Thomas

verlagen met standaard veren

wo jan 18, 2006 23:35

jaja het schijnt te kunnen. Gehoord dat iemand het bij Merwede springs had laten doen. Ze stoken je orginele veren warm en drukken ze met zo'n kracht in dat ze blijvend 1 tot 2 cm korter worden. Heeft iemand hier ervaring mee??

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: verlagen met standaard veren

wo jan 18, 2006 23:40

Nee, geen ervaring mee. Maar bedenk dat-ie dan alleen lager wordt, niet stugger (akkoord, met die torsies voor kun je ook alleen maar verlagen dus dat is misschien niet eens een nadeel). Op zich wel interessant eigenlijk...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 18, 2006 23:45

Ik ben daar niet zo'n voorstander van om veren heet te stoken. Door de hoge temperatuur kunnen de eigenschappen van het staal veranderen. Het wordt dan in eerste instantie wel harder (=stootvast), maar ook 'brosser' :shock: denk maar aan gereedschapstaal. beter is het dan om je veer in te korten met max. één winding. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

wo jan 18, 2006 23:45

Ik verlaag een transaxle altijd omdat er standaard van die akelig slappe veren onder zitten. Dus standaard veren korter maken is geen optie..
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Kosta
Guru
Guru

wo jan 18, 2006 23:49

Niet elke verlagingsveer is ook stugger. Neem Eibach, dan heb je goed spul !
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Thomas

do jan 19, 2006 00:04

ja voor de stijfheid helpt het niet blijft tenslotte dezelfde lengte (in materiaal dan). Dus alleen voor de looks jah. Dat heet stoken beinvloed wel de structuur nadelig als het te heet wordt. Maarja Merwede is toch wel DE veren fabrikant zal me niets verbazen als ze ook die eibach springs maken. Weet wel dat H&R zowiezo van Merwede komt.

Even tussen haakjes zal het zelf niet doen want als ik zou verlagen zou ik ook stijver willen anders kan verlagen zelfs alleen negatief uitpakken.
Ben alleen benieuwd of iemand wat meer wist van deze techniek

Raimon
Guru
Guru

do jan 19, 2006 00:10

Waarom zou je uberhaupt aan zoiets denken? Voor 117 Euro (gelezen in ander topic) heb je veren van Eibach en het beste van het beste (?).. Dan ga je dergelijke technieken toch niet toepassen?
156 SW 1.9 JTD

Andretti Molletti

do jan 19, 2006 00:27

Als je je veren inkort worden ze stijver!!
Standaard heeft een 75 achter 5 windingen... stel je slijpt er één weg, dan wordt de veer 20% stijver...
Ik zie net dat een verlagingsveer 8 windingen heeft...
Stel je slijpt er daar een weg wordt i maar 12% stijver...

:?

hmmzzz

iets klopt er niet ???

Maurizioooooooooowwwwwwwwwwwww!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:lol:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 19, 2006 00:38

Originele veer heeft 7 windingen. :wink:

Sorry, ik heet niet maurizio. :oops:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

do jan 19, 2006 00:45

van zo'n suffe V6 wel ja ;)

Maar een echte Turbo heeft er 5!!!

Knopjes

do jan 19, 2006 00:56

Er spelen ook nog andere factoren mee zoals materiaaldikte en -buigbaarheid en hoeveel graden de windingen naar beneden gaan, die uitmaken hoe stug een veer is. Een veer van een balpen druk je met 2 vingers in, dat doe je met zo'n verlagingsveer niet ;) sommige veren hebben ook aan een kant hogere windingen dan aan de andere kant om in het begin wat souplesse te bieden en om daarna stijver te worden. Met afgeslepen veren kom je normaliter trouwens ook niet door de APK, dus als je het doet, zorg dat die dingen vast in de schotels zitten als de wielen van de auto onbelast zijn. Is ook zo veilig, want stel dat je over een bult vliegt en je veer schiet uit z'n schotel....

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: verlagen met standaard veren

do jan 19, 2006 07:58

Waarom zou je uberhaupt aan zoiets denken? Voor 117 Euro (gelezen in ander topic) heb je veren van Eibach en het beste van het beste (?).. Dan ga je dergelijke technieken toch niet toepassen?
Waar heb je ze zien staan voor die prijs :shock:

Raimon
Guru
Guru

do jan 19, 2006 08:03

Waar heb je ze zien staan voor die prijs :shock:
Wat ik al zei: gelezen in een ander topic. Zal het er eens bij zoeken.

EDIT: gevonden! http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... t=verlagen
156 SW 1.9 JTD

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 19, 2006 08:45

:thumbs: Thanks, incl btw en verzendkosten binnen duitsland.
Ik laat ze daar dan op een adres bezorgen :wink:

Hier in de buurt kosten ze ca. 190 € ](*,)

Maurizio
Guru
Guru

do jan 19, 2006 09:30

Maurizioooooooooowwwwwwwwwwwww!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol:
Om 0.27 uur lag ik al in bed :lol:

De parameters om een veer te berekenen zijn binnendiameter, buitendiameter, doorsnede winding en het aantal effectieve windingen (dus werkende windingen).
Een veer heet stoken en "zetten" is de minst slimste oplossing. Je zal hem roodgloeiend moeten stoken om hem te kunnen zetten. Dus eigenlijk ontlaadt je het staal, dus alle structuurveranderingen die tijdens het harden erin gebracht worden doe je teniet. Materiaal wordt alleen maar slapper.
Gevaar op brosse breuken enz ontstaat er als mensen denken slim te zijn en de nog hete veer met water schrikken. Bij harden moet je het materiaal schrikken en dan gecontrolleerd ontlaten, bijv 2 uur op 200 graden.
Metallurgy is een zeer saai en lastig vak, dus niet aan mij besteed....

Veer gewoon afslijpen is de meest goede, veer wordt stijver. Werkt lineair, dus bij 7 ringen, een ring eraf geeft (7/6*100)=16% stijver. En zorg voor een rest spanning in totaal uitgeveerde ophanging.

@Dre, hoe minder windingen hoe minder lengte buigend materiaal. Leg lineaal op bureau , vergelijk kort vrij uiteinde met lang vrij uiteinde. Bij dezelfde kracht heeft kort vrij uiteinde minder verplaatsing = stijver.
Ps een verlagingsveer is meestal niet eens echt stijver, er is heel veel goedkope meuk.
Bij een transaxle is de balans tussen voor en achterveren standaard best aardig. :wink:
Laatst gewijzigd door Maurizio op do jan 19, 2006 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Terug naar “Algemene Technische vragen”