Mijn ervaring is dat een kapotte (of bijna kapotte) waterpomp niet gaat fluiten maar een soort rammeltje begint te maken. Weet je zeker dat de snaar niet versleten is of te los stond? Daarnaast kan ook de dynamo nog de schuldige zijn.
20km rijden met een fluitende snaar lijkt me niet zo'n probleem, zoals al gezegd die dingen slaan niet zomaar vast.
Ik heb een keer 100km gereden met een niet draaiende waterpomp. De waaier was van het asje gebroken, daardoor draaide de poelie wel mee maar de pomp zelf niet. Dat heeft me geen koppakking gekost, hoewel de meter continu boven de 100 graden stond en het oververhittingslampje af en toe brandde. Maar zowel de meter als het lampje waren kapot volgens de wegenwacht die ik er eerst bijgehaald had...
Niet dus, de waterpomp was kapot omdat ik de dag daarvoor de oude eruit had moeten bikken. In de haast was er een brokje gietijzer in het koelsysteem terecht gekomen, waardoor de nieuwe waterpomp na 20km kapot ging. Moraal van dit verhaal: je koppakking gaat niet zomaar kapot, en de wegenwacht weet ook niet alles. Met zulke domme sleutelfouten kunnen ze natuurlijk ook geen rekening houden...