Ik bedoelde te zeggen dat die garage maar wat doet...
Hoe kan je nu een sensor vervangen... die arme sensor meet dat het fout is... teveel Benzine... maar daar kan i niks aan doen... de oorzaak zit ergens anders...
en mijn vraag was bedoeld om te zeggen ga de oorzaak zoeken...
BV teveel benzine druk...of een fout in je Lambdasensor bedrading (Massa uitlaat oid)...
Wat ik zo erg vind is dat een garage er zo lang mee bezig is... vervangen vervangen resetten... ipv gewoon diagnose te stellen en de oorzaak te zoeken...
Dat hoor ik gewoon veel te vaak...
Als iemand de diagnose correct stelt ben jij in één keer klaar ... hoef je niet 4 keer terug te komen...
We noemen dat vakmanschap...
dat wilde ik dus even kwijt.. (Hier van toepassing mogelijk, maar vaak ook bij andere garages...)
De klant is de dupe.. (kijk ook eens naar dat stabi verhaal van Michel...)
Oke je motor loopt goed als i gereset is en leert dan blijkbaar snel naar een te rijke waarde...(te veel benzine)
Dat komt omdat i te arm denkt te lopen
Reset je computer... meet direct met warme lamdasensor of je signaal wisselt tussen de 0.1 en 0,9 Volt... ongeveer 5-10 keer per 10 seconde...(bij 1500-2000 rpm en stationair). Doet i dat dan is je Lambda circuit goed...
Doet i dat niet dan is je lambdacircuit niet goed en controleer je de stekker en bedrading .. de sensor zelf kun je uitsluiten omdat je die al vervangen hebt.
Als je motor wat langer loopt gaat het CO omhoog.. Gaat je HC ook omhoog?? (geeft een klepspeling/ nokkenas/ ontstekingsprobleem aan)
Gaat je CO omhoog en je HC niet echt veel dan ga je benzine druk meten/controleren. Controleer ook of de belasting (inlaatspruitstukdruk de drukregelaar juist aanstuurt en dus de benzinedruk beinvloed)
Als laatste denk ik dat je eens goed moet kijken naar CO2 vrai zoals een 4 gas tester dat aangeeft... ofwel een lek in de uitlaat VOOR de lambdasensor... de sensor meet dan nl teveel lucht en gaat rijker bijsturen middels de computer...
Snel lapmiddel in jouw geval... de Lambdasensordraad met een proeflampje tegen de plus houden zodat de motor denkt te rijk te lopen... deze gaat dan verarmen en je CO klopt weer... Als dat zo is is je elektronisch systeem correct en is het iets mechanisch...
Zij die kritiek geven moeten ook oplossingen kunnen geven ... dus bij deze
No offence hoor

Goed bedoeld!