Gebruikersavatar
van G
Guru
Guru
Berichten: 1352
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:01
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

do jun 14, 2007 01:37

Oja prijsindicatie toen, ..... omgerekend zonder inflatie en, zonder btw op werk errug zwart dus € 726,05..... by Diele Tech 8-[
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

do jun 14, 2007 06:55

Het was inderdaad een Gates riem maar ik gebruik die altijd, ook voor mijn werk. Ook de kilometerstand klopt zoals die van jou, zo rond de 30dkm... :shock: We hebben ondertussen op het Lanciaforum met een paar man een sloop Thema turbo gekocht met een gereviseerde turbo en een goede kop. Die haal ik eraf en maak ik netjes.. We hebben nog steeds geen tijd gehad om naar de schade te kijken, en ook dit weekend word dat niks. maar dat het een en ander krom is is duidelijk... Hij gaat dus echt naar binnen onder een kleedje (naast de 90 :wink: ) en ik begin er pas aan als we alle spullen klaar hebben én ik tijd heb. Er zijn nog wat dingen aan de 75 die ik begin juli ga doen, en in onze schuur staat de 128 nog steeds met de vastzittende motor ernaast. Ander blokje staat al klaar maar ook daar geen tijd voor... Voordat ik straks 3 halve projecten heb ga ik eerst iets afmaken, hoe jammer dat ook voor de Thema is.
We houden hem dus wel (stiekum toch wel aan gehecht :lol: ) maar het gaat weer even duren voordat hij weer rijdt..
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
van G
Guru
Guru
Berichten: 1352
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:01
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen

Re: RE: Alfa 75 en Thema perikelen

do jun 14, 2007 17:56

Het was inderdaad een Gates riem maar ik gebruik die altijd, ook voor mijn werk. Ook de kilometerstand klopt zoals die van jou, zo rond de 30dkm... :shock:
Ja daar noem je ook direct de kern van het probleem.

Volgens mij werkt dat gewoon niet op een dergerlijk blok.

Bij mij niet op de Turbo, bij m'n pa niet op de 2.0 ie en bij een kennis op een 2.0 Coupe Fiat......

En vast ook nog zoveel anderen :-k

Ook een plaatselijke prof. monteur heeft ze afgezworen na steeds terugkerende "successen"
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

do jun 14, 2007 20:54

Dus een Dyco (org. Alfa o.a.) zou beter zijn? :o
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Dickamerica
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:51
Locatie: Westcoast
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za jun 16, 2007 12:10

Gates is vaak gewoon niet goed,ook niet qua passing,omdat ze gewoon niet specifiek voor elk type auto passende riemen/snaren maken,dus heb je een bepaald nr wat voor meerdere autoos moet passen,niet dus..
Org is &blijft gewoon het beste,al is dat bij Italianen klote,omdat ze na 10 jr al niet geen nwe onderdelen meer maken. :evil:
90 2.5 Qo grigio medio/pelle grigio 1987

Gebruikersavatar
van G
Guru
Guru
Berichten: 1352
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:01
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen

Re: RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za jun 16, 2007 13:08

Gates is vaak gewoon niet goed,ook niet qua passing,omdat ze gewoon niet specifiek voor elk type auto passende riemen/snaren maken,dus heb je een bepaald nr wat voor meerdere autoos moet passen,niet dus..
Org is &blijft gewoon het beste,al is dat bij Italianen klote,omdat ze na 10 jr al niet geen nwe onderdelen meer maken. :evil:
Zo'n soort antwoord kreeg ik ook bij een plaatselijke Alfa specialist toen ik een riem nodig had voor mijn ex"96er1551.8L16VTS.
Het tandprofiel kwam schijnbaar niet 100% overeen van een gates

Feit, alles BEHALVE een Gates dus :!: :!: :!:
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za jun 16, 2007 14:16

Heb altijd Gates, nooit problemen mee gehad.... :? Lucky me.....???
Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za jun 16, 2007 22:38

Heb altijd Gates, nooit problemen mee gehad.... :? Lucky me.....???
Grtz,fRank
Dat komt, omdat je geen (TS) 16V blokken hebt. V6 12V no problem. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
van G
Guru
Guru
Berichten: 1352
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:01
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen

Re: RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za jun 16, 2007 22:41

Heb altijd Gates, nooit problemen mee gehad.... :? Lucky me.....???
Grtz,fRank
Ritmo?
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za jun 16, 2007 22:49

Heb altijd Gates, nooit problemen mee gehad.... :? Lucky me.....???
Grtz,fRank
Ritmo?
Ja die 85S wel idd.Maar dat lag niet zozeer aan de riem danwel aan de vervanginsinterval/leeftijd..(je kunt nl niet verwachten dat je een auto die al een paar jaar op de scrapyard stond bij de bmwboer, gewoon weer in gebruik kunt nemen alsof er niks gebeurd is... :oops: Heeft ie t nóg lang uitgehouden!)

Grtz,fRank

Andretti Molletti

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za jun 16, 2007 23:16

vast als een 130TC gereden ;)

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za jun 16, 2007 23:39

tja ik dacht toch dat Gates wel een goed merk was... Wat me wel opviel na het vervangen van de riemen was het lawaai van de riemen.. Alsof de riemen een beetje in moesten lopen op de tandwielen, en dat leek me aannemelijk... Maargoed, eerst maar eens kijken of de snaar inderdaad niet losgelopen is, danwel geknapt..
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
van G
Guru
Guru
Berichten: 1352
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:01
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen

Re: RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za jun 16, 2007 23:53

vast als een 130TC gereden ;)
fRank rijdt al zijn Bella's als een 130TC :wink:
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

Gebruikersavatar
van G
Guru
Guru
Berichten: 1352
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:01
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen

Re: RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za jun 16, 2007 23:55

tja ik dacht toch dat Gates wel een goed merk was... Wat me wel opviel na het vervangen van de riemen was het lawaai van de riemen.. Alsof de riemen een beetje in moesten lopen op de tandwielen, en dat leek me aannemelijk... Maargoed, eerst maar eens kijken of de snaar inderdaad niet losgelopen is, danwel geknapt..
Dit is ook zeer aannemelijk, alleen jammer dat de riem dan maar 35kkm meegaat :(
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo aug 05, 2007 21:02

Hebben jullie dat ook wel eens, dus dat je aan een klusje begint en dan halverwege denkt "jezus waar ben ik aan begonnen?"..

Ik wel dus. 8)

Cenai moest vandaag werken dus had ik mooi de tijd om de riem van de 75 te vervangen, en eigenlijk meer de olielekkage op te sporen. Vorig jaar was dat ook al zo en dat bleek toen een keerring van de rechter nokkenas te zijn. Stom, want verder niet meer gekeken natuurlijk en dus bleek het lekken wel minder maar niet over. Nét voor ik hem kocht was de riem ook al vervangen en is de spanner vervangen voor een mechanische. De riem werd dus langzaamaan nat van de olie en was het dus wachten op meer ellende... Nu had ik het blok al een paar keer schoon gespoten maar kon niet precies zien waar de lekkage vandaan kwam... Dus vanmiddag de boel maar weer eens los gegooid, en dit zag ik:

Afbeelding

Nattigheid, maar niet precies te zien waar het vandaan kwam.. De grote plug was in ieder geval flink beschadigd en die wilde ik er dus uit hebben.. Dat heb ik geweten. :evil: De imbus kop was al verziekt dus heb ik hem halverwege er uit moeten "dremelen" en hakken... Ik was als de dood om het blok te beschadigen want dan ben je denk ik nog niet jarig...


Dit bleef er van over...
Afbeelding

Waar normaal de lange banjobout zit was afgezaagd en daar is M8 draad in getapt, ipv de bout compleet te verwijderen! Zou hij zó vast hebben gezeten dat ze maar voor deze optie gekozen hebben? Ik mag dan wel aannemen dat er geen olie langs het oude draad komt anders zou hij wel losgekomen zijn. Het tapeindje wat ze erin gezet hebben zat vrij los en zonder loctite... Ook het andere tapeindje ging vrij snel los en zat zonder loctite vast...

Afbeelding

Ik hoop dus dat ik uit een oud V6 blok wat ik nog heb staan een plugje kan halen en dan zal ik morgenavond de boel goed ontvetten en met loctite in elkaar zetten. Ik heb ook het tandwiel van de ontsteking even los gehaald maar die keerring is nog keurig schoon en droog, evenals de binnenkant van het tandwiel...

Wordt vervolgd. :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Projecten”