Alfa33_blue

olielekkage nokkenaskeerring

wo jan 11, 2006 21:01

Ik heb een vraagje over de nokkenaskeerring van mijn Alfa 33 1.7 8V.
De nokkenaskeerring aan de rechterkant is gaan lekken, dit is te merken aan druppels die onderaan de cylinderkop en onderaan de distributieriemkappen hangen. Het is duidelijk te zien dat de lekkage daar vandaan komt aangezien er een vettige plek tot bovenaan de kop loopt. Ik heb alleen nog geen tijd gehad om de kap los te halen.

Nu heb ik de garage opgebeld met de vraag of ik daar meteen wat aan moet doen of dat 't niet zo'n haast heeft. Situatie uitgelegd, dat de olie intussen de draagbalk eronder al wat nattig heeft gemaakt, maar hoogstens af en toe een druppeltje hier en daar onder de auto. De chefmonteur was van mening dat 't niet veel uitmaakte.
"Dat komt heel vaak voor, dat noemen wij zweten". Ehh, ja maar de druppels hangen onderaan de kop enzo.... "jaa dat noemen wij zweten" :P
Ik ben dus bang dat m'n distributieriem eraan gaat door die olie, maar volgens hem liep dat ook wel los.

Ik voel me dus niet helemaal comfortabel met dat antwoord, omdat ik weet dat distr.riemen niet samengaan met olie. Aan de andere kant heb 'k geen zin om alles nog eens los te laten halen, want vorige maand stond ie nog bij de garage met een lekke koppakking + kapotte thermostaat + versleten nokkenas. :cry:

Wat is jullie mening over die lekkage ?

PS: Die chefmonteur is geen hork ofzo, heeft de vorige reparatie ook (prima) uitgevoerd en rijdt zelf in de winter ook een Alfa 33.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: olielekkage nokkenaskeerring

wo jan 11, 2006 21:09

Tja, wat is veel lekkage en komt de olie ook echt op de d-riem, of loopt het enkel langs de kop?
Dat valt zo niet te beoordelen. Dta zie je pas als je de kap eraf haalt. Is het maar een beetje, dan gaat de d-riem echt niet dit jaar kapot. Is het echt veel, tja dan............. Maar even ter geruststelling: als de d-riem nieuw is gaat ie echt niet kapot van een maandje geringe olielekkage meer of minder.
Maar nogmaals: vanaf hier valt er dus niet echt wat zinnigs over te vertellen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alfa33_blue

wo jan 11, 2006 21:16

Ik zal dit weekend ff de kap loshalen om de lekkage goed te beoordelen.
De distributieriem zit er net 4000 km op. Hij is wel voor de 2e keer gemonteerd. 200 km na vervanging distributie (had ik bij aankoop laten doen) ging de koppakking lek en heb ik beide koppakkingen laten vervangen maar distributieriem + spanrollen laten hermonteren.
Ik rij trouwens zo'n 2500-3000 km per maand, wordt zo'n soort lekkage snel erger of valt dat mee? (ik probeer in te schatten wanneer ik de reparatie moet doen) En daarnaast: enig idee wat de kosten zijn van het vervangen van zo'n keerring?

Alvast bedankt!

Luc33
Guru
Guru

wo jan 11, 2006 21:30

Lastige situatie zeg.

Is de dwarsbalk ook nat van de olie?

Als dat zo is kan je er vergif op innemen dat de binnenkant van de distributiekappen ook vol met olie besmeurd zit. Dan zou ik zelf het zekere voor het onzekere nemen, helemaal als ik 3000km per maand moet rijden. Het vervangen van de keering is opzich niet zo heel veel werk. De distributiekappen moeten verwijderd worden, dus ook de riem en het tandwiel van de nokkenas. Dan kan je met een schroevendraaiertje het oude keering eruit pielen en de nieuwe erin slaan m.b.v. een grote dop oid ( als hij er maar gelijkmatig in komt )

Maar wat ik niet snap is dat als de auto nu al nat is van de olie, dat ze het dan 4000km geleden niet opgemerkt hebben.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: olielekkage nokkenaskeerring

wo jan 11, 2006 22:12

Maar wat ik niet snap is dat als de auto nu al nat is van de olie, dat ze het dan 4000km geleden niet opgemerkt hebben.
Misschien is toen juist de kering lekgeraakt? :?

Alfa33_blue

wo jan 11, 2006 22:13

Lastige situatie zeg.
Is de dwarsbalk ook nat van de olie? [....]

De balk die onder de kop doorloopt is nat, onder de kap is het ook nat. Zwaar doorweekt is de balk niet en de olie is niet echt naar achteren gespat en zit ook niet over de onderkant vd auto verspreid.

Ik denk dat het is gaan lekken omdat de nokkenassen uit de kop geweest zijn... dat icm. verouderde keerringen....
De keerring die lekt is trouwens ook degene waar de 'nieuwe' nokkenas in zit. 1 vd nokken van de oude nokkenas was nl. ernstig versleten en die heeft de monteur toen vervangen voor een exemplaar uit een cylinderkop die hij nog had liggen in de werkplaats.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 11, 2006 22:18

Ik denk dat het is gaan lekken omdat de nokkenassen uit de kop geweest zijn... dat icm. verouderde keerringen....
De keerring die lekt is trouwens ook degene waar de 'nieuwe' nokkenas in zit. 1 vd nokken van de oude nokkenas was nl. ernstig versleten en die heeft de monteur toen vervangen voor een exemplaar uit een cylinderkop die hij nog had liggen in de werkplaats.
Da's een beetje jammer dan en erg logisch, helaas.
Wat niet logisch is, is dat als je de nokkenas eruithebt niet even de kering vervangt. Dat had je toen laten we zeggen 5 euro gekost en veel zekerheid gegeven en nu........... :(
Dit vind ik toch een beetje vreemde actie van de garagist. :? => coulance???????

Luc33
Guru
Guru

wo jan 11, 2006 22:26

Zou best eens kunnen ja, maar heeft hij de complete kop over gezet? Zonder nieuwe keerring? Die dingen drogen na verloop van tijd idd uit. Hij hoort iig niet te lekken en ook niet te zweten. Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat de dwarsbalk nat was en het binnen in de distributiekappen ook een smurrie van jewelste was.

Misschien heb je geluk en compenseert hij je voor zijn slordigheid.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Alfa33_blue

wo jan 11, 2006 22:42

Zou best eens kunnen ja, maar heeft hij de complete kop over gezet? Zonder nieuwe keerring? Die dingen drogen na verloop van tijd idd uit. Hij hoort iig niet te lekken en ook niet te zweten. Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat de dwarsbalk nat was en het binnen in de distributiekappen ook een smurrie van jewelste was.

Misschien heb je geluk en compenseert hij je voor zijn slordigheid.
Nee, hij heeft de nokkenas incl. de bijbehorende klepbekers overgezet. Ik denk dat ie die keerringen niet heeft vervangen om de reparatiekosten te drukken. Alleen kwestie van verkeerd bezuinigen dan :?

Beroep op coulance.... tja.. probleem is dat je niet kunt bewijzen dat het daardoor komt.. en ik beschuldig 'em liever ook niet zomaar. Hij heeft verder de boel echt netjes gerepareerd en me opzich aardig gematst. (nokkenas + bekers verkocht voor 45 euro ipv, nieuwe voor 200 eur) Zag ook een paar nieuwe stukjes slang bij de thermostaat die ik niet op de rekening terugzie.

Remco S
Guru
Guru

do jan 12, 2006 06:08

Je kunt nog iets proberen, mits het hier alleen gaat om een verdroogde keering. Je kunt dan een tubetje seal conditionair van forte toe voegen (oid) Dit product heeft de eigenschap alle rubbers die in het smeersysteem zitten (keeringen, klepseals, pakkingen) weer zacht te maken. Mocht het nu alleen om een verdroogde keering gaan ben je gelijk van je lekkkage af, mocht die beschadigd zijn, dan zou je hem moeten vervangen.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 12, 2006 08:59

Zweten is zweten en lekken is lekken. Ik begrijp dat dit toch een behoorlijke lekkage is ? Als de olie daar echt zo uitze***t, heb je daar toch ook een drukval ? Wat me dan weer niet zo gezond lijkt voor je stoters ? Vervangen die keerring, vind 't niet zo gezond voor je distributie....olie op het asje van de spanrollen, zand en vuil d'r op, wordt lekkere drap, spanrollen draaien minder soepel enz enz....
dit is ellemaal wel worst case scenario he ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Alfa33_blue

do jan 12, 2006 09:30

Ik denk dat als je een verlaging vd druk kan meten in de cyl. kop door die lekkage, dat je dan binnen een paar km alle olie buiten je blok hebt liggen :) Hij lekt duidelijk, maar niet in zulke hoeveelheden dat je elke week moet bijvullen vanwege dat lek. Ik heb al wel kunnen zien dat de bovenkant van de riem in ieder geval droog is, dus op dit moment zijn de spanrollen ook nog vrij van drab. Ik zal in het weekend de werkelijke schade eens gaan bekijken, als het eruit ziet als een grote bende of als het lijkt alsof dat binnenkort gaat gebeuren, dan gaat het gefixt worden. Ik zit er nog over te denken om dan meteen de waterpomp maar mee te nemen. Uit de richting vd waterpomp komt namelijk een heel zacht zingend geluid dat er al een hele tijd is maar niet erger wordt. (ik neem aan dat een waterpomp redelijk geruisloos moet zijn??)

die tip over die seal conditioner is interessant, heb ik ook al over gedacht. Maar dat spul maakt rubber soepel en zacht, dus als het op de distr. riem komt wordt die ook soepel en zacht.... en dan vliegen de tandjes eraf ben ik dan bang voor.....
Laatst gewijzigd door Alfa33_blue op do jan 12, 2006 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 12, 2006 09:37

de lekkage moet idd aanzienlijk zijn, wil je drukverlies meten...maar wat jij beschrijft kwam bij mij over redelijk aanzienlijk, vandaar. moeilijk zo te beoordelen achter de pc, jij hebt er een beter zicht op.
voor de waterpomp van de 33 geldt dat ie toch een beetje weerstand moet geven als je'm ronddraait...maag niet te vlotjes gaan. mag ook niet vastzitten uiteraard. eigenlijk zelfde verhaal als bij de spanrollen.....
zingen is idd niet de bedoeling, maar ikzelf heb ooit een huilend geluid gehad door een slechte v-snaar. en dat klonk niet als slippen, maar echt een zacht gehuil.....

Alfa33_blue

do jan 12, 2006 09:47

de lekkage moet idd aanzienlijk zijn, wil je drukverlies meten...maar wat jij beschrijft kwam bij mij over redelijk aanzienlijk, vandaar. moeilijk zo te beoordelen achter de pc, jij hebt er een beter zicht op.
voor de waterpomp van de 33 geldt dat ie toch een beetje weerstand moet geven als je'm ronddraait...maag niet te vlotjes gaan. mag ook niet vastzitten uiteraard. eigenlijk zelfde verhaal als bij de spanrollen.....
zingen is idd niet de bedoeling, maar ikzelf heb ooit een huilend geluid gehad door een slechte v-snaar. en dat klonk niet als slippen, maar echt een zacht gehuil.....
Ik bedenk me dat het idd. erg moeilijk te beoordelen is voor jullie, maar om een indicatie te geven: druppels hangen onderaan de cyl. kop, draagbalk is wat nattig, maar het is niet zo dat er door die lekkage overal een vettige laag op gekomen is door rondspatten etc. Ook ligt er geen plasje onder de auto.

dat van die waterpomp kan opzich dus heel goed meevallen. De snaar zit er nl. ook niet heel erg strak op, wil vooral als ie koud is tijdens stationair weleens een beetje geluid maken. (af en toe een piepje, zeer kort) gaat meestal weg als ie warm wordt. Vorige eigenaar had koelsysteem bijgevuld met ruitewisservloeistof :evil: monteur rook alcohollucht bij het aftappen ervan.
dus vandaar dat ik de pomp al snel verdacht vond.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 12, 2006 09:52

dan zal het drukverlies wel meevallen. plasje ga je niet hebben omdat bij stilstaande motor de meeste olie uit de koppen terugvloeit naar het carter. (vandaar dar ie ook even tikt bij starten, moet terug oppompen).
anderzijds: als je toch de distributie er af haalt, en je twijfelt aan de waterpomp, misschien beter vervangen ? kosten niet zo veel die dingen

Terug naar “Algemene Technische vragen”