david

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 19:48

Ik heb vandaag het volgende gedaan. Starten met een koude motor op LPG lukt wel maar zakt in en slaat af. Als ik op Benzine start loopt ie eerst wat onrustig maar na wat dotten gas gaat het beter. Vervolgens schakel ik na een tijdje tijdens het rijden over op LPG. Ik heb dan geen probleem.
Zet ik de auto neer en wordt de motor koud begint het van voren af aan. Voor alle dat getest en gereset had ik dit dus helemaal niet. starten op LPG en lopen....

Andretti Molletti

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 19:51

en warm start i wel goed?



(ONTSTEKING!!!)

david

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 19:52

Ja..ik rij 350 kilometer per dag(heen en terug werk) en als de motor dus goed warm is start hij ook op LPG.

Andretti Molletti

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 19:55

Rookt i ZWART bij een koude start???

david

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 19:59

Negatief....gewoon heell ichtgrijs/ wit

Andretti Molletti

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 20:00

zwart is te rijk=nadruppelende injectoren...


dus eerst de ontsteking in orde maken/controleren...
dan pas de injectoren controleren op nalekken


dat zijn de twee stappen die je moet ondernemen :)

david

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 20:01

O.k. maar ff voor deze leek.. de ontskeing wordt dat gecontroleerd door hem aan zo'n kast te hangen??? En dan bedoel ik computer, want dat hebben ze gedaan en de uitslag was dat alles goed was.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 20:03

Alle boegies zijn drie dagen geleden vervangen..NGK, vervolgens hebben ze de hele zooi getest en gereset. Uitstoot gecontroleerd, alle kabels doorgemeten, bobine, etc. resultaat nu loopt ie helemaal niet meer op LPG. Voor de vervanging boegie's en testen liep en starte hij gewoon op LPG, het enigste probleem waren die kneterende knetters. Nu komen ze met het verhaal dat het aan mijn verstuiver ligt want zeiden ze vanochtend na opnieuw de boel te hebben getest...er komt te weinig gas in de ...(weet niet meer waarin). Is het nu raadzaam om ook die verstuiver te laten vervangen....dit kost me ook weer minimaal € 300 ex en ik heb geen garantie dat dat het probleem is. Inmiddels heeft me dit al een kleine € 600 gekost. Help.

Bij een G2 installatie zitten geen verstuivers, dit heeft alleen een G3 installatie en die heb je begrijp ik dus niet. Je hebt nu gewoon een soort carb in je inlaat zitten, door de lucht die er langs stroomt wordt er vanzelfs lucht aangevoerd. Trouwens als je nog twijfelt, moet je gewoon even je luchtfilterbak loshalen, dan kun je dat ding zien.

bevriest je verdamper niet, er zit antivries in het koelsysteem????
Ligt het daar niet aan dan kun je het volgende doen.

Op je verdamper zit een stappenmotor. Haal deze los, kan gerust er staat daar geen druk op. Zet de auto op contact en schakel over van gas naar benzine. Motor hoeft niet gestart te worden. Dan moet het klepje in de stappenmotor heen en weer bewegen. Vertrouw je dat ding niet, dan kun je hem loshalen en voorzichtig met iets indrukken, zodat die zeker helemaal open staat. LET WEL ALLEEN VOORZICHTIG INDRUKKEN. :wink: Haal dan het stekkertje los en probeer het nog eens. De klep blijft nu open staan en kan geen belemmering meer vormen. Je auto moet ook zonder die stappenmotor kunnen lopen, aangezien deze alleen lambda is 1 afgegeld.

Als dit werkt kun je het volgende proberen:
Op de tank zit 1 spoeltje en op je verdamper zitten twee spoeltjes. Deze moeten uiteraard open staan anders loopt er geen gas. Sluit een multimeter aan op het spoeltje op de tank en probeer te starten. Als het goed is moet die een keer 12V geven als teken dat die open staat.
Dan kun je ook nog de spoeltjes op de verdamper testen door er 12V op de zetten, je zou dan een beetje gas moeten horen stromen. Wanneer je de gas-aanvoer-slang naar je inlaat loshaalt, dan kun je dat wel horen sissen. Als je geen sigaret oid in de buurt hebt, dan kun je dit veilig doen. Als dit ook werkt dan zou je kunnen kijken of er wel 12V op de spoeltjes komt te staan als je probeerd op gas te rijden. Als dit niet het geval is, dan zou ik even een nieuwe massa aansluiting maken aan je motor ofzo. (hier spreekt even een ervaringsdeskundige :wink: massaprobleempje heb ik ook een keer gehad)

Als dit ook goed is, dan zou je verdamper wel eens slecht kunnen zijn.

Dit geldt overigens wel als je ontsteking goed is, maar als die nu helemaal niet meer op gas rijdt. lijkt me dit eerder een probleem in de gastoevoer. Want ook al zou je ontsteking niet helemaal goed meer zijn en op benzine rijdt die nog wel, dan zou die op gas wel moeten kunnen lopen.

Maar misschien kun je ook ven ergens anders heen gaan??

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 20:07

maar als die alleen erg slecht op gas loopt wanneer de motor koud is, dan is de kans toch groot dat z'n verdamper naar de haaien is??? Of zie ik dit alles verkeerd??

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

david

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 20:15

In de eerste plaats allemaal ontzettend bedankt alvast voor jullie adviezen....echt te gek. Ik heb zelf er ook aan gedacht om naar een ander toe te gaan. Echter bij deze heb ik al aardig wat laten doen en betaald, en eigenlijk wil ik ze er niet op deze manier goedkoop mee weg laten komen. daarbij komt dat er in Friesland maar weinig Alfa dealers zijn en dat deze eigenlijk voor heel friesland is (heeft meerdere garages in verschillende plaatsen) en dat een andere Dealer al weer een pokke eind hier vandaan is. Ik heb wel een LPG installatie bedrijf geraadpleegd maar die werkte weer voor die Alfa dealer.... dus die stuurde me weer naar Talsma.

Ik heb vanmiddag de grote Alfa baas gesproken en een heeeeeeeeeeel verhaal aangehoord, maar daar werd ik niets wijzer van. Een tijdje terug Alfa Nederland gebeld en die verzekerde mij in ieder geval dat geknetter in de uitlaat niet standaard wordt geleverd bij hun auto's (hij moest wel lachen om die opmerking van de chef werkplaats).

Als ik het allemaal dus kort samenvat is het niet raadzaam om blindelings die verstuiver te laten vervangen....maar dus nog maals erop aan te dringen dat ze mijn ontsteking en injectoren eerst controleren.

vwb. die spoeltjes. Volgens mij hebben ze die vanmiddag doorgemeten omdat die monteur ook op de tank aan het meten was.

alvast bedankt he ALFA bikkels.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 20:20

injectors/verstuivers hoeven niet want die zitten niet op een G2 installatie. Je hebt toch een G2??

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

david

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 20:40

Dit is precies wat er op het zilveren plaatje staat:

Fiat Nederland BV 44364
RDW: VIAU. 0001 Type 0279

verdamper Vialle: F-Type
Mengstuk Vialle: 13822
Actuator Vialle: 9336
Regeleenheid AMS Vialle: 90270

Inbouw en afstelinstructie 50205
Stat 850 +/- 50 RPM Max 1% CO

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 20:57

Je hebt een mengstuk, dan heb je een G2 installatie. Dat is dus dat ding in de inlaat. Als moeders vanavond thuis is zal ik bij ons ook even op het plaatje kijken. Uit mijn hoofd weet ik namelijk alleen dat er een F-type verdamper inzit in de rest ben ik nu ook wel even benieuwd geworden. :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

david

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 21:02

Ok.is goed en bedankt alvast... Ik heb ook even gekeken wat nou een verstuiver is. Heeft een verstuiver nou iets met LPG te maken??

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 21:17

verstuiver en injector zijn 2 dezelfde dingen. Ik heb het idee dat je bij een benzinemotor eerder spreekt van een injector en bij een diesel spreek je meer van een verstuiver. Maar de taak is hetzelfde en dat is het inspuiten van brandstof.

Een verstuiver/injector heeft alleen iets met LPG te maken als je een G3 installatie hebt, dan wordt het gas namelijk geinjecteerd in je inlaat, vormt een brandbaar mengsel voor je motor. Heb je geen G3 installatie dan heb je ook geen injectoren. Je hebt dan een mengstuk in je inlaat zitten. Een carburateur dus. Deze geeft een hoeveelheid gas af aan de hand van hoeveel lucht er door heen stroomt, dit vormt ook een brandbaar mengsel voor de motor. Het verschil tussen beide is dat een G3 installatie beter te regelen is, net zoals dat bij benzine het geval is.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Algemene Technische vragen”