsplaat verkeerd om?? of toch wat anders (alfa3

wo dec 07, 2005 22:04

Als je de koppeling bediend, laat dan je broer kijken of de hevel van de koppeling ook echt beweegd
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: kopppelingsplaat verkeerd om?? of toch wat anders (alfa3

wo dec 07, 2005 23:10

Ik denk ook aan het druklager inderdaad. Misschien dat hij tijdens het montern van de bak uit het heveltje is gevallen ( het pennetje van het lager moet n.l. in een uitsparing van die hevel )

Vastzetten met een elastiekje wil weleens helpen.

Of ontluchten zin heeft betwijfel ik want je hebt immers niet aan het hydrolische gedeelte gezeten.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: kopppelingsplaat verkeerd om?? of toch wat anders (alfa3

wo dec 07, 2005 23:18

luc33, je slaat de hamer op zijn kop volgens mij

ik moest namelijk nog al wat jutteren om de bak erop te krijgen en ik denk ook dat mijn druklager verdraaid is zodat die meenemer hem niet meer mee pakt

de koppelingsplaat zit goed (effe nagevraagt bij een alfa garage, en die gaf ook aan dat je je druklager gewoon met vet moet vastplakken aan die meenemer en die meenemer het lieft bij monteren even vast maken met iets........)

heb de motor al weer kaal, pookknop en dergelijke weg, hij is al weer opgekrikt en het spruitstuk ligt er ook al were onder vandaan, morgen avond dus weer de motorsteun los, alles kantelen en dan het druk lager er goed op doen.
(alleen wel hopen dat ik de aandrijfassen kan laten zitten en hem daarmee voldoende naar achter kan schuiven, anders heb ik weer die irritante 12 irritante inbusboutjes....... :cry: )

zal morgen wel posten of het gelukt is (want het zal wel nacht werk worden), en anders vrijdag.........

en in ieder geval weer bedankt voor het meedenken!!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

Re: RE: kopppelingsplaat verkeerd om?? of toch wat anders (a

do dec 08, 2005 09:55

, anders heb ik weer die irritante 12 irritante inbusboutjes....... :cry: )
!!

:? Idd, krijg al bijna nachtmerries... :)

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: kopppelingsplaat verkeerd om?? of toch wat anders (alfa3

do dec 08, 2005 16:16

als je de bak er achter weg hebt kijk dan gelijk even of het pennetje, waar de bedieningsgaffel op rust, nog wel heel is. Het wil wel eens voorkomen, heb ik zelf ook eens gehad, dat bij het monteren van de bak dit pennetje breekt. Vooral als je nogal moet jutteren om de bak er achter te krijgen. Als het pennetje gebroken is ontkoppeld hij ook niet meer.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: kopppelingsplaat verkeerd om?? of toch wat anders (alfa3

do dec 08, 2005 16:22

Dit heb ik ook eens gehad en toen begon ik ook te twijfelen over dat druklager. Echter er was op een of andere manier te vee llucht in het systeem gekomen. De gavel ging wel op en neer echter de slag was te kort. Het pedaal ging trouwens ook wel licht.

Misschien kun je dit nog checken voordat je alles loshaalt, of is dat nu te laat???? :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

Re: RE: kopppelingsplaat verkeerd om?? of toch wat anders (a

do dec 08, 2005 16:26

Dit heb ik ook eens gehad en toen begon ik ook te twijfelen over dat druklager. Echter er was op een of andere manier te vee llucht in het systeem gekomen. De gavel ging wel op en neer echter de slag was te kort. Het pedaal ging trouwens ook wel licht.

Misschien kun je dit nog checken voordat je alles loshaalt, of is dat nu te laat???? :wink:

Rens
In dat geval was er iets mis met de hydrauliek, en daar rept Gerwin niet over. Van alleen een bak de-en monteren wordt het hydraulische gedeelte niet anders, tenzji er dus iets mis is met de hulpkoppeling ofzo, maar dan had ie dat waarsch. al eerder gemerkt.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: kopppelingsplaat verkeerd om?? of toch wat anders (alfa3

do dec 08, 2005 16:29

ja oke, maar in mijn geval had ik daar ook opeens last van dat is het vreemde. Ik had die koppelingscilinder losgemaakt van de motor dmv die borgring te verwijderen en bij het terugplaatsen zat er opeens lucht in. Terwijl ik niet aan de hydrauliek geweest ben. Alleen die cilinder los gemaakt.

vreemd dus, maar daarom vermelde ik het even.....

Even terugkomend op de titel, je koppelingsplaat kan volgens mij niet verkeerd omzitten.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: kopppelingsplaat verkeerd om?? of toch wat anders (alfa3

do dec 08, 2005 19:25

het enige wat ik heb vervangen is dat rubbertje om de hulpcilinder, want deze was gebroken

maar ontluchten zal ik nu ook wel doen, want wil echt alles uitsluiten (het lijkt me eigenlijk wel erg onzwaarschijnlijk, want een dicht circuit verbreek ik niet, anders zouden die rubbertjes in de koppelingscilinder kapot zijn en zou hij moeten lekken)

ga vanavond verder slopen, eerst sporten en dan gaan we weer
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”