mafkees

RE: help co te hoog (33 1.4ie)

di jan 31, 2006 19:05

heb net achter de kat een gaatje dicht gesmeerd met gun gum :oops: misschien dat het niet helemaal goed dicht zit.

zou het dat kunnen zijn?

ik heb al een 2 flesjes injectorreiniger bij de benziene gedaan, morgen ff onder de auto kijken of er idd nog een gaatje zit.

Gelukkig rekent de garage geen geld om de co + lambdawaarde te testen :lol:

nog 10 dagen en dan verloopt mijn apk herkeuring en kost het weer geld om hem te laten keuren.

Dus meerdere mogelijk heden zijn welkom :P

Remco S
Guru
Guru

di jan 31, 2006 20:23

CO is dus goed, lambda getal is te hoog, hoe ziujn de volgende waardes: HC en O2????? lees deze de volgende keer ook even af. levert misschien ook nog wel wat op

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di jan 31, 2006 20:54

lambda=1 bij 14,7 kg lucht en 1 kilogram brandstof.

1 liter brandstof bevat dan ongeveer 9500 liter lucht.

Het is ook vreemd want mij is ooit geleerd dat een indirect ingespoten benzine motor alleen kan lopen bij een lambdawaarde zo ongeveer tussen 0,8 en 1,3. :idea:

Met zo'n hoog gemeten waarde zou die dus veel te arm lopen. Dan is het ook niet gek dat je Co laag is. Alleen je HC zou dan wel hoog moeten zijn.
Of het nu kan liggen aan dat gaatje weet ik niet. Ik heb hier gelezen dat een gaatje in de uitlaat zuurstof aanzuigt. Nu begrijp ik van jouw dat je een gaatje na de kat hebt dichtgesmeerd, dus dat zit je ook na de lambdasonde.

Ik denk even hardop:
Als dat gaatje er eventueel nog zou zitten of een ander, zou het dan niet zo kunnen zijn dat de lambdasonde een goed signaal leest, maar dat de tester een fout signaal leest omdat er een gaatje in de uitlaat zit wat zuurstof aanzuigt. Dit zit begrijp ik na de lambdasonde dus daar heeft het geen invloed op, maar wel op de tester?????
Maar of een klein gaatje in de uitlaat nu zo'n grote lambdawaarde kan leveren weet ik niet.

Is die tester wel oke?? :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di jan 31, 2006 21:20

Is er trouwens nog wat uitgelezen vanaf de computer??

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

mafkees

wo feb 01, 2006 05:00

de computer gaf aan lambda fout, deze fout is bij de dealer verwijdert en het resultaat hiervan op de CO uitstoot was 0, CO en lambda nog steeds te hoog, thuis andere lambda sonde geplaatst en naar de garage gereden +/- 20 km Co goed lambdawaarde te hoog, vanmiddag ff kijken voor het gaatje in de uitlaat en de accuklemmen ff losmaken.

misschien dat het helpt.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo feb 01, 2006 12:02

Anders kijk nog even of de uitlaat ook goed luchtdicht aan de motor vast zit. Misschien kun je ook nog het signaal van de lambdasonde nog eens meten. Bij de tester meet die constant een arm mengsel, maar wat meet je bij de lambdasonde???
Is de bedrading van de lambdasonde nog goed??

Is de massa aansluiting nog goed???? Je kunt even een extra massaaansluiting.
Dan is het wel nodig om even een stuk te rijden, zodat de leerfunctie bijgeregeld kan worden. (als daar het probleem ligt )

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

wo feb 01, 2006 12:46

jee man...

je lambda is de GEMETEN luchthoeveelheid voor de kat...
Je CO is gemeten NA de kat en hele uitlaat.
Meet je je lambda op de 4 gastester dan meet je heel wat anders den wat de Lambdasensor meet..
je Lambdasensor meet na de motor .. dan volgt er een kat een uitlaat etc en dan komt je viergastester..
Zijn deze twee waardes niet gelijk dan zit er na de lambdasensor maar voor het einde van de uitlaat een verandering wat niet zou kunnen..
Beetje monteur, maar dan ook een heeeel klein beetje, leest vervolgens de O2 of indien aanwezig de COvrai af en weet of de uitlaat goed gasdicht is..
Een lambda van 1,65 kan idd niet dat is veels te arm en je motor loopt van geen meter.
Je moet ook niet alles gewoon geloven..
Stel je meet bij het benzine station dat je bandenspanning -2 bar is..

zo das leeg!!!!! :shock:

Of zou de meter niet deugen???
Of heel misschien is er een reden die je kunt verklaren... het waarom... :wink:

Jammer dat ze in autoland zo op opleidingen bezuinigen... de klant is uiteraard de dupe, maar weet die veel... (frustratie-uiting ;) )

mafkees

wo feb 01, 2006 15:49

:D :D :D :D :D :D :D JOEPIE HOI HOI HOI :D :D :D :D :D :D :D

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: GOEDGEKEURD :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

2 flesjes injector reiniger en de ecu gereset, geen idee of het dat was :roll:

Maar ik ben zo blij als een kind......... ik ben ook een een kind, van mijn ouders :wink:

allemaal hardstikke bedankt voor de hulp!!!

Andretti Molletti

wo feb 01, 2006 16:49

Zo weer een klant geholpen en blij...

maar waarom ben je eigenlijk blij??
Omdat je zo vakkundig geholpen bent??

(ik snap je emoties wel... maar het verstand wil ook wat he ;) )

mafkees

wo feb 01, 2006 16:53

ik ben blij dat ik weer een jaar van mijn bella kan genieten, als ZIJ vandaag niet door de keuring was gekomen, had ik haar gedemonteerd, en dat is nu niet nodig :lol:

Vakkundig geholpen:: JA hierzo, in de garage, niet echt, maar wel lekker goedkoop 20 euro incl afmeldkosten voor de apk.
en dan ook nog 3x terug voor de co waarde te laten meten.... voor nop.

Luc33
Guru
Guru

Re: RE: help co te hoog (33 1.4ie)

wo feb 01, 2006 17:03

, als ZIJ vandaag niet door de keuring was gekomen, had ik haar gedemonteerd, en dat is nu niet nodig :lol:
UCHE UCHE, ik verslik me in mijn koffie bij het lezen hiervan :needcoffee:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Andretti Molletti

wo feb 01, 2006 17:07

No offence hoor, maar waarom goedkoop en voor bijna nop naar een garage en dan hier vragen stellen aan mensen die duur zijn opgeleid?
Ik denk dat de gemiddelde Nederlander eens moet gaan begrijpen dat er niet zoiets bestaat als gratis...
Een goede garage kost nou eenmaal geld, door dit soort beunen van 20 euro gaat de markt naar de klote..
De monteurs aldaar kunnen nooit fatsoenlijk worden opgeleid voor dat bedrag...

begrijp me goed, het is absoluut niets persoonlijks, maar een principe kwestie die op meerdere topics van toepassing is!

en dat vind ik jammer!

mafkees

do feb 02, 2006 05:10

het is maar hoe je het bekijkt, je kan ook zeggen dat de dealers te duur zijn.

Als ik met mijn 33 daar kom om hem uit te laten lezen en dat ze dan niet eens weten waar ze de computer op aan moeten sluiten en zich al verbazen over het feit dat het kantaktslot aan de andere kant zit, wat ze niet konden vinden, dan heb ik het wel gehad met de "goede"garages.

Terug naar “Algemene Technische vragen”