die nieuwe van mij gaat ws over de 200Nm en ergens rond de 180 pk.
Een andere optie is een motor van een subaru, ik ken iemand aan de andere kant van de wereld die een 2 liter turbo in een Sprint aan het bouwen is om er mee te gaan racen.
Nee geen Sub in een Sud... Ik heb nu een 1.7 8v op carbs, standaard (wel lichter vliegwiel) en ik wou het oorspronkelijk hierbij laten want het moet gewoon een vervoermiddel blijven en geen levensvervulling. Maar als het relatief eenvoudig is om de carburateurs over te bouwen op een 16v blok en dan een bruikbare 153 pk te verkrijgen tegen overzichteljke kosten en een paar dagen werk dan heb ik daar wel oren naar. Mijn onderblok klinkt zowieso toch een beetje rauw nu, heeft al veel metaalslijpsel te verwerken gekregen van 2 setjes nokkenassen en klepstoters die er in vermalen zijn (had na innig zuigerkontact de uitlaatkleppen moeten vervangen en 1.5TI exemplaren gebruikt die rondslingerden en passend gemaakt met vulplaatjes onder de veren en extra vulplaatjes voor hogere toeren maar die hydrolifters kunnen niets hebben, blijkbaar).
Inlaatspruitstukjes krijg ik wel gefabriekt uit allerlei rondslingerend afvalmateriaal. De mechanische benzinepomp zal wel niet passen op het 16v blok, dus een elektrische. Ook zal ik dan de voorste dwarsbalk nodig hebben. Ook de langsarmen dan? En passen die op de Sud dwarsarmen? Heb recentelijk de gehele ophanging en remmen vernieuwd dus dat wou ik behouden.
Dan moet het zaakje afgesteld worden op een rollenbank. Welke rollenbank is aanbevolen, m.a.w. wie heeft dit eerder gedaan, Rees Cees of anderen, dus mensen met Alfa ervaring die al niet meteen beginnen te mokken als ze zo'n raar autootje zien. Moeten er andere sproeiers in de carbs (heb dell'orto) en hebben ze die daar liggen? Of kan ik mij de rollenbanksessie besparen en profiteren van de resultaten van voorgangers die mij de juiste sproeiermaten kunnen verklappen of moet er nog meer afgesteld worden, bijv. juiste ontstekingstijdstip opzoeken?
Andere bruikbare tips welkom, alvast bedankt!