Vandaag een stukje gereden waarbij de temperatuurmeter ( VDO ) netjes opliep naar de 90 graden.
Bij 92 graden komt de fan netjes in ( 92-87 thermocontact ). Maar opeens zie ik tijdens het rijden dat
de temperatuurmeter 70 graden aangeeft. Meteen naar huis gereden. Deze thermostaat ( origineel )
Behr heb ik er eigenhandig nieuw ingezet vorige week zaterdag. Ik weet zeker dat alles goed ontlucht is.
Ditzelfde probleem doet zich nu al 5 keer voor dus. Waarvan 3 keer binnen een jaar tijd ( 5000 km gereden
ongeveer ). Nu is het zo dat ik na het vervangen van de thermostaat bij mijn eerste rit de temperatuurmeter
op nul zag vallen en daarna weer terug naar de 90 graden liep. Wellicht een contact ergens. Daarna werkte
alles weer oke. Deze temperatuurmeter hebben we vier jaar geleden gezet tegelijk met de V6 motor.
En nu komt het "leuke" ; de vorige thermostaat heb ik net in een pannetje gelegd. Naarmate het water
dichter bij het kookpunt kwam ging die steeds verder open. Haalde ik hem uit het pannetje ging deze weer netjes dicht !
Dit enkele malen herhaald. Dit betekend dus dat de thermostaat wel goed werkt ?!
Het lijkt dus te duiden op een ander probleem ? Maar hoe verklaren we dan dat na vervanging de thermostaten
steeds een tijdje lijken te werken cq de temperatuurmeter netjes 90 graden gaat aangeven voor een periode van laten we zeggen 7 tot 125 dagen ??
Tja, en welke stekkers kan ik eens controleren op contact , massaverbindingen...
De slang achter ( of is het voor ? ) de thermostaat wordt gewoon loeiheet terwijl de meter 70 aangeeft....
Ik ben een beetje einde raad betreffende de temperatuur eigenlijk.....
groeten
jos