Ik heb altijd gedacht dat de draad van de tapeinden van de wielen M12 * 1.25 was. Ik werd hierin ook gesterkt door mijn banden en wielmoerenleverancier en een duits autoaccesoirebrochure waarin deze maat werd aangegeven in het hoofdstuk spacers. Weet je nog dat toen Ron en ik indertijd de Borbets monteerden dat we last hadden met het monteren van de nieuwe wielmoeren???? Het blijkt dat de maat M12 * 1.50 is, dus en iets grovere draad. Wat ben ik blij dat het snijijzer dat ik vorige week in Essen had besteld nog niet geleverd is, kon ik het nog cancellen. En vaak ligt de oplossing veel dichterbij. Buurman en professioneel DS restaurateur Bijlsma had een "rethreading tool" van Snap-on liggen en die mocht wel een poosje bij mij logeren.
(hij heeft al een poosje een waterpas van mij liggen welke hij gebruikt bij het verder prepareren van z'n 4 wielaangedreven BX
en met pijpjes Grolsch vereffenen we een eventuele onbalans in 't uitlenen, zo gaat dat met buren) Zie hieronder een foto van dit magisch stuk gereedschap en het rode busje met benodigd vloeistof. Het bleek uiteindelijk heel fijn uit te vinden dat slechts de eerste gangen van de draad hersteld dienden te worden. De moeren waren van zachter materiaal en hadden dus indertijd de hete strijd afgelegd bij het monteren en liggen nu in de vuilnisbak. Weer wat geleerd
Trouwens, a.s. maandag hoop ik 2 AZEV's achter te kunnen monteren en die staan een centimetertje verder naar buiten (per kant) dan de huidige Borbets. Dat belooft wat!
Zie het allegaartje aan moeren en een laatste blik op de Borbet. Maandagavond staat hier AZEV!