Hebben jullie dat ook wel eens, dus dat je aan een klusje begint en dan halverwege denkt "jezus waar ben ik aan begonnen?"..
Ik wel dus.
Cenai moest vandaag werken dus had ik mooi de tijd om de riem van de 75 te vervangen, en eigenlijk meer de olielekkage op te sporen. Vorig jaar was dat ook al zo en dat bleek toen een keerring van de rechter nokkenas te zijn. Stom, want verder niet meer gekeken natuurlijk en dus bleek het lekken wel minder maar niet over. Nét voor ik hem kocht was de riem ook al vervangen en is de spanner vervangen voor een mechanische. De riem werd dus langzaamaan nat van de olie en was het dus wachten op meer ellende... Nu had ik het blok al een paar keer schoon gespoten maar kon niet precies zien waar de lekkage vandaan kwam... Dus vanmiddag de boel maar weer eens los gegooid, en dit zag ik:
Nattigheid, maar niet precies te zien waar het vandaan kwam.. De grote plug was in ieder geval flink beschadigd en die wilde ik er dus uit hebben.. Dat heb ik geweten.
De imbus kop was al verziekt dus heb ik hem halverwege er uit moeten "dremelen" en hakken... Ik was als de dood om het blok te beschadigen want dan ben je denk ik nog niet jarig...
Dit bleef er van over...
Waar normaal de lange banjobout zit was afgezaagd en daar is M8 draad in getapt, ipv de bout compleet te verwijderen! Zou hij zó vast hebben gezeten dat ze maar voor deze optie gekozen hebben? Ik mag dan wel aannemen dat er geen olie langs het oude draad komt anders zou hij wel losgekomen zijn. Het tapeindje wat ze erin gezet hebben zat vrij los en zonder loctite... Ook het andere tapeindje ging vrij snel los en zat zonder loctite vast...
Ik hoop dus dat ik uit een oud V6 blok wat ik nog heb staan een plugje kan halen en dan zal ik morgenavond de boel goed ontvetten en met loctite in elkaar zetten. Ik heb ook het tandwiel van de ontsteking even los gehaald maar die keerring is nog keurig schoon en droog, evenals de binnenkant van het tandwiel...
Wordt vervolgd.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971