Marijn Steenbergen

Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

di mar 20, 2007 21:00

De afspraak voor controle van diverse punten in inmiddels gemaakt.. Meest recente aandachtpunt is een benzine lucht in de auto. Wie weet waar de oorzaak kan zitten?

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

RE: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

wo mar 21, 2007 11:22

In de kofferruimte zit een systeem dat benzinedampen uit de tank laat condenseren en dan terugvoert naar de tank.

Hier zit ook een soort geel onluchtingsventiel gemonteerd. Wanneer deze stuk is gaat je 33 naar benzine ruiken. Ik heb hetzelfde problem namelijk gehad.

Bij de hatchback zit het ventiel linksachter naast je ruitensproeierreservoir onder de bekleding (bij wielkast). ik weet niet of dit bij een SW hetzelfde is.

Succes

Marijn Steenbergen

RE: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

wo mar 21, 2007 22:09

dank voor je reactie, we gaan de auto as vrijdag controleren...

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

do mar 22, 2007 19:06

Kijk dan gelijk even naar de benzineslang die vanuit de benzienepomp loopt. Die wil ook nog wel eens lekken en dan gaat het ook stinken
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

do mar 22, 2007 20:53

Eventueel kan het ook nog je injector rail wezen, deze zou weleens doorgerot kunnen wezen, dit probleem heb ik namelijk zelf mogen ervaren, en de bezine lucht kon ik toen ook ruiken in de cabine. Nieuwe injector rail monteren met een aardig prijskaartje is dan de optie.
Overigens lijkt mij dit probleem wel een serieus probleem, mochten er drubbels benzine op het uitlaat systeem vallen, dan zou hierdoor weleens brand kunnen ontstaan.

Een lekke aansluiting bij de benzine pomp komt ook mij overigens niet onbekend voor.

Het probleem met het onluchtingsventiel van de condenser benzinetank zal ik waarschijnlijk nog moeten gaan ervaren, want dit probleem heb ik zelf nog niet mogen ervaren.

Overigens vind ik persoonlijk benzine niet stinken, zelfs wel lekker ruiken, maar het is en blijft een gemeen goedje...

m.v.g.

mafkees

Re: RE: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

vr mar 23, 2007 08:45

In de kofferruimte zit een systeem dat benzinedampen uit de tank laat condenseren en dan terugvoert naar de tank.

Hier zit ook een soort geel onluchtingsventiel gemonteerd. Wanneer deze stuk is gaat je 33 naar benzine ruiken. Ik heb hetzelfde problem namelijk gehad.

Bij de hatchback zit het ventiel linksachter naast je ruitensproeierreservoir onder de bekleding (bij wielkast). ik weet niet of dit bij een SW hetzelfde is.

Succes
heeft de mijne ook, heeft er iemand een artikel nummer, ik kan het namelijk niet vinden op de Eper :(

en ik denk dat een nieuwe toch altijd beter is dan eentje van de sloop, en als ik het zo bekijk kan het nooit heel veel kosten want het is een klepje van niks :lol:

Marijn Steenbergen

RE: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

za mar 24, 2007 16:42

Helaas hebben we de oorzaak van het probleem (nog) niet kunnen vinden. Mijn auto heeft in de kofferbak (bekleding etc eruit gehaald) geen geel onluchtingsventiel.. de brandstoflucht, niet vies maar wel vervelend, is voornamelijk aanwezig rondom de auto als de auto rijdt of net gereden heeft. Met het raampje een stukje open rijden is niet prettig..
Weet iemand hoeveel km je kunt rijden met een volle tank, bij normaal rijden (schakelen bij 3000 toeren en niet vol doortrekken) en voornamelijk korte afstanden?

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

ma mar 26, 2007 23:50

Ik rij gemiddeld 500 kilometer op een tank, maar daarbij zijn mijn toeren ook boven de 3000, maar korte afstanden zorgt uiteraard voor een hoger brandstof verbruik dan bij lange (constante) afstanden.

Ik zou zeggen snuffel eens bij draaiende motor op alle plekken van de motor en het benzine systeem (beginnend bij de tank en benzine pomp), en stel vooral visueel vast waar een eventuele lekkage te vinden is.

Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat er onverbrande benzine de uitlaat uitkomt.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3955
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

di mar 27, 2007 09:04

Het verhaal van het ontluchtingsventiel is nieuw voor mij, maar klinkt niet vreemd. In de kofferbak moet wel tegen het zijpaneel een zwart 'kastje' zitten voor dampretour.Deze zal vast bedoeld worden. verder is het een kwestie van leidngen controleren...
Waar ik net aan denk, aan de bovenkant van je tank zit een opening waar de vlotter is gemonteerd, deze opening wordt door een rubber afgesloten, misschien dicht deze niet goed meer af? Om het te bekijken zal je de tank onder de auto vandaan moeten halen.

Succes
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Juan
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: za mar 17, 2007 15:19

RE: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

wo mar 28, 2007 21:24

In mijn Sportwagon hangt soms ook een lichte benzinegeur, niet echt storend maar als ik er iet aan kan doen doe ik het

Wat zit er in dat "zwarte kastje" in de kofferbak?

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

Re: RE: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

do mar 29, 2007 16:21

In mijn Sportwagon hangt soms ook een lichte benzinegeur, niet echt storend maar als ik er iet aan kan doen doe ik het

Wat zit er in dat "zwarte kastje" in de kofferbak?
Volgens mij kan daarin de benzinedamp condenseren, die dan weer terug naar de tank wordt geleid.

Ontluchting is nodig op vacuumtrekken van de tank te voorkomen

Loefie

RE: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

di apr 10, 2007 12:36

hey,

Het kan zijn dat je uitlaat gewoon lek is. Klinkt misschien een beetje vreemd, maar heb het zelf ook wel eens gehad. Er bleek een gaatje in me uitlaat te zitten waardoor de benzine dampen (overtollig benzine bij verbranding) achter mijn achterbumper bleef hangen en langzaam aan naar binnentrok. Vandaar de lucht.

Je zou t even kunnen bekijken of er een zwarte plek op de uitlaat zit (kijken kan altijd ;))

//Erwin

Gebruikersavatar
Borry
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: za apr 01, 2006 12:14
Locatie: Wierden
Contacteer: Website

Re: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

di apr 10, 2007 17:24

De afspraak voor controle van diverse punten in inmiddels gemaakt.. Meest recente aandachtpunt is een benzine lucht in de auto. Wie weet waar de oorzaak kan zitten?
Ik heb precies het zelfde euvel marijn. Ik rijd er al een tijdje mee rond zonder het probleem te kunnen vinden. In de winter valt het wel mee maar nu in de zomer(warme weer) word het alleen maar erger. Ik heb een 1.7 ie hatch, en er zit een nieuwe tank onder dus dat lijkt mij het probleem niet.
Als jij weet wat het is, kan ik daar ook eens gaan zoeken :wink:

Gebruikersavatar
Maarten33
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 15:39
Locatie: Delft

RE: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

di apr 10, 2007 22:06

T klinkt afgezaagd, maar ook ik rij met een benzineluchtje rond. Vooral na het rijden en tijdens het stationair lopen links naast de auto. Naast de stuurhuishoezen het andere afkeurpunt voor de APK. Ik hoop er van de week mee verder te gaan. Als ik wat weet laat ik het hier ook weten.
Alfa 33 1.5IE '92 rosso 130

Gebruikersavatar
alfakok
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 22:16
Locatie: geldrop-mierlo

RE: Benzine luchie in Alfa 33 SW 1.7 QV4 '93

wo apr 11, 2007 20:49

he marijn

zit je bezinedop er wel goed op en sluit deze goed af?
bij mijn alfa (gtv6) bleek dat de oorzaak van de benzinelucht
tijdens het rijden werd het rond de dop soms wat nat van de benzine
en was het rijden met open raam ook niet prettig
dacht zelf eerst ook aan complexere problemen maar het bleek mee te vallen
succes met het oplossen van je probleem!
GTV6 '83
scarb 3740

Terug naar “Algemene Technische vragen”