marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Race Filmpjes !

zo nov 05, 2006 20:08

@Marc: tsja snel zijn met RWD in de regen is behoorlijk lastig in verhouding tot met een FWD. Als je goed kunt driften is het met een RWD misschien wel erg leuk, maar ik kan nog niet goed driften (4 cursussen staan in de planning voor deze winter ;) waarvan de eerste volgend week-end met Prodrive)

Een FWD met een goed sper is in de regen veel makkelijker te rijden dan een RWD; vergt een stuk minder inspanning (voor mij althans)
Dat is waar, maar om het maximum uit een FWD te halen in de regen moet je ook zuiver rijden, dat geldt exact hetzelfde voor een RWD. Als je op de grens rijdt in de regen dan voelt het een beetje alsof je op ijs rijdt.
Driften in RWD in de regen kost echt vet snelheid, dus liever niet doen...Een FWD kun je inderdaad rechttrekken met volgas, maar als je onderstuur hebt, dan heb je dat meestal vrij lang in een FWD. Ach, beide is gaaf, als het maar hard en op de grens is. Een RWD houdt je wakker!
Enne...driften is leuk (vind ik echt onwijs leuk zelfs), maar niet snel...tenzij je net met dat stukje driften perfect uitaccelereert, maar dat is niet het driften waar iedereen aan denkt (full opposite lock etc.) maar ipv tarzan uit je stuur nog een beetje ingestuurd, gewoon recht...
Alfa romeo: The art of the machine!

Rees-Cees

zo nov 05, 2006 20:45

Dat is waar, maar om het maximum uit een FWD te halen in de regen moet je ook zuiver rijden, dat geldt exact hetzelfde voor een RWD. Als je op de grens rijdt in de regen dan voelt het een beetje alsof je op ijs rijdt....
kijk en luister maar hier naar

Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Race Filmpjes !

zo nov 05, 2006 21:26

Zuiver rijden lijkt mij in elk geval FWD / RWD belangrijk; zo vloeiend mogelijk met zo min mogelijk stuurbewegingen: goed voor het banden (en de techniek) en voorkomt onnodig onbalans in de auto waardoor je volgens mij altijd sneller zult zijn. Heb veel race DVD's waarbij ik altijd in zoom op een aantal zaken (remtechniek o.a.) maar met name op de balans/onbalans in een auto/rijstijl comniatie. 'Hoeken' ziet er wel heel spectaculair uit (met name met een RWD) maar is niet het snelst. De regendans film van Kees-Jan is daar een mooi voorbeeld van (heb 'm een tijdje terug al gedownload).

Je rijdt/stuurt echter wel anders met een RWD dan met een FWD auto, zoals Mark ook al aangeeft: je 'trekt' je uit een situatie met een FWD, maar op de grens rijden met een RWD vind ik net iets makelijker opvangen. Gevoelsmatig is er met een RWD ook net iets meer te controleren als je net over de grens bent gegaan met een RWD auto. Ik ben er nog steeds niet uit wat voor mij de beste oplossing is. (vandaar dat ik ook al een tijdje aan het stuivertje wisselen ben zoals enkelen al zal zijn opgevallen ;) Daar baal ik eerlijk gezegd dan ook gigantisch van...).

Het gekke is dat het bij mij (qua gevoel (RWD/FWD) voor een deel in het 'nat' rijden zit: als het droog is rijd ik liever in een fijne RWD auto en als het nat is liever met FWD. Vandaar dat ik me nu dus ook voor een serie aan driftdagen heb opgegeven: doel is meer vertrouwen krijgen in de achterkant van de auto met RWD. Lukt dat (om niet alleen de techniek te leren, maar vooral om het goede gevoel te krijgen, dan blijft de 75, lukt dat niet dan gaat er toch een 155 komen voor circuit gebruik (maar dan met 4wd). Voor de Nurburgring is een andere zaak voor mij: daar rijd je (als je verstandig bent tenminste naar mijn mening) niet op de grens (of je moet echt geld te veel hebben ;) ). Rijden op de grens geeft echt een kick, anders weer dan rijden op de 'Ring'.
(de hierboven genoemde RWD is dan dus zonder enige vorm van hulpjes, echt puur auto rijden dus; rwd met alle moderne electronica is ook in de regen no-problem)
Laatst gewijzigd door Aernoudt op di nov 21, 2006 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Rees-Cees

zo nov 05, 2006 21:30

@ Aernoudt: ga eens een keer een slipcursus doen, heb ik ook laatst een keer gedaan en dan leer je dus echt nog wel wat en is ook gewoon leuk. met een FWD over de rotonde vol driftend met een instrukteur naast je die de handrem op "zijn" manier bediend (dan weer wel en dan weer niet).

Aernoudt
Guru
Guru

zo nov 05, 2006 22:03

@ Aernoudt: ga eens een keer een slipcursus doen, heb ik ook laatst een keer gedaan en dan leer je dus echt nog wel wat en is ook gewoon leuk. met een FWD over de rotonde vol driftend met een instrukteur naast je die de handrem op "zijn" manier bediend (dan weer wel en dan weer niet).
Merci voor je suggestie ! Bij wie/waar heb jij dat gedaan ?

Ik heb al wel driftdagen gedaan: (drift instruktie dag en anti-slip) dit zowel met een FWD auto als met een RWD auto :lol:
Ik weet nog goed toen ik aankwam met de 306gti6 (bij de instrukteur van Prodrive: ga je daar mee driften vandaag ??? Tijdens de lunchpauze kwam hij naar mij toe om me te feliciteren met het feit dat ik volgens beter aan het driften was dan menig BMW coureur met RWD :lol: Mijn bijrijder (die de hele dag (behalve als de instrukteur mee was)) naast mij reed (zelf ook BMW rijder ;) ) was aardig onder de indruk van wat een FWD kan. Het vervelende (voor mij althans): ik ben er nog steeds niet uit :( Vandaar: de hele winter oefenen en proberen !

Onlangs ook met mijn Clio WIlliams wezen driften maar dat ging zo goed als niet (op natte baan), dit in tegenstelling tot de 306gti6 waarmee ik bij Prodrive was: die Clio heeft te veel grip achter op een natte baan (kreeg de neus niet voldoende naar benenden om het puur op gewichtsverplaatsing te doen); op een droge baan kun je hem (de Clio) als je wilt behoorlijk overstuurd rijden ipv onderstuurd wat erg grappig is met name vanwege de reaktie's die je daarop krijgt ;)
Laatst gewijzigd door Aernoudt op di nov 21, 2006 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Rees-Cees

za nov 11, 2006 20:49

Met dank aan Ferdy (en ow wat werd die gerben gek van dat blauw en oranje in zijn spiegels).

Race Hier

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 11, 2006 22:16

Met dank aan Ferdy (en ow wat werd die gerben gek van dat blauw en oranje in zijn spiegels).

Race Hier
Dei gaat lekker! 8)

er rijden wel wat trans-axles in de weg. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Kosta
Guru
Guru

zo nov 12, 2006 22:14

Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

DENNIS
Guru
Guru

ma nov 13, 2006 01:08

155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark

EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 155V6 - 156JTD - 159JTDm

Aernoudt
Guru
Guru

ma nov 13, 2006 08:11

Gaaf filmpje Dennis !

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 13, 2006 08:39

@Kosta

Mooi filmpje, is een kennis van me, en ben al een paar jaar ""fan" van deze man

Dieter Karl Anton, afgelopen 2 jaar Fia Europees kampiooen, dit jaar 2de, ook in het verleden 5x Europees kampioen F2,
geweldige vent met een zeer spectaculair en effectieve rijstijl 8) en na 40 jaar racen nog steeds zeer gedreven
trasforma il meglio in massimo

Speeder

ma nov 13, 2006 08:55

en ja marc je hebt gelijk: in de challenge zo'n gast gelijk opknopen................................. (of een prijs op zijn hoofd)
Mijn idee! Het blijft natuurlijk competitie, maar als het zo moet hoeft het van mij niet meer...

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 13, 2006 17:05

Geen Alfa content, wel indrukwekkend FXX

http://www.manuma.eu/FXXRijeka.wmv
trasforma il meglio in massimo

Kosta
Guru
Guru

ma nov 13, 2006 17:26

Wat een geweld !! :shock: :shock: :shock: :shock:
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Rees-Cees

ma nov 13, 2006 21:40

kolere die 155 had bijna in mijn schuur gestaan (had ik ook op een andere manier naar de onderkant kunnen kijken)

Terug naar “Racen - Algemeen”