Zo, even een update.
Ik heb vandaag het voorste aandrijfas rubber vervangen, samen met het lagertje wat voor op de as zit. Omdat er CSC spruitstukken opzitten met de flenzen meer in het motorruim, heb ik de voorpijpen laten zitten. Nadeel is dan wel dat je moeilijk bij de voorste moeren komt. Ik heb een heel lang verlengstuk gemaakt en zo de drie moeren van het vliegwiel los gemaakt. Het rubber was nog wel in een redelijke staat maar het lagerbusje was aardig versleten. Nadat ik het oude busje van de as gehaald heb heb ik hem nog even in het vliegwiel gepast maar daar zat flink speling op. Met de nieuwe bus was dat zo goed als weg. Alleen heb ik een verkeerd binnenwerk van het lagertje meegekregen.
Het zal ook eens in 1 keertje goed gaan...
Links het oude busje met het conische lagertje, rechts de nieuwe met een ander soort (en dus andere maat) lager. Ik moest toch wat dus het het nieuwe busje met het oude lagertje gemonteerd, dat ging prima en alles was mooi soepel en schoon. De as van zo'n QV is zowiezo anders dan andere 75's want zo zit er aan de voorkant een stuk met spiebaantjes waar de kop met de drie tapeinden op vast zit. Ehh, zie foto.
Het schuifstuk schuift niet want dat zit geborgd met een bout en moer. Ik had dat nog nooit gezien.
Het nieuwe rubber zat er zo op en monteren ging best snel. Alleen moest na het monteren de stalen strip die het rubber in model houd er nog af. Dat was een rot klusje... Bij het starten merkte ik al dat de auto minder trilde. Eindelijk iets resultaat!
Toen ik de auto kocht trilde hij al. Ik vond het niet zo belangrijk omdat ik dat zelf wel even op zou lossen.
"oh, vast een aandrijfas rubbertje".
Na een inspectie op de brug zag ik dat het rubber van het steunlager in het midden kapot was. Deze heb ik samen met het middelste rubber ( een dunne schijf, niet een normale dikke "worst"), vervangen. Ik heb toen de as onder de auto gedeeld en toen de boel vervangen. Natuurlijk zo terug gezet zoals het zat. Ik weet alleen nooit of mijn voorgangers dat ook gedaan hebben... Het verschil in trillen was niet geweldig.
Na een tijdje heb ik het rubber in het staartstuk vervangen. Aardig klusje zo onder de auto maar ook nu niet écht resultaat. Vandaag dus het voorste lager en rubber en dit scheelt! Je hoorde de as gewoon rommelen aan de voorkant en dat is nu weg. ook kun je nu gewoon redelijk trillingsvrij rijden. Alleen merkte ik nu dat vanuit stilstand vol optrekken de as in het midden, dus bij de pook, klapperd. Hmm, en dat heb ik dus al los gehad en het lagertje schoongemaakt en ingevet. Ik had dus meteen moeten kijken of er ook daadwerkelijk speling op zat...
Geeft niks, blijven lachen. ik draai er nu mijn hand niet meer voor om en... ik moet binnenkort de koppeling vervangen...
Daar gaat m'n zakgeld.
Met dat klusje doe ik dus meteen het middelste en achterste lagertje, dat begrijp je! Ik heb dan in een paar delen zo'n beetje alles vervangen en dan moet het goed zijn. Als afsluiter dan toch ook maar een keertje langs van Lingen rijden met de befaamde slangklem manier...
Conclusie: totaal verkeerd aangepakt.
Ik had in 1 keer de as eronder vandaan moeten halen, werkelijk alles vervangen door nieuw en klaar. Nu kost het hetzelfde maar dan wel met veel meer werk, en ellende. Nouja, een goede leer voor de volgende keer.
Ik heb nog een hoop spullen op de plank liggen om te monteren: achterschijven en blokken (voor zit al) en RVS slangen. Onderste fuseekogels en stuurkogels, en een caster kitje met kogels. In het voorjaar nieuwe banden op de Crommodora's en dan meteen goed uitlijnen. Ik hoop dat de vorst weg blijft want dan blijft de 75 gewoon rijden deze winter!
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971