Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Thermostaat nr.4 in 4 jaar ? Alweer kaduuk...pfff....

vr mar 25, 2005 20:06

:lol: :lol:

ik ook ongeveer 3 uurtjes. Meeste tijd kruipt in 't verwijderen van inlaatspruitstuk (anders kom je d'r ECHT niet bij) en klooien met de slangetjes !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

matra sports
Guru
Guru

za mar 26, 2005 07:04

ja, die bijzaken hè ?!

matra sports
Guru
Guru

vr apr 01, 2005 20:40

:? :? :? :? :? :? :? :? :? #-o :-k :cry:

Vandaag een stukje gereden waarbij de temperatuurmeter ( VDO ) netjes opliep naar de 90 graden.
Bij 92 graden komt de fan netjes in ( 92-87 thermocontact ). Maar opeens zie ik tijdens het rijden dat
de temperatuurmeter 70 graden aangeeft. Meteen naar huis gereden. Deze thermostaat ( origineel )
Behr heb ik er eigenhandig nieuw ingezet vorige week zaterdag. Ik weet zeker dat alles goed ontlucht is.
Ditzelfde probleem doet zich nu al 5 keer voor dus. Waarvan 3 keer binnen een jaar tijd ( 5000 km gereden
ongeveer ). Nu is het zo dat ik na het vervangen van de thermostaat bij mijn eerste rit de temperatuurmeter
op nul zag vallen en daarna weer terug naar de 90 graden liep. Wellicht een contact ergens. Daarna werkte
alles weer oke. Deze temperatuurmeter hebben we vier jaar geleden gezet tegelijk met de V6 motor.

En nu komt het "leuke" ; de vorige thermostaat heb ik net in een pannetje gelegd. Naarmate het water
dichter bij het kookpunt kwam ging die steeds verder open. Haalde ik hem uit het pannetje ging deze weer netjes dicht !
Dit enkele malen herhaald. Dit betekend dus dat de thermostaat wel goed werkt ?!
Het lijkt dus te duiden op een ander probleem ? Maar hoe verklaren we dan dat na vervanging de thermostaten
steeds een tijdje lijken te werken cq de temperatuurmeter netjes 90 graden gaat aangeven voor een periode van laten we zeggen 7 tot 125 dagen ??
Tja, en welke stekkers kan ik eens controleren op contact , massaverbindingen...

De slang achter ( of is het voor ? ) de thermostaat wordt gewoon loeiheet terwijl de meter 70 aangeeft....

Ik ben een beetje einde raad betreffende de temperatuur eigenlijk.....

groeten
jos

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 01, 2005 21:01

en als ie die kuren krijgt....hoeveel geeft ie dan aan als de fan aanslaat ?
als je meter een foute (te lage) weergave laat zien, moet je toch al een aanslaande fan krijgen op (volgens de meter) 75 graden ?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr apr 01, 2005 21:09

@Matra-sport":

Zit er in je dashbord geen spanningsstabilisator??? Lijkt erop dat dat ding behoorlijk in de war is iig.

Echter: Ga eenst een betrouwbare temperatuurmeting doen met je thermostaat of aan je blok. Je weet dat iig echt 100% zeker dat het niet aan je thermostaat ligt.

En: Massa kan natuurlijk ok nog een probleem zijn, maar de massa van je thermosensor zal wel goed zijn. Ik zou het maar eens in je dashbord gaan zoeken.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

matra sports
Guru
Guru

za apr 02, 2005 08:11

@Michel : de fan komt inderdaad in bij 75 graden !

@Alfa@lgra : ik zal het eens checken !

alvast bedankt.
groeten
jos

matra sports
Guru
Guru

za apr 02, 2005 21:42

ik ga nu toch langzaam de temp.sensor verdenken ! de temperatuur van de slang achter
de thermostaat ( zeg maar 30 cm van de thermostaat vandaan )wordt 80 graden terwijl de meter maar 60 aangeeft ???

groeten
jos

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za apr 02, 2005 21:45

als je fan in komt op 75°, zit je meter te lullen ! zoveel kan ik met m'n beperkte kennis wel met zekerheid stellen ! ;)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za apr 02, 2005 21:45

Of de Massa van je dashbord Jos en niet te vergeten die spanningsstabilisatorachter je dashbord.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

matra sports
Guru
Guru

za apr 02, 2005 22:25

wat voor mij nu effe belangrijk is is dat ik de motor niet in de soep aan het draaien ben door een te lage werktemperatuur. effe voor de duidelijkheid. deze v6 ligt achterin en de radiateur voor. als de slang achter de thermostaat ( zeg maar op 30 cm er vandaan ) 80 graden heet is mag ik er dan van uit gaan dat het blok ook goed warm is ?
gezien de thermostaat de vloeistof via deze slang weg laat lopen ( water komt uit het blok en is dus goed op temperatuur dan ?!)
op het thermostaathuis zelf meet ik een lagere temperatuur met de infrarood temp.opnemer., maar dat lijkt me wel logisch.
( :wink: dan kan ik daarna effe de massa de stabilisator checken. :wink: )

groeten en alweer bedankt hè ! :thumbs:

Andretti Molletti

za apr 02, 2005 23:23

Waar zit nu je temp-gever precies en hoelang zijn je radiateurslangen???
Ik denk ook dat het terugkomen van vloeistof een probleem is??
Hoe koud komt het terug??
Je radiateur ligt voorin en als je "water"terugkomt is het dan niet extreem koud???
Daarnaast is je stroomsnelheid wel goed?? Heb je voldoende dikke slangen en of pijp gebruikt??Hoe warm is het water ingaand radiateur en uitgaand?? en datzelfde bij je blok??

en als laatste waarom koop je geen Alfa om je Alfa blokje heen ;)

matra sports
Guru
Guru

zo apr 03, 2005 08:57

Dank je Dré. Alle andere V6 ombouwen rijden al jaren thermisch oke. Omdat het probleem zich zo nu en dan voor doet, soms eens per jaar, nu regelmatiger, mag ik wellicht thermische problemen door een niet goede constructie wellicht uitsluiten ?!
De vervanginterval van de thermostaten wordt steed korter lijkt het wel.
Gezien de temperatuur die uit het blok komt 80 graden of hoger is ( aan de slang gemeten ) ga ik er van uit dat deze oke is.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik de slangen eens ga meten. In en uitgaand natuurlijk !
en natuurlijk de lesstof doornemen :wink:
Dan weten we wat echt aan de hand is !

Groeten
Jos

matra sports
Guru
Guru

zo apr 03, 2005 08:59

Zou er zeker een mooie Bert of Giulia bij willen. Wellicht later, als de ruimte en de centjes dat toelaten !! :mrgreen:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 03, 2005 09:04

@Jos: Ik had niet begrepen dat het over je Franse Tuperware..:biggrin: ging, maar dan is de massa natuurlijk helemaal iets om te controlen, en natuurlijk eerst een nauwkeurige temperatuurmeting doen. Ken je niemand bij de keuringsdienst van waren bijvoorbeeld. Die hebben van die infrarood temperatuurmeters met een laserpuntje. Kun je in 3 sec alle temperaruren chequen zonder ook maar iets los te hoeven halen.
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op zo apr 03, 2005 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”