RG

Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

za jan 06, 2007 19:30

Tijdens mijn kerstvakantie in Italië zag ik onderstaande Brievenbus langs de weg staan. Ik kon het natuurlijk niet laten om even een kijkje te nemen en na een korte inspectie kon ik alleen maar concluderen dat de body in een zeer goede staat verkeert! :o Hij stond bij een carrozzeria, dus even naar binnen gelopen voor wat meer informatie.

De auto bleek in opdracht van een klant volledig geplaatwerkt te zijn en is vervolgens in de primer gezet. De garagehouder mopperde vervolgens wat in moeilijk te verstaan Italiaans dat de bewuste klant al jaren niets meer van zich had laten horen met als gevolg dat het brievenbusje al weer een tijd buiten op nadere orders staat te wachten.

Ik was duidelijk niet de eerste die naar het brievenbusje informeerde en ondanks het feit dat de garagehouder het maar niets vond dat de auto daar al zolang stond, deelde hij mij mee dat de auto helaas dus niet te koop was, waarop ik de man vriendelijk bedankte voor de informatie en de garage uitliep. Op dat moment hoor ik een oudere man vanuit de smeerkuil roepen: "Geef die man het telefoonnummer van de eigenaar, dan komen we misschien eindelijk van die auto af!" Hee, dat biedt dan toch perspectief... 8)

Ik heb de eigenaar gebeld en die gaf aan dat hij het brievenbusje eigenlijk wel wilde verkopen, want hij deed er toch niets meer mee. Helaas was hij op dat moment niet in de buurt zodat ik wat met hem zou kunnen afspreken. Maar als ik weer 's in de buurt was, moest ik maar 's bij hem langskomen.

Nu staat de Scalino erg hoog op mijn Alfa-verlanglijstje en zit ik er stiekem toch wel serieus aan te denken om deze auto mee te nemen naar Nederland. Maar ja... wat is wijsheid, is ie het waard... nuchter blijven nadenken... moeilijk, moeilijk, moeilijk.... :-k

Samenvattend:
- De body is bijzonder hard, hier en daar wat oppervlakkige roestspoortjes al weer zichtbaar (zie foto's)
- Staat van motor en bak onbekend
- Hele onderstel incl. remmen zou door de carrozzeria aangepakt zijn.
- Het is niet duidelijk of de auto compleet is (interieur, ruiten, kabelboom, etc.). Echter, een paar km verderop staat nog een brievenbusje op de sloop, totaal verrot, maar zijn nog wel heel veel bruikbare onderdelen als verlichting, ruiten etc af te halen.

En nu voor de 105-specialisten onder ons: wat mag zo iets nou kosten? :idea:
Ik begrijp dat dit op basis van mijn sumiere informatie moeilijk te zeggen is, maar ik ben erg benieuwd wat naar jullie gevoel redelijk zou zijn om voor zo'n project neer te tellen. Lijkt me leuk om jullie meningen hier over te horen, moet ik gewoon stoppen met dromen of... =P~

Hierbij wat fotootjes...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

za jan 06, 2007 20:15

zoals dat daar staat, als het in NL zou staan, 1000 euro.
Wel de goede met lage achterschermen. Koets moet gespoten en opnieuw aangepakt alhoewel het er niet slecht utiziet.
Zo te zien een 1600 sprint veloce.
15 inch staal eronder.
Belangrijk is het dashboard, met meters (vlak), de complete grill, chromen bumpers zonder deuken, en het originele interieur.
Maar goed dan staat het in italie, transport, papierwinkel, dan beginnen met resto.
Gaat serieus geld kosten maar kan een serieus fraaie en waardevolle auto zijn. Er staat bij Maranello een topper, 1600 Sprint 26K moet dat kosten en ik beweer dat ie er voor weggaat.
Check ook hangend filter motor, dunlop remmerij, en andere specifieke dingen.
Beste is deal maken en met autotrailer halen, lang weekend italie eraanvast, dat drukt gevoelsmatig de kosten, even boodschappen doen bij Afra in Milaan, dat jaagt de kosten dan weer omhoog, dat dan weer wel...
En thuis aan de slag, een mooi verhaal hou je er zeker aan over!
Doen!!!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

za jan 06, 2007 21:00

En breng die zwarte 75 qv ook ff mee.. 8)
Wellicht dat je die hier dan kan verpieren ter sponsoring van de scalino? (klein deel dan toch... :? )
Klinkt wel als een mooi avontuur...
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

ErwinV6

RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

zo jan 07, 2007 10:04

Als dit zo in Nederland zou staan en idd. geplaatwerkt is dan kost zoiets echt wel meer als 1000 euro!!!
Hij zou al verkocht zijn voordattie te koop zou staan :lol:
Ga maar eens een koetje zoeken, alleen de achterschermen zijn al zeer prijzig zoniet niet te koop heb ik me laten vertellen. :wink:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

zo jan 07, 2007 11:34

Tsja blijft lastig van een foto maar gezien de prijs van plaatwerk (aanschaf en erin lassen) en losse delen lijkt me deze de gok wel waard. Harde body's zijn echt zelfdzaam. Aan de andere kant: geen enkele "brievenbus" bertone giulia spider etc etc is economsch te restaureren. Je moet het meer zien dan je met goede koets je verlies beperkter houd........... 8)
Maar wat was je idee? Voor de handel op zelf restaureren? In dat laatste geval zou ik de gok wel durven als je stalling/opstalg en geen haast hebt.(tijd om een complete rotte erbij te zoeken)
In het eerste geval zou ik denk maar laten staan voor een handelaar.
Toch leuk als je iets als dit tegen het lijf loopt.

Gr,
DJ

RG

RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

zo jan 07, 2007 12:37

Bedankt voor de reacties zover! Hier nog wat hoge resolutie foto's.

De auto is zeker niet als handelsobject bedoeld. Nog los van het feit dat hier volgens mij helemaal geen winst op te behalen valt, heb ik het plan om 'm in te gaan zetten voor historische rally's en af en toe een circuit-dagje. Ik vind het gewoon meer voldoening geven om een eigen project op te knappen dan het volle pond te betalen voor iets kant en klaars. Ik hoef er geen winst op te behalen, maar ik wil er ook niet op leeg lopen bij verkoop. Qua onderdelen moet ik een heel eind kunnen komen, aangezien er daar in de buurt nog een brievenbusje op de sloop staat (Klik). Interieur vind ik minder belangrijk, komen toch rolkooi en racestoelen in.

Ik zou trouwens ook verwachten dat zo'n body meer dan 1000 euri waard is! :o Ik denk dat ik m'n handjes mag dichtknijpen als de hele boel voor dat geld van die Italiaan mag overnemen.
Hoeveel doet een gerestaureerde Scalino ongeveer in NL, zowel 1300 als 1600? Die 26K zal wel geen gemiddelde zijn... :wink:

@ Berlinista:
- waar zie je aan dat het een 1600 Sprint Veloce is?
- er zijn blijkbaar verschillende typen achterschermen...?
- de brievenbusjes hadden Dunlop trommels en die zijn bacher...?
- wat is het probleem van zo'n hangend oliefilter t.o.v. een schroeffilter?

@ Frank:
jij ziet die 75 QV wel zitten he? :wink: Nemen we Diele's aanhanger met Yuri's oprijwagen ervoor mee naar Italië, dan hebben we in eens 3 avonturen i.p.v. 1... :lol:

Vakantie in Italië eraan vast knopen is geen probleem, familie woont daar in de buurt, dus zelfs tijdelijke stalling in Italië is nog wel te regelen. 8)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

zo jan 07, 2007 13:20


@ Frank:
jij ziet die 75 QV wel zitten he? :wink: Nemen we Diele's aanhanger met Yuri's oprijwagen ervoor mee naar Italië, dan hebben we in eens 3 avonturen i.p.v. 1... :lol:

Vakantie in Italië eraan vast knopen is geen probleem, familie woont daar in de buurt, dus zelfs tijdelijke stalling in Italië is nog wel te regelen. 8)
Dat lijkt me een mega-avontuur 8) 8) Alleen twijfel ik of de Ford dat trekt. Maar als we met een groepje gaan, durf ik de gok wel aan :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

zo jan 07, 2007 13:23

Hoeveel doet een gerestaureerde Scalino ongeveer in NL, zowel 1300 als 1600? Die 26K zal wel geen gemiddelde zijn... :wink:

@ Berlinista:
- waar zie je aan dat het een 1600 Sprint Veloce is?
- er zijn blijkbaar verschillende typen achterschermen...?
- de brievenbusjes hadden Dunlop trommels en die zijn bacher...?
- wat is het probleem van zo'n hangend oliefilter t.o.v. een schroeffilter?
In de Scalino heb je ook weer verschillende uitvoeringen hè. Meestal zijn ze wel makkelijk te onderscheiden:
- Giulia Sprint GT 1300 Junior (1 chomen spijl in grille)
- Sprint GT Veloce (3 chromen spijlen in grille, altijd (getuned) 1600-blok)
- Sprint GT (geen chromen spijlen en 1600-motor)
- Sprint GTA (mag duidelijk zijn...:D)
- Sprint GTC (carbiolet van de SprintGT met 1600-motor uit de Sprint GT)
De prijzen van scalino's zijn dan ook verschillende. Voor een gewone 1300 Junior betaal je 't minste (ongeveer 8000,-). Een Sprint GT is iets duurder. Maar van de Sprint GT Veloce zijn er gewoon een stuk zeldzamer. Vandaar ook de hogere prijs. GTA's zijn natuurlijk nóg duurder en GTC's kosten ook zo rond de 25K.
Maar hoe Rik kan zien dat het een Sprint Veloce is? De enige aanwijzing lijkt me dat het duidelijk een blok met een hangend filter is. Je zien namelijk op jouw foto's van het motorblok een deuk bovenop het kleppendeksel. Die deuk is gemaakt voor de luchtslang die van de carbs dwars over 't blok naar het luchtfilter loopt. (en de latere 1300 Junior Scalino's hebben een andere (nieuw) dashboard)
Over die achterschermen. Alle brievenbusjes hebben in principe laag uitgesneden achterwielkasten. Alleen de 1300 Junior heeft deze niet, of alleen de laatste types hadden deze niet. Weet niet precies wanneer 't omslagpunt ligt.
Afbeelding

Laag uitgesneden: (zoals de Sprint Veloce)
Afbeelding


Hoog: (bijv een 1750 GTV)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op zo jan 07, 2007 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

zo jan 07, 2007 13:24

Ok :!: Leasen we ook nog de oprijsprinter van Snoo.. en de ambulance van theoromeo.. :wink:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

zo jan 07, 2007 14:12

gaatjes in de Cstijl van Serpente- alleen sprintjes.
lage schermranden: Niet Junior
Vlak dashboard- mogelijk junior, maar weer niet icm achterschermen
15 inc staal: niet junior.
etc etc dus een Sprint.
Dunlop is onverkrijgbaar en stervensduur qua revisie, gaat vastzitten en remt ook ruk.
hele kleine blokjes, snel faden enz.
Hangend filter: oud type motor, hoort erin, maakt niks uit tov schroeffilter, maar is mooier!
Ik zeg 1000,- want ook ik zit in de handel, dit lijkt wel leuk maar moet HELEMAAL overnieuw, en verder ben ik maar al te bekend met italiaans resto werk. Als ik naast de auto sta dan wil ik wel kijken naar de achterschermen, maar die lijken mij aangepakt. Er zit te weinig roest voor een auto in die staat, idem frontje. Dus: plamuur????
Verder zijn die achterschermen best te krijgen hoor, ze kosten wel wat maar zijn echt niet zo bijzonder. als je de weg maar weet.....
Gezien dat ik ontstellend veel van deze auto's gehad heb, EN er zat aan gewerkt heb EN een netwerk heb, denk ik nogmaals dat 1000,- reeel is. De koets overnieuw kaal trekken, wie weet wat je tegenkomt, en geloof me maar, je KOMT wat tegen, dat in orde maken, spuiten, enz, en dan kost de koets je al minstens 4 a 5K.
Tenzij je natuurlijk alles zelf kan, maar daar GAAT het niet om. Wat is het de handel waard: 1000,-. Meer zou ik er ECHT niet voor neerleggen.
Dan nog de vraag papieren, transport, hij kost al heel wat voordat ie HIER staat. Zeg 1800 dan. Dan als je zelf niet kan lassen en strakmaken dan komt dat op een 2 a 3 K plaatwerken, ALS alle plaatdelen (achterschermen...) goed zijn. Dan mooi spuiten binnen en buiten, nog eens 2500, dan ALLE techniek, motor, want daar MOET dit motortje in, met het hangend filter, bak, ophanging, alles netjes. Nog een duzendje of 5.
Zitten we op 10 a 11K, minstens, dan alle interieurdelen die er niet bij zitten maar die je WEL wilt hebben, cq opknappen, als dash enz.
setje stoelen, gordels, kooitje, rallyspul, wielen stralen, banden, ombouw remmerij, bumpers, verlichting, brightwork, laten we niet te gek doen, nog eens 3K, zitten we op 14 a 15K. Opbouw doe je dan zelf, dus die uren reken je niet. Ik vergeet even rubbers deuren, ruiten kofferbak, nieuw is duur.
de auto echt netjes OPKNAPPEN kost dan totaal MINSTENS 15K , en GIGANTISCH veel werk en uren. Van transport uit italie tot aan losse delen wegbrengen. Motor naar de revisie, en ophalen, 10 x bij een Prins of Alfastrada langs, bij Martin Willems voor stoelen, bij mij voor plaatwerken, naar de Casu voor tripmaster, naar de bekleder voor de hemel. Vraag maar aan Emilio of hij het anders voor je wil doen.... (not)
en zo kan ik even doorgaan. 14 K minimaal maar denk eerder aan 20.
Mensen, aub, been there, done that......
1000,- euro uit gekkigheid misschien 12, 13, maar dat is al teveel betaald.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

zo jan 07, 2007 14:16

tja, of je VERSCHIJT hem, zoals het scalinootje dat nu bij mij staat en die ik een beetje symphatiek weer op aan het knappen ben. Verkeerde schermranden erop en zo, dichtsmeren, volkleien met epoxy, een centimeterdikke laag bitak eronder kwakken en ga zo verder.
Ja, dan kan het wel voor minder. Weer een schijtluis erbij.
Dan kan het allemaal ruim onder de 10, en meneer Aaldering kan er dan 16500 voor vragen en lacht zich rot.
Hard maar waar.

en dit schatje verdient wat beters....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

zo jan 07, 2007 15:02

Denk niet dat het een Veloce is afgaande op de velgen deze zijn te oud voor een Veloce maar misschien niet correct idd
Denk wel dat het een Giulia Spint GT is maar een hele vroege junior had ook nog de lage achterspatborden, chassisnr zal dit duidelijk maken
Dunlop remt zeker wel goed, heeft idd kleine blokjes maar veel grotere schijven, 14"past dan ook niet,is wel een enkel circuit en heel
onderhoudsgevoelig, elke echte GTA heeft Dunlop en remt prima, een uur racen op Zolder met rondetijden van 1.55 en geen remproblemen zegt wel geneog denk ik
Dunlop onderdelen zijn goed te krijgen alleen moet je deze vaak in het buitenland kopen, Alfastop oid kan alles leveren, wel prijzig idd
Ben het met Rik eens wat betreft Italiaans plaatwerken, maar voor hetzelfde geld was dit een spijkerharde koets en valt het allemaal wel mee, maar dit is
van foto's niet te zeggen
Een goede harde koets is altijd geld waard, zijn ook best zeldzaam, ik durf daar best een 3000 Euro of meer voor te geven, moet hij wel absoluut roestvrij en ongelast zijn,
elk puntlasje zichtbaar e.d., of je dan economisch verantwoord bezig zijn is dan een andere zaak maar de koets is bepalend voor de kwaliteit van de auto en dus ook de waarde
De auto's die de topprijzen opbrengen zijn 9 van de 10 keer onrgerestaureerde auto's, of iig auto's waaraan nooit echt aan gelast is, is ook het eerste waar ik altijd naar kijk, de originele puntlassen

IIG succes met je beslissing, lijkt me iig een leuk avontuur
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

zo jan 07, 2007 16:20

en hier dan idd de man die het inderdaad allemaal weet, Roland, ik zat al te wachten op jouw reactie.
puntlasjes: idd een goeie graadmeter.
Lasjes in het achterpaneel, onder de bumper, lasjes van de verbinding binnenscherm/buitenscherm achter, lasjes waarmee de dorpels vastzitten.
Zijn die allemaal zichtbaar, dan heb je grote kans dat het idd een echt harde koets is en dan zou ook ik mijn prijs bijstellen. Maar nog steeds geen 3K...

ik vind de dorpelkoppen nogal volgekit uitzien, om eens wat te noemen, verder zie ik op de Cstijl maar 1 gaatje van een embleem ipv twee, enz...
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

zo jan 07, 2007 16:28

Ben benieuwd wat het gaat worden, wel een prijzig avontuur, ik wacht met spanning af......................... :D
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Achtergelaten Brievenbusje... haalbare kaart?

zo jan 07, 2007 17:19

Waar het samenvattend denk op neer komt, de altijd terug kerende vraag bij alle oudere alfa's: is hij echt hard of zit er verborgen ellende. Ervaring (niet mijn persoonlijke gelukkig!! :D ) leert meestal het laatste maar het kan ook meevallen. Zou zeggen als je vaker in Italie komt ga nog eens kijken met de gespuide kennis in dit topic. Een harde body is altijd geld waard. Heb je een vraagprijs gehad van de eigenaar? Of indicatie?
Maar hoe goed de body ook is, als je dit weer echt netjes maakt ga je er altijd geld op toeleggen bij verkoop. Kan niet anders. Zelfs als je veel zelf doet. En dan heb ik het nog niet over iets als zelfs maar kleine vergoeding voor je eigen vrije tijd. Die kan je de komende 3 jaar wel gedag zeggen met project als dit. En dan moet je nog snel zijn en geld hebben om een en ander te kunnen uitbesteden.
Nou wijsheid toegewenst zal ik maar zeggen (of beter geen wijsheid want dan komt er nix van....... :wink: )

Mzzl,
DJ

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”