Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo jan 15, 2006 20:27

Scheurtje ?

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo jan 15, 2006 20:33

In het huis? Hmmm kan.... :-k

Maar de binnenkant van het vliegwielhuis was egaal vies van de olie. Zou je dan geen spoor schone olie moeten zien? En een scheurtje zomaar in het alu?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

ma jan 16, 2006 00:02

Je weet heel zeker dat het bakolie is? 8-[ (bakolie spet altijd. :wink: sorry, flauwe grap) het komt dus niet van de motor/ krukas of zo? :-s
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo jan 29, 2006 10:09

Scheurtje ?
Mr Char himself...



Het blijkt dus inderdaad een scheurtje te zijn... :cry:

Gister wéér de hele zooi los gehaald (je word er wel erg handig in, alleen die opmerkingen over dat ik beter overal vleugelmoeren op kan zetten gaat een beetje vervelen) en de oude bus gedemonteerd. Het viel op dat de keerring niet echt nat was en dat ook de pakking waar de bus mee tegen de bak geschroefd zit nog goed was. Moeilijk te zien natuurlijk want het was een natte zooi... Om dat we er niet zeker van waren dat het aan de keerring/bus lag hebben we toch de bak maar uitgebouwd. Dat gaat als je 1 kant van het subframe wat laat zakken. Verder hoef je niets los te maken daarvoor. Op de werkbank hebben we alles goed schoongemaakt en de nieuwe bus gemonteerd. Ten einde raad hadden we besloten om de bak te kantelen en dan af te vullen met olie, gewoon tot het randje :wink: en hem dan een week te laten liggen. Halverwege het vullen begon er ineens olie te lekken door een centimeter lang scheurtje vlak bij de ingaande as. Noumoe? :schrik:

Ik ben in ieder geval blij dat ik het gevonden heb en dat ik niet wéér na een lange dag sleutelen met een lekkende bak thuis zou komen, want dan had ik hem zo de greppel in gereden! :evil:

Nu heb ik gelukkig nog een bak van een laatste Thema turbo liggen. Voordeel daarvan is dat die zo'n visco koppeling heeft en dat rijd een stuk beter. Nadeel is dat dat laatste type een achteruit vergrendeling op de pook had zitten, je moet zo'n pieletje inknijpen voordat hij in z'n achteruit kan, en dat heeft de mijne niet. Dat zou op te lossen zijn door de pook van een type 3 te monteren en dat gaan we dan maar doen. :wink: Verder heeft hij een iets langere overbrenging want ik heb standaard 185 pk en een type 3 205pk. Dat lijkt me niet zo'n probleem omdat ik al iets meer druk heb en geen kat dus sloom zal hij niet worden!

Ik weet alleen niet of ik het lager van de ingaande as zal laten vervangen.. :-k Bij de 3.5 V6 lag dat eruit en ik heb er wel vaker van gehoord dat die lagers slijten. Ik heb zelf namelijk nooit met die nieuwe bak gereden, maar de auto met riemschade gekocht.

Wat is wijsheid volgens jullie?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo jan 29, 2006 17:56

Kun je niet 'gewoon' voelen of er speling op het lager zi? Al dan niet met gedeeltelijk gedemonteerde bak. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za feb 04, 2006 19:05

Ondertussen heb ik besloten om inderdaad de type 3 bak met sper te monteren. Gelukkig :twisted: heeft een vriend van mij z'n Croma TD in elkaar gereden dus daar mocht ik de pook uithalen. Was leuk: 's avonds in het donker en de vrieskou, brrr... :cry:

Vandaag de pook in de Thema gemonteerd wat toch nog een aardig werkje bleek. Uit een sloop Croma rukken gaat sneller dan in bouwen in je eigen auto... Heel de middenconsole moet eruit en das nooit een leuk klusje.

Volgende week gaan we de bak monteren met de tssenas waar de sper inzit. Nog even de keerringen vervangen en dan moet het lukken. Al met al toch een hoop tijd versleten met die rot versnellingsbak... :evil:

Afbeelding
Afbeelding

Beetje wazige foto maar het scheurtje zit rechtsonder de prise as...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

ma feb 06, 2006 23:31

Nu kun je wel roepen dat het een rot klus is gebleken, maar ondrtussen ben ik dus wel mooi vet jaloers op jouw werkplaats hoor! :twisted:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 75 en Thema perikelen

ma feb 06, 2006 23:36

Nu kun je wel roepen dat het een rot klus is gebleken, maar ondrtussen ben ik dus wel mooi vet jaloers op jouw werkplaats hoor! :twisted:
Let even op de schone werkbank... :twisted:


Ik huur ergens een schuurtje waar mijn auto's staan en waar het normale sleutelwerk plaats vind maar dit soort klussen mag ik bij een bevriende Mazda dealer doen! Ze zijn vroeger Alfa dealer geweest, vandaar de link...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo apr 02, 2006 09:56

Zo, even tijd voor een update. De Thema bak is helemaal .... Er is een schurend geluid van een lager, het sper werkt niet (komt vaker voor op hogere leeftijd) en sinds kort springt hij uit z'n 5... Niet vaak, maarja... Wéér op zoek naar een andere bak dan maar, ik weet nu tenminste hoe het moet! :wink: Ik wel een turbo druk metertje gemonteerd dus ik kan nu zien wat we doen... Qua tussen acceleratie is het echt een kanon! :driving:

Ondertussen hebben we de 75 weer van stal gehaald en gister heb ik de achterkant verlaagd en de 30mm stabi gemonteerd.


Afbeelding
Afbeelding

De vorige eigenaar vertelde dat de auto ooit flink verlaagd geweest is, maar omdat hij in de binnenstad van Den Haag woonde, heeft hij hem weer laten verhogen. De auto stond daarom iets voorover omdat ze volgens mij alleen de achterveren vervangen hebben door originele exemplaren en de voorkant lekker hebben laten staan. De onderste draagarmen staan ook al iets naar boven, dus ik heb even gegokt door alleen de achterkant aan te pakken. Dat is naar mijn idee prima uitgepakt, hij staat keurig recht, en niet écht laag... Wel mooi zo, eigenlijk! :D Natuurlijk is nóg lager veel mooier maar dan zit je hier overal aan de grond... Voordeel is wel dat we geen middendemper meer hebben, alleen maar de CSC pijpen, en dat scheelt flink in bodemspeling! Eindelijk van die slappe originele veren af, bah! :evil:

Ik heb ook meteen mijn bij RS aangeschafte stabi gemonteerd. Wonder boven wonder gingen de "botjes" met weinig hak werk van de draagarmen af, alleen het gat van de rubbers waar de stabi mee aan de auto hangt groter maken was een vies klusje. Met een lucht tolletje met een freesje erin gaf dat een aardige zooi! :? Maargoed, hij zit! En wat een verschil nu!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil nu de castor stangen nog even aan pakken (plaatjes heb ik al in huis) en hem dan eens goed uitlijnen. Het waaide gister flink en dan merk je toch dat hij erg wind gevoelig is...
Verder moet hij nodig nieuwe remschijven aan de voorkant en wil ik de koppeling nog een keertje vervangen. Het achterste motorsteunrubber is ook verleden tijd dus er is nog werk zat... :shock:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo apr 02, 2006 13:58

Niks mis met die andere velgen, maar zo met die Ronal's is het het toch wel helemaal hè! Staat precies mooi laag zo, het is op originele hoogte al niet leuk meer met die hobbels.

De bak van de Thema begint toch wel een klein drama te worden zo ondertussen? Ik heb het topic gevolgd en zou er zelf niet vrolijk van worden.... maar voordat de 75 weer op stal moet heb je voorlopig wel even om het weer in orde te maken, toch?
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo apr 02, 2006 16:51

Mooie auto Ronald. :thumbs: Klinkt dat een beetje, die loze CSC pijpen? Ik bedoel, is het in de auto ook nog een beetje leuk. Ik zit er zelf ook aan te denken nl, maar heb een hekel aan kabaal. Iets meer lawaai mag van mij. Ik heb een katloze versie ( 90 ) dus geen dempimg door een kat.

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za dec 30, 2006 23:29

Zo, even een update. :)

Ik heb vandaag het voorste aandrijfas rubber vervangen, samen met het lagertje wat voor op de as zit. Omdat er CSC spruitstukken opzitten met de flenzen meer in het motorruim, heb ik de voorpijpen laten zitten. Nadeel is dan wel dat je moeilijk bij de voorste moeren komt. Ik heb een heel lang verlengstuk gemaakt en zo de drie moeren van het vliegwiel los gemaakt. Het rubber was nog wel in een redelijke staat maar het lagerbusje was aardig versleten. Nadat ik het oude busje van de as gehaald heb heb ik hem nog even in het vliegwiel gepast maar daar zat flink speling op. Met de nieuwe bus was dat zo goed als weg. Alleen heb ik een verkeerd binnenwerk van het lagertje meegekregen. :evil: Het zal ook eens in 1 keertje goed gaan...

Afbeelding

Links het oude busje met het conische lagertje, rechts de nieuwe met een ander soort (en dus andere maat) lager. Ik moest toch wat dus het het nieuwe busje met het oude lagertje gemonteerd, dat ging prima en alles was mooi soepel en schoon. De as van zo'n QV is zowiezo anders dan andere 75's want zo zit er aan de voorkant een stuk met spiebaantjes waar de kop met de drie tapeinden op vast zit. Ehh, zie foto. :wink:

Afbeelding

Het schuifstuk schuift niet want dat zit geborgd met een bout en moer. Ik had dat nog nooit gezien.

Het nieuwe rubber zat er zo op en monteren ging best snel. Alleen moest na het monteren de stalen strip die het rubber in model houd er nog af. Dat was een rot klusje... Bij het starten merkte ik al dat de auto minder trilde. Eindelijk iets resultaat!
Toen ik de auto kocht trilde hij al. Ik vond het niet zo belangrijk omdat ik dat zelf wel even op zou lossen. #-o "oh, vast een aandrijfas rubbertje".
Na een inspectie op de brug zag ik dat het rubber van het steunlager in het midden kapot was. Deze heb ik samen met het middelste rubber ( een dunne schijf, niet een normale dikke "worst"), vervangen. Ik heb toen de as onder de auto gedeeld en toen de boel vervangen. Natuurlijk zo terug gezet zoals het zat. Ik weet alleen nooit of mijn voorgangers dat ook gedaan hebben... Het verschil in trillen was niet geweldig. :shock: Na een tijdje heb ik het rubber in het staartstuk vervangen. Aardig klusje zo onder de auto maar ook nu niet écht resultaat. Vandaag dus het voorste lager en rubber en dit scheelt! Je hoorde de as gewoon rommelen aan de voorkant en dat is nu weg. ook kun je nu gewoon redelijk trillingsvrij rijden. Alleen merkte ik nu dat vanuit stilstand vol optrekken de as in het midden, dus bij de pook, klapperd. Hmm, en dat heb ik dus al los gehad en het lagertje schoongemaakt en ingevet. Ik had dus meteen moeten kijken of er ook daadwerkelijk speling op zat... :oops: Geeft niks, blijven lachen. ik draai er nu mijn hand niet meer voor om en... ik moet binnenkort de koppeling vervangen... :x Daar gaat m'n zakgeld. :mrgreen: Met dat klusje doe ik dus meteen het middelste en achterste lagertje, dat begrijp je! Ik heb dan in een paar delen zo'n beetje alles vervangen en dan moet het goed zijn. Als afsluiter dan toch ook maar een keertje langs van Lingen rijden met de befaamde slangklem manier...

Conclusie: totaal verkeerd aangepakt. :oops: Ik had in 1 keer de as eronder vandaan moeten halen, werkelijk alles vervangen door nieuw en klaar. Nu kost het hetzelfde maar dan wel met veel meer werk, en ellende. Nouja, een goede leer voor de volgende keer.

Ik heb nog een hoop spullen op de plank liggen om te monteren: achterschijven en blokken (voor zit al) en RVS slangen. Onderste fuseekogels en stuurkogels, en een caster kitje met kogels. In het voorjaar nieuwe banden op de Crommodora's en dan meteen goed uitlijnen. Ik hoop dat de vorst weg blijft want dan blijft de 75 gewoon rijden deze winter!
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo dec 31, 2006 13:47

Leuk stukkie ronald... Ben dus niet de enige die wel eens staat te sukkelen en achteraf denkt ; dat had ik beter in één keer gedaan... :wink:
Nog ff over t wegblijven van de vorst: Ik weet niet hoe het bij jullie is gesteld met de zout verspreiding maar hier zijn ze pakweg 14 dagen terug al behoorlijk aan t strooien geweest....
Dat je je auto smorgens niet moet krabben wil niet zeggen dat de 'rijkswaterstaten' niet op pad gaan...(iets zegt me dat die leverancier van dat zout een hoge functie heeft binnen rijkswaterstaat :twisted: ....Of in de board of directors van een min of meer roestgevoelig automerk... :evil: :wink: )
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo dec 31, 2006 19:26

Hier is inderdaad ook al flink gestrooid, vervelende witte aanslag op je voorruit, dat je in 1 dag zo je hele reservoir leeg spoelt
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

ma jan 01, 2007 19:16

Zooooooo herkenbaar! 8)
Niet specifiek dit probleem dan, maar wel het eindeloos blijven klooien. Maar ik vind dus, dat je daar wel wijzer van wordt. In positieve zin!
Simpel je spaarpot omdraaien en alles nieuw kan iedereen. (koop een nieuwe auto en je weet zeker dat de trilling uit de cardan weg is. :biggrin: :wink: )

De kerstvakantie is wel de periode van de projecten updates. 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Projecten”