jdejager

RE: Stuurhuishoes 33 vraag

wo jan 17, 2007 14:15

Is opzich best wel te doen. Ben zelf toen wel een aantal uren bezig geweest, denk wel een uur of 6 a 7. Ik had een stomme fout gemaakt. Had namelijk de bekrachtigingsleiding onder de auto op het stuurhuis al losgehaald voor zover dat mogelijk was. Je kon er eigenlijk onmogelijk bij maar met een heleboel gezweet en gepruts en dolgedraaide inbusbouten is het toen wel gelukt. Dit zijn de leidingen die ter hoogte van die rubberen mof zitten waar je stuurstang de auto naar binnen gaat. Had ik later het stuurhuis eruit bleek dat dezen niet aan de auto zelf vastzaten maar allleen aan het stuurhuis. Ik had ze dus zo op de werkbank los kunnen schroeven. Kijk dus even goed welke leiding je loshaalt. De koperen leidingen die de rubberen mof inlopen maken daar alleen maar een bocht en komen dus gewoon met het stuurhuis mee. Verder had ik op de werkbank een bout losgehaald die op het rondsel drukt van de stuurstang. Deze later weer vastgezet maar niet vast genoeg. Dit ding drukt namelijk de speling uit de overbrenging en moet dus goed drukken. Tel anders het aantal slagen die je nodig hebt om hem los te maken. Als het geheel weer onder de auto hangt krijg je er geen dopsleutel meer op. Een steek of ringsleutel kan ook niet omdat er een kraag omheebn zit. Als je dan gaat rijden heb je een enorm gebonk in de auto en het is nog gevaarlijk ook. Je stuurhuis moet dan weer los om het naar voren te kantelen zodat je met een dopsleutel bij de moer kunt komen. Ik heb toen een oude dopsleutel afgeslepen en daar een staafje aagelast zodat ik hem er toch op kon krijgen maar dit kun je beter direct goed doen.

Groetjes en succes

Speeder
Guru
Guru

Re: RE: Stuurhuishoes 33 vraag

wo jan 17, 2007 14:20

Speeder, weet jij van het bestaan van 'die' speciale tang af? Ben zelf halverwege het project maar wil het ook wel eens gaan afronden.

Met veel pijn, moeite en vet lees ik wel als uiterst risky, zeker als je een brug moet huren en je niet zo 1-2-3 nieuwe hoezen ter beschikking hebt. Stuurhuis demonteren lijkt mij trouwens vragen om lekkages. De gereviseerde huizen kosten niet voor niets 300-400 euries. Zit zelf nog te spelen met het idee om er een onbekrachtige versie in te hangen.....

On topic:Neelis, do you copy?
Omdat ik zelf een tweedehands stuurhuis gehaald heb, leek het mij ook niet verstandig het stuurhuis te demonteren. Bovendien is het een hoop werk, en had ik de indruk het ook wel zonder te kunnen. Ik heb daarom het stuurhuis uit de auto gehaald en ben aan de werkbank een uurtje zoet geweest. De kans dat de hoes scheurt bestaat wel, maar ik woon een kwartiertje van Sam van Lingen. Bovendien heb ik geen brug (gehuurd) maar ben ik op de parkeerplaats naast het huis aan de gang geweest.

Mocht dit stuurhuis nou weer lek gaan, gaat er bij mij ook ABSOLUUT een onbekrachtigd stuurhuis in. Stuurt directer en is goed voor de armspieren ;)

PS: Van die tang weet ik helaas niets af, je zou is kunnen bellen naar Sam van Lingen om te achterhalen hoe dat zit.
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo jan 17, 2007 15:15

even kort (vul het rijtje aan als ik iets vergeet):

- Lamba sensor afkoppelen in het motorruim (sensor dus niet met veel sloopwerk uit je kat trekken)
- Uitlaat spruitstuk loshalen (bouten aan blok en kat. nacht van te voren in WD40 verzuipen)
- Dek klepuitlaten af met iets opdat er geen vuil in kan komen
- Koppeling tussen stuur en stuurhuis lossen
- Stuurstangen losmaken (zorg dat de wielen rechtstaan, wel zo makkelijk)
- Stuurolie aftappen via bout aan het stuurhuis.
- Eenduidig markeren van de ontsteking (met labels bv) zorg dat dit heel duidelijk gebeurd anders rij je met je nieuwe hoezen helemaal nergens heen)
- Verwijder verdelerkap
- Verwijder slang tussen lmm en inlaatspuitstuk
- Los de bouten (4x tegen schutbord) van het stuurhuis, maar niet volledig
- Plaats ondersteuning onder de achterste versnellingsbaksteun en los de achterste bouten (wd40)
- Laat de bak langaam zakken terwijl iemand in het ruim kijkt of je niks raakt met je blok door de kanteling.
- Los de bouten van het stuurhuis volledig en verwijder het
- knip de oude hoezen door
**** Plaats de nieuwe hoezen*****
- Alle eerder beschreven acties in omgekeerde volgorde
- Zorg dat je eerste de vloeistof bijvult voordat je de motor start, anders is pomp kaduuk.

**** Ik heb vernomen dat je voor het plaatsen van de hoezen een speciale tang nodig hebt? Als je de hoezen zelf om het huis moet wurmen, schijnt de kans aanzienlijkte zijn dat je alvast een nieuwe scheur in de hoezen kunt aanbrengen. Weet iemand daar meer van?

Niks afmelden, klussen alfist!
Succes ermee.
Steven
ik vind het wel erg veel werk allemaal.
destijds heb ik bij mijn imola een gebruikt stuurhuis gemonteerd.

- achterste steuntje los bij het staartstuk (2 boutjes)
- middelste motorsteun
- spoorstangen
- leidingwerk ( alleen die 2 banjobouten dus :wink: )
was misschien niet best voor de voorste motorsteun maar toen heb ik een plankje hout gestoken
tussen de carros en het staartstuk.
toen kreeg ik net de ruimte om het oude stuurhuis ertussen uit te kantelen.
de auto was wel in uitgeveerde toestand zodat ik het stuurhuis door draagarm naar onder kon halen
ik had eerst een lekke hoes, begon later olie te lekken omdat ik vrolijk doorreed en had speling.
nieuwe erin gefrommeld. en de boel weer opgebouwd.
ik was binnen 3 uurtjes klaar met het hele karweitje.
scheelt ook of je een beetje een slangenmens bent of niet :wink:

Richard75
Guru
Guru

wo jan 17, 2007 15:16

ik vraag mij trouwens af of er 33jes rondrijden waarbij het gat aan de zijkant iets groter geflexed is :mrgreen:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 18, 2007 00:52

ik vraag mij trouwens af of er 33jes rondrijden waarbij het gat aan de zijkant iets groter geflexed is :mrgreen:
Die van jou? :biggrin:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do jan 18, 2007 11:19

Eventjes sereneus: Als je dat netjes doet, dan is die operaties echt veel sneller te doen, namelijk een halve middag :wink:. Krijg je APK gedonder omdat je aan de carosserie iets vernadert?
Hoeveel zou je het gat moeten maken, of beter gezegd hoeveel moet je het bestaande gat uitbreiden?

Rees Cees had laatst een duidelijke foto, Cees?
Laatst gewijzigd door Steven 33 op do jan 18, 2007 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard75
Guru
Guru

do jan 18, 2007 11:24

Die van jou? :biggrin:
hihi ik verwachte al zo'n vraag maar nee dat heb ik niet gedaan. :mrgreen:

maar er zijn louche uatohanderlaartjes zat denk ik die dat misschien zo doen.
scheelt wel een hoop werk. 8)

zo ga ik denk ik wel het stuurhuis onder mijn sloper vandaan halen.
kan die mooi op de grond blijven staan :twisted:

Lunatic
Advanced Member
Advanced Member

do jan 18, 2007 18:13

leren hoes met rits erin..
kom die zo door de apk heen..
kost niet veel..
No Risk No Fun

159 1750 TBI TI
155 3.0 V6 24V Q2
75 3.0 V6 24V
Giulietta 2.0TS RacerT
Scarb : 4709

Gerrets
Guru
Guru

do jan 18, 2007 18:40

Waar zitten de scheuren zijn ze van onderaf zichtbaar? Ik had vorig jaar ook mijn hoezen kapot maar ze waren aan de boven zijde gescheurd. Dit hebben ze niet kunnen constateren ds had ik geluk. Maar goed ik wist het toen al en had al geregeld dat ie gemaakt zou worden, ik kon de gok nemen.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 19, 2007 09:26

Waar zitten de scheuren zijn ze van onderaf zichtbaar? Ik had vorig jaar ook mijn hoezen kapot maar ze waren aan de boven zijde gescheurd. Dit hebben ze niet kunnen constateren ds had ik geluk. Maar goed ik wist het toen al en had al geregeld dat ie gemaakt zou worden, ik kon de gok nemen.

gr Tom
Wat? Mijn keurmeester zet de auto op de brug en het eerste wat deze beste vent doet bij een 33 is met zijn hand voelen of die hoezen nog dicht zijn.

Gerrets
Guru
Guru

vr jan 19, 2007 09:31

Daarom zeg ik ook, ik kon de gok nemen :lol:

Het licht natuurlijk aan de staat van de scheur!

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 19, 2007 10:19

De scheur in mijn hoes is zo groot, daar kan de APK-keurder niet omheen. Ik breng hem eerst naar de APK en dan zie ik wel wat er allemaal aan moet gebeuren.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 19, 2007 12:38

Vermoed je dan dat er nog meer reparaties plaats moeten vinden? Het is natuurlijk het ideale tijdstip om gelijk je veerpoten te wisselen voor mooie Bilsteins :wink:

Hoezo wil je het dan per see op die afkeur laten aankomen?

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 26, 2007 14:18

Net bij Sam van Lingen geweest, 2 hoezen zijn ongeveer 90 euro...

Ik ga nog in beraad met mezelf wat ik ga doen, naar van Neerijnen om er nieuwe hoezen omheen te laten lijmen, of zelf aan de slag met 2 hoezen.

arne
Member
Member

vr jan 26, 2007 14:26

Vermoed je dan dat er nog meer reparaties plaats moeten vinden? Het is natuurlijk het ideale tijdstip om gelijk je veerpoten te wisselen voor mooie Bilsteins :wink:
En zo blijf je bezig... Voor je het weet staat je auto op blokken in de garage... :roll:
Laatst gewijzigd door arne op vr jan 26, 2007 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
33 16v QV - 1991
Volg de verjongingskuur.

Terug naar “Algemene Technische vragen”