Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo jun 14, 2006 19:26

Bert,

ik heb die ontluchtingsslangetjes alle 4 aangesloten op het originele witte pasblokje dat onder je originele luchtfilterhuis geklemd zit/zat. Vanuit dit blok lopen normaal gesproken nog 2 slangen naar de aluminium rondingen tussen het originele luchtfilterhuis en de carburateurs. Ik heb deze slangen uitkomen op losse ontluchtingsfilters. Dus de 4 slangetjes komen samen met de dikke slang van de vulpijp uit op 2 losse karter ontluchtingsfilters (kan vast ook op 1 ontluchtingsfilter).

Ciao,
Jorik
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Rees-Cees

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo jun 14, 2006 19:30

Bert,

ik heb die ontluchtingsslangetjes alle 4 aangesloten op het originele witte pasblokje dat onder je originele luchtfilterhuis geklemd zit/zat. Vanuit dit blok lopen normaal gesproken nog 2 slangen naar de aluminium rondingen tussen het originele luchtfilterhuis en de carburateurs. Ik heb deze slangen uitkomen op losse ontluchtingsfilters. Dus de 4 slangetjes komen samen met de dikke slang van de vulpijp uit op 2 losse karter ontluchtingsfilters (kan vast ook op 1 ontluchtingsfilter).

Ciao,
Jorik
Bij mij zijn ze gewoon dicht gemaakt. Je hebt ze niet nodig. op een carb versie zitten ze ook niet!

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

wo jun 14, 2006 20:22

Bij mij zijn ze gewoon dicht gemaakt. Je hebt ze niet nodig. op een carb versie zitten ze ook niet!
Zitten wel degelijk op de 1.5 en 1.7 blokken met dubbele carburateurs! Ik heb het intussen weer als origineel gemaakt na eerst de 4 aansluitingen afgedicht te hebben. Na het weer origineel maken bleef ie niet stationair lopen, omdat er nu extra lucht binnenkomt, via de kleine slangetjes die uitkomen op de grote slangen en dus op het luchtfilter, heb dit bijgesteld. Is al paar dagen geleden en heb er sindsdien mee gereden en het maakt geen merkbaar veschil. De afzonderlijke luchtfilters maken een soort pulserend geluid en ik had gehoopt dat door de 4 slangetjes per spruitstuk op 1 verdeelblokje de pulsen per cilinder wat gebalanceerd zouden worden doordat als in 1cilinder een hoge onderdruk heerst (aanzuigen) de anderen minder vacuum hebben maar is niet echt merkbaar. Ik denk dat ik omwille van de eenvoud de 4 nippels op de spruitstukken maar weer afdicht. De carterdampen worden dan via een T-stuk beide luchtfilters ingeleid en aangezogen, is toch maar minimaal. Zoals hier dus, maar dan zonder de 4 kleine slangetjes, dit is nog de originele 8V motor:
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Rees-Cees

wo jun 14, 2006 20:27

Waarom laat je de carterdampen in de luchtfilterhuizen terug lopen? Je krijgt zo alleen maar meer warme lucht in je inlaat.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 14, 2006 20:37

Overigens heb ik nu een week ofzo met de auto gereden, pakweg 300 km, en hij wordt steeds beter. Vond ik het eerst nog wat tegenvallen, nu is ie veel beter, maakt veel sneller toeren bij ontkoppelde motor en trekt ook veel beter nu bij hoge toeren. De verhalen over het rustig inrijden van een nieuwe/gereviseerde motor, niet doen! Een goed geslepen krukas maakt geen contact met de lagers en om de zuigerveren goed te laten inlopen op de gehoonde cilinderwanden om later een goede afdichting te krijgen moeten deze er stevig tegenaan gedrukt worden en dit houdt in flink gas geven! Ik heb er na de eerste proefritten de eerste dag toen bleek dat alles goed was flink mee gereden. Flink doortrekken in 2 en 3 tot 5000 toeren, effe flink gassen in 4 van 3500 tot 4000 toeren paar keer etcetera. Meer dan 5000 toeren wou ik hem toch nog niet laten maken en langdurige volgasbelasting (zoals van 3000 naar 4500 toeren in 4) wou ik ook nog niet omdat misschien het mengsel te arm is met kans op schade.
Vandaag en gisteren heb ik in 1 en 2 effe doorgetrokken tot 6000 en vanaf 5200 vliegt ie echt weg en moest ik mij dwingen door te schakelen. Het bereik 6000-7000 durf ik niet te verkennen zonder afstelling vooraf op de rollenbank maar is veelbelovend. Wat ze dus altijd zeggen over het verschil tussen een 8 klepper en 16 klepper, niet alleen bij de Alfa boxers, is dus geheel van toepassing.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 14, 2006 20:44

Waarom laat je de carterdampen in de luchtfilterhuizen terug lopen? Je krijgt zo alleen maar meer warme lucht in je inlaat.
Dat is natuurlijk zo maar ik dacht dat het effect maar minimaal is aangezien het blok een afgesloten geheel is (mits o-ringen olievuldop en peilstaaf goed) zijn de caterdampen feitelijk oliedampen die op druk gebracht worden door lekkage langs de zuigerveren en bij een goede motor zou dit minimaal moeten zijn. Bedenk mij nu dat het een leuke vergelijking zou zijn geweest om eens te voelen hoeveel lucht er uit de olievulpijp kwam bij de net nieuw "geringde" motor en dit te vergelijken later als de zuigerveren ingelopen zouden moeten zijn. Ahum, en nog veel later als ie weer versleten is.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 14, 2006 21:12

Ik had de motor wat hoog ingehangen en dat maakte dat hij alle geluiden rechtstreeks doorgaf aan de carosserie, is verholpen. Uitlaat beter afgehangen tegen kloppen tegen de achteras, andere startmotor erop gezet, het exemplaar dat ik bij het 16v blok kreeg klonk als een straalturbine en het leek alsof ie de motor over de 1000 toeren joeg, bij het starten schrok ik daar iedere keer zo van dat ik de sleutel te vroeg losliet. De oude startmotor heeft een grotere diameter en draait wat langzamer zo lijkt het, kan ook gewoon dat het 16V exemplaar gaar was.
Het zelfgemaakte uitlaatspruitstuk is ook interessant, is gemaakt van "dunwandige pijp" maar dit is evengoed nog 2 mm dik, 2 keer zoveel als bij een standaard spruitstuk. Als je er met een steeksleutel tegen tikt zegt ie " ting!!! " in plaats van " tok. " en op de een of andere manier hoor je dat aan het geluid dat het maakt, een soort hoogfrequente ruis, als KIT van de knightrider maar veel zachter natuurlijk, klinkt high-tech. Als je meer gas geeft hoor je alleen de carburateurs aanzuigen.
Vanwege het hoogtoerige karakter van de 16v overweeg ik de 14x7.5 Revolutions er weer op te zetten met 195/45 in plaats van de 15inch met 195/45 die ik nu heb. Eerst maak ik nog de benzinetoevoer in orde (capaciteit) en na nog een paar weekjes inrijden gaat ie dan op de rollenbank voor de definitieve afstelling waarmee dit project dan afgerond is (zou moeten zijn).
Overigens overweeg ik te kiezen voor een echte rollenbank (zoals Beek racing) i.p.v. een dyno omdat op de dyno een hoop potentiele problemen niet naar voren komen zoals te lage benzinetoevoer bij continu vol vermogen. Ook kan dan de mengselverhouding gemeten en afgesteld worden bij lage belasting van de motor. Brandstofeconomie is niet heel belangrijk bij mijn jaarkilometrage maar ik wil het kostbare sap toch ook niet zo de straat op laten lopen.
Wordt vervolgd.

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

wo jun 14, 2006 21:19

Hoe heb je de bochten van het uitlaatspruitstuk gemaakt? Gebogen van rechte pijp, of van bestaande bochten gemaakt?

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 14, 2006 21:32

Hoe heb je de bochten van het uitlaatspruitstuk gemaakt? Gebogen van rechte pijp, of van bestaande bochten gemaakt?
Lasbochten, kun je zo kopen bij de metaalhandel. Had 5 90 graden bochten, een extra voor de flauwe bochten van te maken. Zijn wel 4-5 mm dik maar inwendig hetzelfde als de 40mm pijpen.
Probeer overigens te vermijden voor enig project zelf een spruitstuk te maken, is echt veel werk en zeker 50 Euro materiaalkosten, als een bruikbaar kant en klaar exemplaar te koop is, is dit veel efficienter. Moet je het toch zelf maken, doe het dan bij ingebouwde motor om dubbel werk te vermijden. Ik snap bijvoorbeeld niet hoe ze onderstaand spruitstuk kant en klaar kunnen verkopen, in de begeleidende tekst staat een merknaam ervoor genoemd dus het zal geen eigenbouw zijn.
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 14, 2006 01:54

Ik kreeg per PB de vraag hoe het ermee stond omdat het al lang stil was, hier mijn antwoord:

Loopt steeds beter! Het hameren van de luchtfilters is veranderd in een fraai race geluidje. 4 vac aansluitingen op de spruitstukken weer afgedicht. Heb nog een extra benz pomp gemonteerd, dezelfde die ik al had, per carburatuer eentje met glazen high flow benzinefilters en hij loopt prima nu. In de 1 komt ie goed op gang zonder wielspin en dan bij 5000 toeren schiet ie opeens door naar 7000. Af en toe een rauw geluid, was eerst alsof een knikker in de cilinders bij hogere toeren, ik denk pingelen had er V-power 95 in, nu 98 getankt en is minder meestal weg maar niet altijd weg. Zal misschien te arm mengsel zijn. Ben nu aan mijn Lancia Montercarlo begonnen, inventarisatie gemaakt van te bestellen onderdelen zodat ik in mijn vakantie vooruit kan. De Ferrari heeft ook nog werk, O-ringen wisselen van schakelstang die door motor en bak carter loopt, is hoop werk en de injectie heeft ook kuren met druk accumulator of warmloopregel ding of zoiets, moet ik me nog in verdiepen. Maar tussendoor bel ik Beek Autoracing voor een afspraak, alhoewel die ook wel mindere bezetting zullen hebben wegens vakantie maar ik heb geen haast. Bedankt voor de belangstelling en zodra er nieuws is zal het topic in projecten weer omhoog in de lijst komen.

tis een sprint
Guru
Guru

vr jul 14, 2006 02:36

joh donder die ferrari dr gewoon uit heb je meer tijd over voor alfa's
als jij mn brandstof betaald kom ik die ferrari wel voor je ophalen, is goedkoper dan de oudijzer (plastic) boer :p

maar ff serieus goed bezig hoor !!
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 14, 2006 03:05

joh donder die ferrari dr gewoon uit heb je meer tijd over voor alfa's!
Af en toe zet ik 'm inderdaad een paar weken aan de kant omdat ik 'm moe ben, maar als ik er dan weer in rij is het toch wel een fijne auto. Maar dat geldt ook voor de Sud. De Montecarlo <off topic> gaat mooi worden (heeft wel iets van een Sprint) wordt Antraciet grijs metallic, weg met de voorspolier en de Opel GT achterlichten maar origineel. Mijn droom is om ooit deze 3 auto's (die ik alledrie al jaren heb) nagenoeg perfect in orde te hebben en er dan alleen regulier onderhoud aan te plegen met af en toe een verbetering. En volgend jaar alledrie belasting vrij en kan ik de schamele 10000 km per jaar die ik rij verdelen over drie auto's en een fiets zodat alles nog lang meegaat en ik tijd heb om een echt leven op te bouwen.

tis een sprint
Guru
Guru

vr jul 14, 2006 03:11

hahaha sterkte dr mee,

PS montecarlo = geweldige auto qua uiterlijk (nou nog een echte motor dr in :p)
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

zo aug 27, 2006 17:37

Hey Bert

het is niet geheel verboden om een fototje van de montecarlo te plaatsen :wink:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo aug 27, 2006 23:29

het is niet geheel verboden om een fototje van de montecarlo te plaatsen :wink:
Op veler verzoek (ahum):
Afbeelding
Na 5 jaar stilstaan net gewassen en de 15inch Alpina velgen waar ik 'm mee kocht weer van de Sud afgenomen en teruggemonteerd, de Sud heeft weer de 7.5x14 revolution (met nu gepolijste randen). De Lancia ziet er niet slecht uit inderdaad, paar plekjes slechts. Stof voor nieuw dakje ligt er al op, gehaald bij een zeilmakerij.
Afbeelding
De motor eruit. De aanzuiging van de oliepomp bleek verstopt met stukjes klepdekselpakking (dwarse verbindingen die niet op een afdichtvlak rusten en dor ouderdom verdroogt waren) daardoor was een drijstanglager vastgelopen. De krukas heb ik laten slijpen intussen en weer gemonteerd met nieuwe lagers en pakkingen. Voordien de motorruimte gespoten in de nieuwe kleur Volvo donker antraciet nr. 241. Maakt zelfs een ouwe 240 cool en staat goed bij alle zwarte delen die een Montecarlo heeft.
Afbeelding
Alle draden zonder nadenken los gemaakt, zonder notities. Bij een sud ken ik dat allemaal van buiten maar bij een Lancia niet, zal nog wel wat gepuzzel worden.
Afbeelding
Binnenkanten gespoten, geheel nieuw remsysteem leidingen, schijven, blokken, goodrich flex slangen en hoofdremcilinder, $$$. Intussen staat de hele wagen in de spuitplamuur en die wou ik morgen gaan gladschuren. Helaas heb ik vanmorgen op mijn werk met mijn hand klemgezeten tussen een lopende band en diens geleiderol (dom) vrij heftig, ik schreeuwen naar collega voor een mes en de redelijk dure band doorgesneden om los te komen voor ik van mijn stokje ging. Alleen een dikke en voorlopig onbruikbare linkerhand (ik ben links) aan overgehouden.
De stoelkussens zijn naar een bekleder om met rood leer te bekleden, de begroting is intussen ver overschreden maar het wordt wel een mooitje. Effe geen reserve geld voor de 16v sud op de rollenbank af te laten stellen!

Terug naar “Projecten”