Andretti Molletti

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

di feb 28, 2006 13:04

Ik ben wel van mening dat je moet begrijpen wat er achter zit, ook de ideeen van een tuners en racers enz zijn niet heilig.
WEL!














:wink:

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

di feb 28, 2006 13:10

Een stabi verminderd idd de body roll.. maar in tegenstelling tot voor veren, kán een voor stabi meewerken aan de grip op de achterwielen...
en voor de rest... is dat allemaal erg geheim!!! 8)

Alleen stijve veren aan de voorzijde en slap achter doet hetzelfde, geeft ook genoeg grip. Theoretisch is het plaatsen van een stabi zelfs grip weghalen aan de andere zijde van dezelfde as. Simpel gezegd een stabi is gewoon heel efficient wat body roll tegen gaan betreft.

Onderstellen is in mijn ogen erg complex en er zijn meerdere paden te bewandelen. En er is ook nog eens persoonlijke voorkeur en rijstijl, wat bij de een werkt kan de ander verschrikkelijk vinden.

Oh ja, wat ik zeg is WEL heilig :D
Laatst gewijzigd door Maurizio op di feb 28, 2006 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Andretti Molletti

RE: Stabiliesatorstang 75

di feb 28, 2006 13:13

Theoretisch wel ;)

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Stabiliesatorstang 75

di feb 28, 2006 17:33

en praktisch gezien zijn we allemaal een heilig boontje O:)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 14:16

Is er iemand toevallig bekend met de stabi's van JSRacing?
Hij liet mij er eentje zien die hij zelf (ism iemand anders) maakt.
Vrij fors. En hol.
Zag er wel solide uit.

Ik hoor prima verhalen over die van Ron Simons (30mm massief).
En die is wel eenderde van de prijs vergeleken met die van JS...
Maar JS vindt die van RS natuurlijk veeeeel minder goed :)

Dank alvast voor jullie bevindingen!

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 16:37

Vergeleken bij die van JS is die van RS VEEL minder goed! Ik heb er eentje onder mijn 75 en ik merk nu dat ik bij erg veel verkanting bijna los kom met een voorwiel, superstijf! In de regen daarentegen is het een drama, dan gaat ie dus los! Maarja, het prijsverschil is vrij fors......... Dus, wat heb je aan dempers en veren onder de auto?
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 16:48

Dennis,

Kan het het niet helemaal uit je verhaal halen. Welke is stijver: de JS stabi stijver of de RS?
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 16:52

Vergeleken bij die van JS is die van RS VEEL minder goed! Ik heb er eentje onder mijn 75 en ik merk nu dat ik bij erg veel verkanting bijna los kom met een voorwiel, superstijf! In de regen daarentegen is het een drama, dan gaat ie dus los! Maarja, het prijsverschil is vrij fors......... Dus, wat heb je aan dempers en veren onder de auto?

Prijsverschil is fors idd.
Maar wil ook waken voor het goedkoop=duurkoop verhaal (dat ik straks weer een andere wil).

Veren zijn volgens mij nog standaard.
Dempers vóór zijn Bilstein, achter Koni.
Ik ga tegeljik met de stabi overigens ook casterkogels monteren.

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 16:54

Vergeleken bij die van JS is die van RS VEEL minder goed!
Weet je dit uit ervaring?
Ik bedoel, heb je daar zelf ook mee gereden, of alleen van horen zeggen?

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 17:34

Die van JS is veel stijver. Ik rij er elk weekend mee in mijn 75 racer en is echt een wereld van verschil. Maar volgens mij doet het met jouw onderstel meer kwaad dan goed. Zo'n stijve stabi vereist natuurlijk ook zeer goede dempers en veren. Ik heb zelfs het idee dat mijn RS onderstel al aan de slappe kant is. Geert, ik heb nog wel een 30 mm liggen. Die kan je wel van me overnemen voor 50 euro. Scheelt dan weer in de kosten...... :wink:
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

RG

RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 18:28

Anders heb ik ook nog wel interesse in die stabi...

(als ik dat afgelopen zaterdag had geweten... :roll: )

Andretti Molletti

RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 18:36

oke, wel even in de goede context plaatsen.
Niemand hier rijdt met keiharde Coilovers op zijn straatauto.. ;)

Een stabi is dus de derde veer die rollen van de carrosserie tegen gaat.
Neem je een 30 mm stabi op een straat auto dan gaat dat nog net. Roll is grotendeels verdwenen, maar je houdt confort. Daarnaast wordt de auto wat onderstuurt, maar je hoeft verder niets te wijzigen.
Neem je een dikkere stabi, bv 32 mm dan gaat je auto nog minder rollen..en nog harder rechtuit! De hoeveelheid onderstuur die je inbrengt is tegen het levensgevaarlijke aan als je niet weet wat je doet. Als het ineens gaat regenen ben je niet blij :(
Als je een dikkere stabi dan 30 mm monteerd moet je eigenlijk ook de dempers en de veren aanpakken. Ook moet je meer camber zetten om het onderstuur te compenseren en je zou ook je auto iets moeten verlagen en dus opnieuw uitlijnen.
Een dikke holle stabi is voor het circuit, een massieve 28 of 30mm kan nog net op straat... afhankelijk van de aanpassingen.
Er bestaat niet zoiets als een betere stabi dan...(zeker niet voor alle wegdekken en weersomstandigheden)

een keuze maak je door eerst te bepalen waar je het meest rijdt en onder welke condities.
Straat, straat en trackdays en daar de verhouding van, race only...
Daar komt bij dat een holle stabi meer stijfheid heeft dan een massieve.. maar daar weet Maurizio alles over te vertellen ;)

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 18:51

Dat probeerde ik dus in 1 zin te vertellen, dre....... (duidelijker op jouw manier). Die dikke stabi is inderdaad levensgevaarlijk in de regen, dan wil ie echt alleen nog maar rechtdoor. Camber is 3,5 graad, en de auto is ERG laag. Maar ja, niet bepaald een daily driver :wink:

Ik vind 30mm prima te doen in de regen..........
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 19:34

Daar komt bij dat een holle stabi meer stijfheid heeft dan een massieve.. maar daar weet Maurizio alles over te vertellen Wink
Nog wat genuanceerder, bij een holle stabi spreek je het materiaal efficienter aan. Dus stijfheid/Kg verhouding is beter. Hol wil niet perse stijver betekenen!

Het maakt niet uit waarmee je de rol mee uit de auto haalt, zoals al een stukje eerder gezegd of je dat mbv veren of stabi of combinatie van beiden doet.
Het gaat om het totaal pakket, alles op elkaar gematched.
En voor regensituties wil je het liefst helemaal geen keihard onderstel, maar juist wel rol in je auto, zou hou je controle en alle 4 de wielen aan de grond. Nat en droog zijn nu eenmaal elkaar tegengestelden.

Een stabi is op zich een mooie lowbudget oplossing daar beide, zowel de linkse als rechtse, schokbrekers aan de stijfheid hangen.

:D ik vind persoonlijk 32mm hol ook prima te doen op mijn straatauto in de regen :mrgreen:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Stabiliesatorstang 75

di mar 07, 2006 21:36

Ik lees weleens over botjes Spider Type 4 voor montage van een dikkere stabilisatorophanging op een 105?? Wat zijn botjes en wat is eigenlijk het verschil ???

Voor een 32mm stabi moet Uniballs?? Klinkt niet als iets voor de openbare weg??

Terug naar “Tuning onderwerpen”