AlfaHeijn
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

Koppelingsplaat vervangen bij een Giulia

ma mei 02, 2005 13:16

Welke ervaringsdeskundige kan me even helpen met instructies met wat te doen bij het vervangen van de koppelingsplaat, druklager etc. bij een Giulia(hydraulische koppeling).
Dan weet ik in ieder geval wat wel en ( nog belangrijker) wat niet los te draaien.

Ik heb al 't een en ander zelf gedaan aan mijn alfa's alleen een koppeling vervangen is er nog nooit van gekomen. Dus er is altijd een eerste keer...nietwaar. :schrik:

Volgens mij moet je, als de versnellingsbak eraf is, ook wel bij de achterste krukaskeerring kunnen komen om die te vervangen ?>??//

Ik heb alles in huis, dus morgenvroeg met frisse moed er maar aan beginnen.

Ps: Is dit nooit in een KB-tje bij de technische commisie aan de orde geweest, dan kan ik het daar opzoeken ?

Dus met een beetje mazzel kan ik woensdag weer :driving:

Peter
Peter Heijnen SCARB-lid 882

Alfa verleden: 90 2.0i '85 / 33 1.7ie / giulia super '65 / giulia spider '65 / giulietta 2.0 '85, Giulia NS, 90 2,5 QO

jaben
Advanced Member
Advanced Member

RE: Koppelingsplaat vervangen bij een Giulia

ma mei 02, 2005 13:51

@ Peter,

Een ervaringsdeskundige ben ik niet, maar heb wel veel ervaring.

De versnellingsbak moet inderdaad er onderuit. Het kan een lastig klusje zijn, maar is zeker te doen.

De volgende zaken moetn in ieder geval los.
- kardanas
- steun versnellingsbak
- kilometerkabel
- bedrading achteruitrijlichten
- versnellingspook
- leiding naar de hulpkoppelingscilinder (die kun je verder laten zitten)
Ik neem aan dat je hier wel uitkomt! Je zult merken dat als je de versnellingsbaksteun verwijderd het blok iets naar achteren kanteld. Dat is alleen maar handig met het verwijderen van de bak.

Dan moet de versnellingsbak los van de motor
Hiervoor moet je alle boutjes tussen versnellingsbak en motor loshalen. Kan even lastig werk zijn, maar is te doen.

Vergeet niet het afdekplaatje aan de onder/voorzijde van de versnellingsbak los te halen. In sommige gevallen is het handig om de startmotor ook te verwijderen.

Als alles los is kan de bak los. Dan wordt het een kwestie van wrikken en duwen. De as van de bak kan soms aardig tegen werken.

Als de bak er af is is het verder een eitje. Je kijkt dan tegen de drukgroep aan. Kruislings de moeren hiervan losmaken. De drukgroep met plaat komen dan beide los. Vervang de plaat, drukgroep en het lager. Het lager zit dan nog aan de as met een soort van veertje. Dis alles is heel makkelijk te doen.

Het trukzetten van de plaat en drukgroep met je eigenlijk doen met een speciaal gereedschap. Je moet de drukgroep en plaat namelijk juist centreren. Het is mij tot nu toe op gevoel ook gelukt. Als je een centreerpen hebt is het helemaal handig.

De bak kan er dan weer op. Dit kan heel lastig zijn, gezien het gewicht van de bak. Daarna alles weer vastzetten.

Tip, als de bak toch los licht, controleer dan meteen even de olie van de bal en desnoods vervangen.

Keerring is goed te vervangen als de drukgroep en plaat eraf zijn.

Succes en als je nog meer vragen hebt horen we ze graag.

Dit alles is zeker al een keer besproken op het oude forum, maar dan nog maar een keer.

mvg

Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

AlfaHeijn
Junior Member
Junior Member

ma mei 02, 2005 14:07

Bedankt Joris , voor de duidelijke uitleg.
Het is ook wel zo´n beetje wat ik ervan verwacht had.

Dus, morgenvroeg met frisse moed...

Peter

Alfa verleden: 90 2.0i '85 / 33 1.7ie / giulia super '65 / giulia spider '65 / giulietta 2.0 '85, Giulia NS, 90 2,5 QO

AlfaHeijn
Junior Member
Junior Member

ma mei 02, 2005 14:29

Als ik toch bezig ben, kan ik inderdaad net zo goed de olie in de versnellingsbak vernieuwen.
:-k
Welke olie kan ik hier het beste voor gebruiken en hoeveel ?

Peter

Egbertone
Guru
Guru

Re: RE: Koppelingsplaat vervangen bij een Giulia

ma mei 02, 2005 14:37

Als ik toch bezig ben, kan ik inderdaad net zo goed de olie in de versnellingsbak vernieuwen.
Welke olie kan ik hier het beste voor gebruiken en hoeveel ?
Versnellingsbakolie :biggrin:

Oké... ff serieus... dát staat nu net wel in het KB. In het laats verschenen nummer om precies te zijn.

bralfa
Guru
Guru

ma mei 02, 2005 14:51

Haal voor je begint ff je accu los. Je zit zo met je startmotor tegen je schutbord... Geeft mooie vonken!!!
Shut up and ride!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 02, 2005 14:53

Hoi Alfaheijn:

In grote lijnen klopt het verhaal van Jaben. (Mooi- en uitvoerig beschreven.. :thumbs: )

Paar specifieke 105 puntjes:
Als je de achterste versnellingsbak steun los hebt, kantelt het blok naar achteren. Vaak is dit niet voldoende, dus kantel je blok nog iets verder naar achteren en zet het in die stand vast !!!!!! Als je een carterbeschermer hebt kun je simpelweg met een blok hout de ruimte tussen de carterpan en de carterbeschermer opvullen. Heb je die niet dan zul je het blok ergens aan de bovenzijde moeten fixeren. Doe je dit niet dan gaat het blok weer "recht"staan" en krijg je de bak er nadien niet meer op.

Vergeet niet de voorpijp van de uitlaat los te maken. ( zes bouten) Dat gaat lastig, maar als je dit niet doet wil je blok niet voldoende kantelen. Maak de pook (moet er ook af) van binnenuit los. (Pookachter de pookhoes een simpel boutje losnemen en je pakt de pook eraf.

Je oliehoeveelheid is vlgs mij plm 1.6 liter. Neem Hypoid-olie 75w90. Kroon Syngear bevalt mij erg goed. Vullen kan ook via de pookaansluiting als je de pook er toch afhebt. ( Bi verwijderde pook kun je een opvulring wegnemen waarna je een drietal "bolle"ringen/schijven, die ter afdichting van de bak dienen, kunt weghalen. Via de daarbij onstane opening kun je bijvullen. (Ook als de bak erin zit. )
Nadien wel het peil in de bak controleren. ( In horizontale stand de niveau-plug links in de bak uitdraaien. als de olie hier net/net niet uitdruppelt is het peil OK)

Centreer je koppelingsplaat donders goed, lieftst met een oude prise-as. Zo niet dan krijg je de bak nooit op zn plek. Vet de prise-as van je bak tevoren ok licht ff in met kopervet.

Voor het verwijderen van de werkcilinder van je koppeling heb je een goede seegerringtang nodig. Heb je die niet, schaf deze dan meteen nog ff aan, anders is het een giga gekloot. ( Liefst een haakse waarvan de bekken dus uitelkaar gaan als je hem inknijpt)

De Bak er weer achter zetten kun je het beste en veiligste met zn tweeen doen.

verder is het handig om de vulplaat tussen bak en motor niet te vergeten bij de montage van de bak. Je zult niet de eerste zijn die...........(*&()^(&)*)+(*&(^*^%$##$**)+)+ etc... :wink:

En IDD De Accu, anders hoef je je klusje morgen niet eens af te maken....... :shock:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

jaben
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 02, 2005 15:44

Mooie aanvulling @lf@gra,

Vergeet inderdaad niet de uitlaat los te halen. Dat scheelt een hoop gedonder. Ik ben ook zeer te spreken over Kroon olie. Kost wel iets meer, maar dan heb je er jaren lang geen omkijken naar.

Succes
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mei 02, 2005 16:26

Die fijne vulplaat ja...... :oops: Waarom? Wat is de functie?
Dirk - Giulia2000TS

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Koppelingsplaat vervangen bij een Giulia

ma mei 02, 2005 16:33

Die fijne vulplaat ja...... :oops: Waarom? Wat is de functie?
Jij was dus de pineut... \:D/ :-#

De functie van de vulplaat zal wel het opvullen zijn...... :biggrin:

Ik weet wel dat je het kreng niet weg moet laten anders drukt het tandwiel van je startmotor tegen je starterkrans aan en dat klinkt niet lekker.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mei 02, 2005 16:56

Hmmm, op een andere manier de cigaar. Vulplaat was per ongeluk in de bak voor de poedercoater gewandeld. Kreeg hem dus mooi zwart gekleurd en een stukje dikker terug....... :roll:
Dirk - Giulia2000TS

AlfaHeijn
Junior Member
Junior Member

ma mei 02, 2005 19:48

De pook is er al vanaf.
(dat ziet er nog net zo uit als die bakken van de 101 serie, gelukkig zonder kogeltjes voor de achteruit :P :P )
Morgenvroeg de rest.

Kroon olie hebben ze volgens mij bij de Brezan, dus da's makkelijk.

peter

AlfaHeijn
Junior Member
Junior Member

do mei 05, 2005 11:38

De bak is eindelijk uit, maar...
bij het losmaken van de drukgroep en koppelingsplaat natuurlijk
niet opgelet :oops: :oops:

volgens mij past de koppelingsplaat er op 2 manieren in en er is
natuurlijk maar een de juiste :?:

Voordat ik het hele zaakje weer in elkaar zet wil ik het natuurlijk zeker weten ?

Kun je voor het verwisselen van de achterste krukaskeerring, het vliegwiel er zonder problemen afhalen of moet je nog ergens speciaal op letten?

Peter

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 05, 2005 11:47

Merk vooraf de montagepositie zodat je zeker weet dat je em er weer op dezelfde manier opzet. (heeft met balancering te maken).

Koppelingsplaat met vlakke zijde richting blok.

Voor montage van het vliegwiel heb je EN een goede moment sleutel nodig (zie tech gegevens) en Loctite om de vliegwielbouten te borgen. Dat is echt heel belangrijk!!!!
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

AlfaHeijn
Junior Member
Junior Member

do mei 05, 2005 19:42

Tot nu klopte het als een bus, mijn dank daarvoor :)

Het vliegwiel is eraf en ook de oude krukaskeerring.
Maar voordat ik de nieuwe keerring ga plaatsen en het vliegwiel erweer opzet,
nog even voor mijn eigen geruststelling:

Achter de krukaskeerring zitten 2 ....???..... in de vorm van een halve cirkel die los om de krukas zitten. Het lijkt op een ring die doormidden is gebroken.

Wat zijn dat voor dingen, waar dienen ze voor ( axiaallagers !!) en horen die daar zo los te zitten ?

Peter

Terug naar “Algemene Technische vragen”