Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: uniballs voor alfa 75

zo jun 15, 2008 22:54

Zo dicht mogelijk erop... zo had ik het op mijn straat-Giulietta tenminste wel zitten. resulteerde in een graad of 6 aan caster. Samen met 2 graden camber aan de voorkant stuurde dat wel lekker. 8)

Als basis instelling heb ik het aantal slagen geteld dat ik de kogel op de arm draaide en dat zelfde aantal slagen aan de andere kant ook gebruikt :wink: . Zat bijna geen verschil in bleek bij het uitlijnen. Had trouwens wel gruwelijk toe of uitspoor (weet niet meer welke van de twee. :oops: ..) door het verlagen en caster stellen...

Succes ermee!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: uniballs voor alfa 75

zo jun 15, 2008 23:01

verlaagd is ie al :D

en ja slagen tellen was ook al mijn idee maar caster stellen is nieuw voor me dus beetje info is nooit weg'

als het goed is de adaptor platen ook geregeld :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: uniballs voor alfa 75

zo jun 15, 2008 23:24

Bij die adapterplaatjes moet je even goed opletten. het kan zijn dat je de hoeken een beetje rond moet vijlen om te zorgen dat de plaatjes netjes recht tegen de carrosserie aan komen te liggen. :wink: gelukkig is het alu en makkelijk te bewerken... :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: uniballs voor alfa 75

ma jun 16, 2008 00:04

De 105 kogels moet je nog wel inkorten anders past het niet.
Da's niet waar hoor, pas nog gemonteerd zonder inkorten. Okee, heb je iets meer caster dan standaard, maar wie wil dat nu niet? :wink:
Dat is wel waar hoor :wink:
Ik heb het geprobeerd maar bij mij kwam de originele trekstang met originele 105 kogel tegen de draagarm aan. Of je moet hele dunne schokbrekers monteren :wink:
Ik heb nu ook maximaal caster (dat kun je zien aan de ruimte tussen schokbreker en draagarm :wink: )

@Pieter: ik zou zeggen: je hebt nu twee verhalen dus probeer het ff uit dan weet je zeker wat bij jou van toepassing is...
Heb meerdere keren 105 castor kogels gemonteerd op 75's en heb nog nooit iets ingekort. Die alu vulplaat kan je zo zelf maken. Stelt allemaal niks voor. Voordat je begint ff goed meten hoe bovenste draagarm staat en dan kun je bezoek aan de uitlijnboer ook overslaan. (ervan uit gaande dat hij eerst goed stond natuurlijk)

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: uniballs voor alfa 75

ma jun 16, 2008 07:13

dan zal het wel aan mij lliggen :thumbs:

overigens kun je met een niet ingekorte arm nooit aan de oiriginele camber instelling komen, mocht je dat ooit willen..
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1307
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: uniballs voor alfa 75

ma jun 16, 2008 09:19

dan zal het wel aan mij lliggen :thumbs:
overigens kun je met een niet ingekorte arm nooit aan de oiriginele camber instelling komen, mocht je dat ooit willen..
Nou ... Ravado heeft gelijk.

Een hele tijd geleden heb ik ook een guilietta hier gehad waar er wat ruimte te kort kwam...
Enkele weken terug had ik een nieuw setje 105 castor kogels naast oude liggen en daar was de draad beduidend langer van (7 mm).
Soms wil het wel eens met de toleranties tegen zitten en dan past het net niet. De draad inkorten van de 105 kogel is dan de oplossing.
Als zelf dat niet voldoende is moet de castorarm ingekort worden, dat is wat lastiger :wink:

Castor instellen: max zodat de bovenste draagarmen bij in- en uitveren niet de schokdemper raken.
Dit aan beide zijden doen en daarna beide zijden bij een uitlijner gelijk laten zetten naar de zijde die het minste castor had na je eigen instelling.
Dan kom je meestal ~6 graden uit....

Montage:
105 kogel in het originele castor gat plaatsen en boutgaten aftekenen.
Gaten boren voor M8 bouten. Carroserie zijde invetten en alu plaatje met bouten plaatsen.
Nu zie aan de vet sporen waar je wat van het plaatje af moet halen.
Als het plaatje voor 80% aanligt alles monteren en castor afstellen, laten uitlijnen en klaar.

Saluti,
M
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: uniballs voor alfa 75

ma jun 16, 2008 09:47

begin nu een aardig beeld te krijgen :D

maar er word gezegd met in-en uit veren van de wagen. ik las wel ergens dat dre zij dat je met inveren juist meer ruimte zou krijgen. waar ik dan gelijk de K.P.I stand voor me zie en denk ja daar heeft hij wel gelijk in maar omdat in uitgeweerde toestand de caster stang wat scheef staat en dus eigenlijk de afstand kleiner word. en bij inveren de dus recht komen van de casterstang deze weer langer word kan ik de andere theorie ook begrijpen... en zal deus de caster ook altijd meer worden wanneer de auto verlaagd word..... of heb ik het mis?

ik moet de auto zoiezo nog laten uitlijnen dus zit nu te denken voorlopig de huidige afstand aan te houden en zodra dez word uitgelijnd een waarde van 5 graden caster aan te gaan houden.... om toch wat op safe te blijven.

uiteidelijk wil ik ook omdat de auto meer voor straat is naar 1 graden camber gaan. moet alleen ff kijken hoeveel opvulling ik hier dan nodig heb 8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1307
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: uniballs voor alfa 75

ma jun 16, 2008 09:58

maar er word gezegd met in-en uit veren van de wagen. ik las wel ergens dat dre zij dat je met inveren juist meer ruimte zou krijgen.
ligt eraan hoe extreem de auto verlaagd is.
Volledig uitgeveerd staat de stang onder een hoek omlaag. Als omhoog beweegt wordt de stang stang langer, tot aan de horizontaal stand en bij verder inveren wordt hij weer korter :wink:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: uniballs voor alfa 75

ma jun 16, 2008 10:12

maar er word gezegd met in-en uit veren van de wagen. ik las wel ergens dat dre zij dat je met inveren juist meer ruimte zou krijgen.
ligt eraan hoe extreem de auto verlaagd is.
Volledig uitgeveerd staat de stang onder een hoek omlaag. Als omhoog beweegt wordt de stang stang langer, tot aan de horizontaal stand en bij verder inveren wordt hij weer korter :wink:
ja dat bedoelde ik hier boven ook uit te leggen.. op een iets krommere manier :oops:


ik ga me gewoon aan de waardes houden en dan zie ik het wel zal ook beginnen met eerst de draad naasta de orginele caster stang te houden en gelijk gaan zagen voor dat ik er te veel af haal :roll:

maar zal dan wel uitkomen op een 1,5 cm
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: uniballs voor alfa 75

ma jun 16, 2008 10:16

nu zat ik trouwens met nog een vraag over de watt-stang,

als ik de orginele bussen verwijder en ipv powerflex of kogels deze nu voorzie van 100% teflon bussen...... is toch ook mogelijk?

heb nog een grootblok teflon liggen en gebruik dan gewoon de orginele binnen bussen zet die in de teflon en dan zou dit toch ook positief moeten werken of word dit te stug qwa bewegings vrijheid?
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1307
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: uniballs voor alfa 75

ma jun 16, 2008 10:45

nu zat ik trouwens met nog een vraag over de watt-stang,

als ik de orginele bussen verwijder en ipv powerflex of kogels deze nu voorzie van 100% teflon bussen...... is toch ook mogelijk?

heb nog een grootblok teflon liggen en gebruik dan gewoon de orginele binnen bussen zet die in de teflon en dan zou dit toch ook positief moeten werken of word dit te stug qwa bewegings vrijheid?
Nee, gaat niet werken, je mist mist wat vrijheidsgraden, dus je hebt of speling of het zit onder spanning in elkaar en krijg op korte termijn speling.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: uniballs voor alfa 75

ma jun 16, 2008 11:33

okee, dan word dat op den duur powerflex maar dat word later eerst wat andere financiele verplichtingen en de auto klaar maken voor fun.... :lol:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: uniballs voor alfa 75

wo jun 18, 2008 20:26

De castorstangen zijn tot ca 5mm van de schokbreker uitgedraaid, (nog) geen uniballs, wel een ring tussen onderste
draagarm en balk. Uitgelijnd op het zicht met een beetje uitspoor.
Is 25mm verlaagd. Stuurt to ca 100kmh echt strak, boven de 130 moet je bij de les blijven.
Moet het uitspoor dus ietwat minder stellen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1307
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: uniballs voor alfa 75

do jun 19, 2008 07:39

De castorstangen zijn tot ca 5mm van de schokbreker uitgedraaid, (nog) geen uniballs, wel een ring tussen onderste
draagarm en balk. Uitgelijnd op het zicht met een beetje uitspoor.
Is 25mm verlaagd. Stuurt to ca 100kmh echt strak, boven de 130 moet je bij de les blijven.
Moet het uitspoor dus ietwat minder stellen
Met standaard rubbers vind ik dit een gevaarlijke aktie! De rubbers zijn zo slap dat die 5mm erg weinig zijn.
Het vage gedrag bij 130 ligt voor een groot deel aan de nog aanwezige rubbers in mijn ogen. Verder helpt wat toespoor om de auto stabiel op snelheid te maken.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: uniballs voor alfa 75

do jun 19, 2008 10:24

ben het met maurizio eens dit is gevaarlijk.

omdat je nog rubbers hebt betekend dat je nog speling hebt als je dus instuurt zal je rubber van je caster stangen in gedrukt worden omdat je de zooi zo onder spanning hebt staan zonder kogels. als je de uniballs hebt kan het geen kant op. dus ook niet richting je schokdemper.

kijk hier mee uit.
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Terug naar “Tuning onderwerpen”