LC
Member
Member

Alarm-probleem

zo apr 24, 2005 21:33

Niet helemaal Alfa, maar toch even voorleggen aan dit wijze forum.

Op mijn GTV zit een Gemini-alarm, bij aflevering in 1997 door de eerste eigenaar laten inbouwen. Ik heb daar nooit enig probleem mee gehad, nooit valse alarmen of ander malheur. Maar gisteren sloeg het noodlot toe:
Toen ik rond middernacht thuiskwam en de auto met de afstandbediening wilde afsluiten en op alarm zetten gebeurde er niets, terwijl het LEDje in de zender normaal brandde. Na een aantal keren proberen, ook vlak bij de auto, ging plots het alarm af en was dit niet meer stil te krijgen. Normaliter gaat dat ook via de afstandbediening, maar daar reageerde hij niet op. Er was overigens geen raam of deur open, geen reden dus voor alarm. Ook met het reservezendertje lukte het niet. Uiteraard was ook de startblokkering geactiveerd, dus rijden ging niet meer.
Wel een probleem omdat ik bereikbaarheidsdienst had en met spoed opgeroepen zou kunnen worden. En natuurlijk stond de GTV op de oprit voor de Espace, dus die kon ik ook niet nemen. Enfin, vrouwlief uit bed en met vereende klachten mopperend de GTV (nu even de GVD :mrgreen: ) op straat geduwd (stuurt niet echt fijn zonder bekrachtiging). Midden in de nacht dus op zoek naar het probleem, natuurlijk niets gevonden. De alarmknipperlichten gingen gewoon door, ook na het eruit halen van de betreffende zekering!!?? (worden die door de eigen accu van het alarm gevoed?) Ik hoorde ergens een relaitje klikken, maar welk relais ik ook losmaakte de alarmlichten gingen door.
Uiteindelijk de massakabel van de accu los gemaakt, direct weer oorverdovende sirene, maar wat schetste mijn verbazing toen na opnieuw verbinden van de accu het hele probleem was opgelost. :!: Het systeem leek 'gereset' en reageerde weer normaal op de afstandbediening.
Leuk natuurlijk, maar wat zou er aan de hand zijn geweest? Ik was nu gelukkig thuis, maar ik kan me ook situaties elders voorstellen in het donker, bij stromende regen, of erger nog, bij een terras vol toeschouwers die beginnen te roepen dat ik dan maar geen Alfa had moeten kopen.. :evil:
Iemand een idee, iets wat ik kan checken etc, etc? :?:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Alarm-probleem

zo apr 24, 2005 22:20

alarmsystemen zijn een apart hoofdstuk. Je zou kunnen beginnen door bij een Gemini-dealer mbv jouw type en serienummer de installatieschema's op te vragen. Zo weet je al meer van hoe het systeem werkt. Ga anders langs een alarminbouwstation die kunnen je vast wel verder helpen..

Is trouwens je gewone accu (van de alfa zelf) nog wel goed? (hoe oud??)
Bij een mindere accu kan een alarmsysteem wel eens problemen geven.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

zo apr 24, 2005 22:41

Inderdaad de accu, maar net na een rit is dat minder waarschijnlijk?
De batterij van de handzender ?? 1 keer per jaar n nwe..

En heb je sterke zenders in de buurt?? Lopik...Woensdrecht... scheveningen... bekenden probleem gebieden!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Alarm-probleem

zo apr 24, 2005 22:44

Inderdaad de accu, maar net na een rit is dat minder waarschijnlijk?
tenzij je dynamo niet al te fris meer is.. :idea:
al met al alweer een aantal mogelijkheden die je moet controleren alvorens tot een duidelijke conclusie te komen...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

LC
Member
Member

zo apr 24, 2005 22:53

Accu is half jaar oud, had die dag ca 100 km gereden, wèl verdeeld over meerdere ritten. Naar mijn weten geen zenders in de buurt, gebeurde gewoon thuis waar ik nooit problemen heb gehad. Trouwens, de zender deed het wel, maar het alarmsysteem reageerde vreemd. Centrale vergrendeling werd niet aangestuurd, alarm werd wel geactiveerd en ging ook af, zonder reden. Normaliter kan ik bij ingeschakeld alarm met de sleutel de CV wel ontgrendelen en gaat het alarm niet af, tenzij ik de deur open maak. De deuren zaten nu gewoon dicht... :?: :?: Heb nu trouwens voor de zekerheid de hele dag de druppellader aangehangen. :?

Andretti Molletti

zo apr 24, 2005 22:56

Als je voedingsspanning op je centrale (van je alarm) te snel zakt na bv uitzetten contact of inschakelen alarm (belasting) dan gaat de sirene af... deze krijgt via het alarm voeding en codesignaal ... ik zou de hoofdvoeding naar de alarmcentrale eens controleren bij belasting (in- uitschakelen) op spanningsval...

Meer kan ik er van hieruit ook niet uit opmaken...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 20, 2006 21:44

Na de zoekfunktie gebruikt te hebben is dit het enigste wat maar enigsinds in de buurt komt van 'mijn' probleem. :?

Probleem: Auto alarm/ startonderbreker is niet/ moeilijk in- maar erger nog uit te schakelen! :shock:
Ergo: ik kan natuurlijk de auto gewoon met de sleutel dichtdoen en dan ook met de sleutel weer open, maar ondertussen schakelt wel automatisch de startonderbreker in! Lekker handig. :evil: Uiteraard is de afstandbedienining vorzien van verse baterijen en je ziet aan een duidelijk oplichtend lampje dat ie signaal verstuurd, echter geen geklik en/ of gekniper van de lichten te zien. :o Ook de accu van de auto is krachtig genoeg, want als je geluk hebt en na lang aandringen/ volhouden/ later nog eens proberen het wel werkt, start de auto probleemloos.

Eigenlijk durf ik nu niet meer met deze auto weg, want weet niet of ik dan wel weer thuis kom. :roll:

Specs: Alfa 145 TD '97, Gemini Alarm.

[-o< Help!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

LC
Member
Member

ma feb 20, 2006 22:00

Je hebt vast ook al geprobeerd het alarm te resetten door de accu los te koppelen en na enkele minuten weer aan te sluiten. Heeft bij mij goed geholpen.... :shock:

Frits
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma feb 20, 2006 22:06

Eruit slopen....:twisted:

Ik heb tot nu toe alleen nog maar last gehad van alarmen. Batterij v/d zender leeg. Accu leeg, omdat het alarm ook stroom verbruikt (binnen 1,5 week)
Dus hoeveel is je auto waard, ben je verplicht (verzekering) tot een alarm? Vaak als een alarm afgaat is het toch al te laat, de schade is groter dan wat er wordt weggehaald.
En een Alfa 145 stelen... dat doen ze toch niet.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma feb 20, 2006 22:14

Hallo LC,

Tijdje terug had ik als werkpaard een afCHRYSELIJK Voyager (jawel met VM diesel) met, jawel, een Gemini alarm.
Maar dit was een ouder type omdat er ook een sleutel bovenop zat, eens in de zoveel tijd stoorde er ook iets....bij het inschakelen, nooit bij het uitschakelen.
Accupool los voor 5 minuutjes, daarna gewoon fijn de radio instellen en rijden!

Sleutelen aan je alarm is geen pretje, zou ik zeker ook niet doen. Heb je een certificaat bij je autopapieren? daar staat het inbouwstation op en als dat tever is moet je naar een dealer in de buurt.
Laten die het systeem nakijken als dit vaker gebeurt. Er zijn van die merk alarm systemen met hun nukken. Daar wil je volgens mij helemaal niet het garen van uitvinden... :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 20, 2006 23:39

Het alarm mag er van mij best uit, maar het punt is natuurlijk de startonderbreker!
Ik heb wel eens een alarm uit een 75 gesmurft, dat was appeltje eitje, gewoon alles wat extra aan de kabelboom (achter zekeringkast) gesmurfd is weghalen en klaar. Maar gaat dat in di geval ook op? Die startondrbreker moet natuurlijk wel gedeactiveerd worden. :?

Accupolen loshalen heb ik niet gedaan...........liever niet loeien als het niet moet..............

In dat opzicht verschilt het natuurlijk wel van LC's z'n storing. Ook moet ik eraan toevoegen dat het niet een eenmalige weigering betreft. Het systeem is de afgelopen weken gewoon steeds gevoeliger geworden. Nu na 50x op het knopje drukken vanuit alle hoeken om de auto soms nog geen reactie. :( Op alarm zetten doe ik al enkele dagen niet meer, maar na enkele minuten treedt ntuurlijk wel de startonderbreking in :!: Dan moet ik dus met het contact aan uitschakelen door op de afstandsbediening te drukken. En dan maar hopen dat dat binnen afzinbare tijd lukt. [-o<

Ik heb net een A4'tje gevonden met een soort noodstartprocedure, middels een stikje (wat ik ook opgesnorkeld heb) dat tegen het daarvoor bedoelde puntje op de stuurkolom gedrukt moet worden met het contact aan. Zal ik morgen eens proberen. Volgens dat A4tje wordt er dan wel geloeid, dus heb ik nu maar niet meer geprobeerd. :roll:

Andretti Molletti

ma feb 20, 2006 23:51

zoek of google maar eens op het synchroniseren van de handzenders....

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma feb 20, 2006 23:57

Sander: ga maar kijken die startonderbreking is geen Rocket Science...gewoon een bobine aanstuur onderbreking ....bij diesel een gloeikast aanstuur onderbreking (voor het relais) In mijn autodieventijd deden we niet anders :oops:

Tis toch een beetje: eet het en je weet het... Succes met de Spaghetti!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 21, 2006 00:51

Heb ik gedaan, maar hiervan Afbeelding wordt ik niet veel wijzer. :wink:
Zonder dollen, ik denk ook omdat ie soms wel reageert er geen sprake is van niet synchroon???? En ook gezien ht 'langzaamaan ontstaan' van de storing............. anyway zal 'straks' eens kijken hoe/ of die noodstartprocedure werkt. :?

:roll:

Andretti Molletti

di feb 21, 2006 11:55

Heb ik gedaan, maar hiervan Afbeelding
:roll:
Zie je!!! Die lopen niet gelijk!!!
:lol:

Terug naar “Algemene Technische vragen”