Yves
Member
Member

Co probleem Alfa33 16V

za mei 28, 2005 21:57

M'n 33 16V uit 1993 moest voor de APK gekeurd worden.
Nu bleek dat de CO-waarde veel te hoog was.
Er is en ander lambda sonde gemonteerd, en de waarde was perfekt
De andere dag weer terug om hem goed te laten keuren, bleek het weer helemaal mis te zijn. Hij liep die dag ook heel beroerd, hield in, geen vermogen, beroerd stationair lopen.
Weer terug naar m'n garage, daar hebben ze de accupolen er af gehaald en tegen elkaar gehouden om een conddnsator te ontladen?
Daarna liep hij wel weer goed, ongeveer 1 km, daarna weer hetzelde liedje.
Andere lambdasonde erop gezet, loopt wel weer goed, maar co-waarde veel te hoog.
Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt? Krijg hem zo nooit door de keuring.
Hoorde ook al dat de benzine retourleiding verstopt kan zitten. Komt dit vaker voor?

Andretti Molletti

RE: Co probleem Alfa33 16V

za mei 28, 2005 22:26

Das garantie!!!
Even voor mijn beeld vorming:
Heb je een nwe Lambdasensor laten plaatsen bij een garage en daarvoor normaal betaald??
Accupolen tegen elkaar is een reset voor de computer.. maar geen oplossing van het probleem... dat weet mijn zoontje van 9 nu al!

:?

Yves
Member
Member

Re: RE: Co probleem Alfa33 16V

za mei 28, 2005 23:32

Das garantie!!!
Heb je een nwe Lambdasensor laten plaatsen bij een garage en daarvoor normaal betaald??
Accupolen tegen elkaar is een reset voor de computer.. maar geen oplossing van het probleem... dat weet mijn zoontje van 9 nu al!

Nee de sensoren zij niet nieuw, maar ik zei toch dat de eerste sensor goede waardes aangaf en de dag daarop niet meer, dat is toch raar?
113,-euro voor een nieuwe sensor wil ik best betalen , als de waardes dan ook goed zijn, maar ik denk dat dat niet het geval is. Er is mij verteld dat dit gewoon goede sensoren zij, en dat geloof ik want ik kom al 20 jaar bij deze garage.
En o ja, accupolen tegen elkaar is reset voor de computer, dat je zoontje van 9 dat weet, wil nog niet zeggen dat iedereen op dit forum dat ook moet weten!
Ik vraag om een technische tip, niet om kritiek!

Koen
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Co probleem Alfa33 16V

za mei 28, 2005 23:42

Das garantie!!!

Nee de sensoren zij niet nieuw, maar ik zei toch dat de eerste sensor goede waardes aangaf en de dag daarop niet meer, dat is toch raar?
113,-euro voor een nieuwe sensor wil ik best betalen , als de waardes dan ook goed zijn, maar ik denk dat dat niet het geval is. Er is mij verteld dat dit gewoon goede sensoren zij, en dat geloof ik want ik kom al 20 jaar bij deze garage.
En o ja, accupolen tegen elkaar is reset voor de computer, dat je zoontje van 9 dat weet, wil nog niet zeggen dat iedereen op dit forum dat ook moet weten!
Ik vraag om een technische tip, niet om kritiek!
Als dat al kritiek is ? :(

Je bent wel tegen iemand bezig die waarschijnlijk met zijn ogen dicht jouw probleem HAD kunnen helpen oplossen.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Andretti Molletti

za mei 28, 2005 23:57

Ik bedoelde te zeggen dat die garage maar wat doet...

Hoe kan je nu een sensor vervangen... die arme sensor meet dat het fout is... teveel Benzine... maar daar kan i niks aan doen... de oorzaak zit ergens anders...

en mijn vraag was bedoeld om te zeggen ga de oorzaak zoeken...
BV teveel benzine druk...of een fout in je Lambdasensor bedrading (Massa uitlaat oid)...

Wat ik zo erg vind is dat een garage er zo lang mee bezig is... vervangen vervangen resetten... ipv gewoon diagnose te stellen en de oorzaak te zoeken...

Dat hoor ik gewoon veel te vaak...

Als iemand de diagnose correct stelt ben jij in één keer klaar ... hoef je niet 4 keer terug te komen...

We noemen dat vakmanschap...

dat wilde ik dus even kwijt.. (Hier van toepassing mogelijk, maar vaak ook bij andere garages...)

De klant is de dupe.. (kijk ook eens naar dat stabi verhaal van Michel...)

Oke je motor loopt goed als i gereset is en leert dan blijkbaar snel naar een te rijke waarde...(te veel benzine)
Dat komt omdat i te arm denkt te lopen
Reset je computer... meet direct met warme lamdasensor of je signaal wisselt tussen de 0.1 en 0,9 Volt... ongeveer 5-10 keer per 10 seconde...(bij 1500-2000 rpm en stationair). Doet i dat dan is je Lambda circuit goed...
Doet i dat niet dan is je lambdacircuit niet goed en controleer je de stekker en bedrading .. de sensor zelf kun je uitsluiten omdat je die al vervangen hebt.

Als je motor wat langer loopt gaat het CO omhoog.. Gaat je HC ook omhoog?? (geeft een klepspeling/ nokkenas/ ontstekingsprobleem aan)
Gaat je CO omhoog en je HC niet echt veel dan ga je benzine druk meten/controleren. Controleer ook of de belasting (inlaatspruitstukdruk de drukregelaar juist aanstuurt en dus de benzinedruk beinvloed)

Als laatste denk ik dat je eens goed moet kijken naar CO2 vrai zoals een 4 gas tester dat aangeeft... ofwel een lek in de uitlaat VOOR de lambdasensor... de sensor meet dan nl teveel lucht en gaat rijker bijsturen middels de computer...

Snel lapmiddel in jouw geval... de Lambdasensordraad met een proeflampje tegen de plus houden zodat de motor denkt te rijk te lopen... deze gaat dan verarmen en je CO klopt weer... Als dat zo is is je elektronisch systeem correct en is het iets mechanisch...

Zij die kritiek geven moeten ook oplossingen kunnen geven ... dus bij deze ;)

No offence hoor ;)
Goed bedoeld!

Koen
Advanced Member
Advanced Member

za mei 28, 2005 23:58

Zie je wel ... :P
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R

Yves
Member
Member

zo mei 29, 2005 00:09

Bedankt voor de tips Andretti!

Dat ik zo reageerde komt omdat ik het vaak meemaak, wanneer ik wat vraag ,men alleen maar dingen antwoord waar ik niets mee kan en dat een paar dagen later het hele onderwerp een andere wending heeft genomen.
Mijn excuses voor deze botte reaktie!
Ben Alfist in hart en nieren, rij al 22 jaar Alfa's....... :wink: :wink: :wink:

Andretti Molletti

zo mei 29, 2005 00:17

22 jaar...??

2 of a kind dan ;)

Koen
Advanced Member
Advanced Member

zo mei 29, 2005 00:17

Het is je vergeven. :wink:

Van harte welkom trouwens, een alfaliefhebber zien we er altijd graag bijkomen.

Hopelijk vind je trouwens snel een oplossing voor je probleem !
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R

Andretti Molletti

zo mei 29, 2005 00:19

Trouwens die retour is wel een goede mogelijkheid... die kan je losnemen en moet je met de mond al kunnen doorblazen tot je borrel borrel hoort in de tank!!

NIET zuigen!!! ;)

gtv 105.21
Full Member
Full Member

zo mei 29, 2005 11:45

.

voor de apk is er wel een oplossing voor co zorg dat je valse lucht krijgt/ hebt als je voor de apk gaat je komt thuis en valse lucht verhelpen en als de auto voor de rest goed rijd heb je in iedergeval apk.

zo heb ik het al eens gedaan bij mijn 75 ts.

kun je na de apk rustig uit zoeken wat er aan de hand is en een ander laten kijken in plaats van de garage.

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Andretti Molletti

zo mei 29, 2005 12:55

Dat regelt i vrij snel weer bij en een auto van na 92 (?) wordt getest op lambda=1....

Yves
Member
Member

di mei 31, 2005 22:20

Ik heb de brandtofretouslang er afgehaald en op deze slang geblazen.
De lucht ging er niet doorheen, dus verstopt zou je denken.
Luchtpisool erop gezet, hielp ook niet, hoorde niets borrelen
Na anderhalf uur klooien om de slang er weer op te krijgen, is het gelukt.
Maar nu een nieuw probleem, de motor start niet meer.
Ben er maar mee gestopt. Mij een raadsel waarom ie niet meer loopt.... :cry: :cry: :cry:

Yves
Member
Member

vr jun 03, 2005 22:05

De motor loopt weer, had namelijk pe rongeluk de kabel van bobine naar stroomverdeler losgetrokken........ :oops:

De motor heeft nu een co gehalte dat goed is bij sationair toerental, maar nog steeds veel tehoog bij 2500rpm.
Please help me :cry: :cry: :cry:

Remco S
Guru
Guru

za jun 04, 2005 11:28

Is alleen het Co te hoog? hoe is de Hc waarde bij het verhoogde toerental?

Terug naar “Algemene Technische vragen”