Forza Trentatre
Full Member
Full Member

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

ma jun 23, 2008 22:56

Daarnaast is de dealer-organisatie (in Nederland) de afgelopen jaren zo vreselijk overhoop gehaald met dealers die net zo snel verdwijnen als dat ze verschenen dat de klant die traditioneel bij z'n eigen dealer shopt ook zo'n beetje is verdwenen.
Klopt, in de omgeving Delft zijn twee van origine alfa dealers (al lange tijd Alfa dealer) het dealerschap van Alfa Romeo kwijt geraakt. De dealerschap is gegaan naar het Motorhuis... Op zich niks mis mee, maar ik denk niet dat het Motorhuis ineens wel veel Alfa's gaat verkopen. Het enige wat ze nu gecreëerd lijken te hebben is dat alle Alfa rijders die er nog zijn onder een subdealer vallen. Maar waar zit er nu meer Alfa kennis, bij een grote onderneming die nu het dealerschap van Alfa Romeo heeft, of bij financieel wat minder krachtige ondernemingen die vele jaren aan werkplaatservaring met Alfa Romeo's hebben rondlopen?
Tsja, je hebt volkomen gelijk. Ik ben wel eens bij Kroymans in R'dam geweest om zo'n mooie Alfa-riem te kopen (helaas het enige 'nieuwe Alfa' wat mijn budget toelaat :lol: ), maar de medewerkers die je daar ziet rondlopen zouden net zo goed bij een Kia-dealer vandaan kunnen komen. Zo weinig passie hebben die mensen voor het merk Alfa Romeo. Als ik zeg dat ik in het bezit ben van een 33 trekken ze hun wenkbrouwen op...dat zegt genoeg helaas :(
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Forza Trentatre
Full Member
Full Member

RE: Tegenvallende verkoopcijfers...

vr jan 02, 2009 17:38

Hierbij een update m.b.t. de verkoopcijfers van Alfa. Wat gedurende het jaar al zichtbaar begon te worden...:
-37% in de verkopen t.o.v. vorig jaar voor Alfa. Op Chrysler na de grootste terugval van alle merken...
In Belgie staat Alfa ook bovenaan de lijstjes van grootste verliezers: -29%... :-({|=

Tsja...waarom wordt Alfa toch zo onevenredig hard getroffen? :-k

Nouja, positief blijven, nieuw jaar, nieuwe kansen zullen we maar denken. Tenslotte is er de nieuwe Mito en komt dit jaar de opvolger van de 147 [-o<

(bron autoweek.nl en hln.be)

Tom VDW
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr jan 02, 2009 17:55

Hierbij een update m.b.t. de verkoopcijfers van Alfa. Wat gedurende het jaar al zichtbaar begon te worden...:
-37% in de verkopen t.o.v. vorig jaar voor Alfa. Op Chrysler na de grootste terugval van alle merken...
In Belgie staat Alfa ook bovenaan de lijstjes van grootste verliezers: -29%... :-({|=

Tsja...waarom wordt Alfa toch zo onevenredig hard getroffen? :-k

Nouja, positief blijven, nieuw jaar, nieuwe kansen zullen we maar denken. Tenslotte is er de nieuwe Mito en komt dit jaar de opvolger van de 147 [-o<

(bron autoweek.nl en hln.be)
Het is misschien nog wat vroeg om er al iets over te zeggen, maar sinds de lancering van de Mito in september, heb ik hem nog nooit in het wild gespot. Hopelijk is dit geen slecht teken :roll:

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr jan 02, 2009 18:02

Ik heb (buiten evenementen en dealer-testauto's) mischien maar 2 Mito's in het wild gezien. :shock:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Tom VDW
Guru
Guru

vr jan 02, 2009 18:07

Ik heb (buiten evenementen en dealer-testauto's) mischien maar 2 Mito's in het wild gezien. :shock:
Vraag me af of de Mito wel aanslaat bij de mensen.
Als ik zo hoor in mijn omgeving, niet echt. zelfs een dealer zei onlangs nog: jammer van die Japanse neus :lol:

Alfa 1.5

vr jan 02, 2009 18:30

Automerken die afgelopen jaar slecht verkocht hebben horen bijna allemaal bij Kroymans dus denk niet dat het aan produkt ligt.

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr jan 02, 2009 18:44

Mja, weet je. Ik vind de Mito echt wel de mooiste auto in z'n segment. Over rij-eigenschappen kan ik nog niks zeggen.
Maar! Als ik een Mito zou kopen, dan zou ik niet minder dan zo'n 1.4TB nemen. En als je dat een beetje leuk aankleedt betaal je in NL al rap 27.000,! :shock:
Niet dat de grootste concurent (Mini) nou zo goedkoop is, die is nóg duurder. (en sneller) Maar die heeft wel zijn Imago bij het grote publiek mee.
Maar 27.000,- voor een auto ter grote van een Corsa/Polo/207.

ik denk dat vooral die prijs ook eemn beetje zijn probleem is.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Rainier155
Guru
Guru

vr jan 02, 2009 19:25

in nl is het altijd erg slecht geweest kwa alfa verkopen, als je italiaspeed moet geloven doet alfa het juist goed. de 159 verkoopt als warme broodjes de 147 is idd beetje op zn laatste ent en men verwacht heel veel van de mito (ik ook trouwens). het gekke is dat in nl er altijd een slechte alfa verkoop is geweest terwijl er hiero een heel erg grote schare aan liefhebbers.
Van alle 10 liefhebbers zijn er hooguit maar 1 of 2 die daadwerkelijk een keer nieuw kopen.... dus de schuld ligt bij onszelf. :P
Tevens heeft Alfa nog steeds een slechte reputatie bij alle opel/vw rijdende burgerlullen hier in nederland en heeft een merk als bmw of audi simpelweg meer aanzien en status bij 9 van de 10 nederlanders. Spreek maar is 10 mensen aan op straat of ze een bmw of alfa zouden willen.....

Kortom Alfa zal hier in nederland nooit een veel verkopend merk worden ala bmw, omdat "wij" nederlanders veel meer gericht zijn op anonieme duitse burgerbakken die inruilwaarde en weinig afschrijving belangrijker vinden dan styling of sportiviteit.
Ik heb liever dat Alfa exclusief blijft, ik zou het verschrikkelijk vinden als ik een 159 zou hebben en op elke straathoek een 159 tegenkwam in exact dezelfde kleur en velgen (zoals je nu vaak ziet met zilveren opel astra's..... kwam er laatst binnen 1 minuut 4 exact dezelfde tegen). :P
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Tom VDW
Guru
Guru

vr jan 02, 2009 19:35

in nl is het altijd erg slecht geweest kwa alfa verkopen, als je italiaspeed moet geloven doet alfa het juist goed. de 159 verkoopt als warme broodjes de 147 is idd beetje op zn laatste ent en men verwacht heel veel van de mito (ik ook trouwens). het gekke is dat in nl er altijd een slechte alfa verkoop is geweest terwijl er hiero een heel erg grote schare aan liefhebbers.
Van alle 10 liefhebbers zijn er hooguit maar 1 of 2 die daadwerkelijk een keer nieuw kopen.... dus de schuld ligt bij onszelf. :P
Tevens heeft Alfa nog steeds een slechte reputatie bij alle opel/vw rijdende burgerlullen hier in nederland en heeft een merk als bmw of audi simpelweg meer aanzien en status bij 9 van de 10 nederlanders. Spreek maar is 10 mensen aan op straat of ze een bmw of alfa zouden willen.....

Kortom Alfa zal hier in nederland nooit een veel verkopend merk worden ala bmw, omdat "wij" nederlanders veel meer gericht zijn op anonieme duitse burgerbakken die inruilwaarde en weinig afschrijving belangrijker vinden dan styling of sportiviteit.
Ik heb liever dat Alfa exclusief blijft, ik zou het verschrikkelijk vinden als ik een 159 zou hebben en op elke straathoek een 159 tegenkwam in exact dezelfde kleur en velgen (zoals je nu vaak ziet met zilveren opel astra's..... kwam er laatst binnen 1 minuut 4 exact dezelfde tegen). :P
Daar heb je wel een punt :wink: . Wij thuis deden het in omgekeerde volgorde, we kochten geen nieuwe Alfa, omdat een tweedehands gewoon veel goedkoper is :lol:
Als lease auto zijn er in mijn omgeving ook maar weinig mensen die een Alfa nemen, ofwel omdat ie niet op de lijst staat (te vervuilend) ofwel omdat de restwaarde veel te klein is. Vaak slechts de helft van een duits mormel :lol:

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jan 02, 2009 19:35

Ik heb liever dat Alfa exclusief blijft,
Dat is voor geen enkel automerk levensfatbaar ;) Ik zou het ook jammer vinden als bijvoorbeeld de 159 een 1 uit een dozijn auto zou worden.
Maar Alfa heeft wel minimale verkopen nodig om rendabel bezig te kunnen zijn. We willen natuurlijk ook nog opvolgers zien van de 159 en wat daarna gaat komen :P
Maar neemt niet weg dat ik de prijs in geen verhoudig vind liggen voor het geen je kunt kopen. Geld overigens niet alleen voor Alfa ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

zenix

vr jan 02, 2009 19:38

Automerken die afgelopen jaar slecht verkocht hebben horen bijna allemaal bij Kroymans dus denk niet dat het aan produkt ligt.
Wat doet Kroymans dan verkeerd in jouw ogen (if anything)?

Rainier155
Guru
Guru

vr jan 02, 2009 22:44

Ik heb liever dat Alfa exclusief blijft,
Dat is voor geen enkel automerk levensfatbaar ;) Ik zou het ook jammer vinden als bijvoorbeeld de 159 een 1 uit een dozijn auto zou worden.
Maar Alfa heeft wel minimale verkopen nodig om rendabel bezig te kunnen zijn. We willen natuurlijk ook nog opvolgers zien van de 159 en wat daarna gaat komen :P
Maar neemt niet weg dat ik de prijs in geen verhoudig vind liggen voor het geen je kunt kopen. Geld overigens niet alleen voor Alfa ;)

Groetjes,
Marc
Klopt, ik zeg ook niet dat ik wil dat ze niks meer verkopen. ;)
Maar de mentaliteit hier qua auto's is nou eenmaal bagger voor een merk wat het van emotie en sportiviteit moet hebben, een gemiddelde nederlander (lees: opel/vw rijder) zal sowieso bijna nooit een Alfa overwegen.
Die ruilen om de 2-3 jaar hun Astra in tegen een nieuwe Astra of als ze meer geld hebben voor een Zafira of Vectra. Lekker veilige keuze voor de portomonnee en je valt er niet mee op bij de buren. :twisted:
Verder zijn de autoprijzen hier in nederland inderdaad belachelijk hoog vergeleken met het buitenland en dat in combinatie van restwaarde zorgt gewoon dat de gemiddelde nederlander geen Alfa (of Lancia, Saab of ander "onbekend" merk neemt).
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Tonio
Guru
Guru

vr jan 02, 2009 23:00

Daar heb je wel een punt :wink: <.........> Als lease auto zijn er in mijn omgeving ook maar weinig mensen die een Alfa nemen, ofwel omdat ie niet op de lijst staat (te vervuilend) ofwel omdat de restwaarde veel te klein is. Vaak slechts de helft van een duits mormel :lol:
Juist. Daarom gaat het dus zo slecht met de verkoopcijfers. En vergeet de onderhoudskosten niet. Dat doen leasemaatschappijen namelijk ook niet als die bovengemiddeld zijn! (De fakturen voor al die gebroken 16V-distributies en uitgelubberde wielophangingen passen niet echt bij 'premium brand'-aspiraties.)
Ik schat dat door de belangrijkste doelgroepen van Alfa ongeveer 90% van de auto's geleast wordt. Bij leasewagens is vaak niet de auto en de merkvoorkeur bepalend voor de keuze, maar het leasebudget dat de werkgever beschikbaar stelt. Dat leasebudget is het uitgangspunt en met dat bedrag in zijn achterhoofd gaat de klant uitgebreid rondshoppen wat hij kan krijgen. En elke 3 of 4 jaar opnieuw kiest hij wat hem op dat moment het beste uitkomt. Vandaar ook de kleinere merkentrouw bij leaserijders.
Een paar maanden geleden was ik zelf aan een nieuwe leaseauto toe. Ik ben een groot Alfa Romeo liefhebber en dat zal ik altijd blijven. (Mijn Alfa's houd ik dus!, de leaseauto rijd ik alleen zakelijk.) Maar toch ga je dan vergelijken met auto's en prijzen van andere merken. Dat waren in mijn geval [quote:] 'Duitse mormels' van Audi, BMW en Mercedes en ook wat Zweedse 'mörmels' van Volvo al komen die tegenwoordig ook uit België. En sorry dat ik het zeg, maar over het algemeen heb je nu bij die vreemde merken toch wel meer auto voor je geld (lees: het maandelijkse leasebedrag).

Alfa Romeo heeft altijd verkoopcijfers gehad met grote ups en downs. Belangstelling en liefhebbers genoeg. Daar ligt het niet aan, dat blijkt wel als er aantrekkelijke modellen worden uitgebracht. Denk maar eens terug aan de grote verkoopsuccessen in -grofweg- de jaren 1989-1993 (vanwege Alfa 164 met kwaliteitsimpuls voor het merk, Alfa 75 was winnaar in onze nationale autosport, Larini werd DTM-kampioen met de 155, Alfa 33 serie 3 met geslaagde facelift die lekker meeprofiteerde). En zo'n succesperiode was er nogmaals in de jaren 1998-2003 (Alfa 156 en 147; beide heel aantrekkelijke auto's en zelfs Auto van het jaar, ook prima diesels die belangrijker werden in het zakelijk segment, 156 SW was mooi op tijd toen stationcars evolueerden van lompe pakezels naar mooie lifestyle-auto's).
Maar toch: telkens na 4-5 jaar succes zakten de verkoopcijfers weer als een plumpudding in elkaar. Dat komt niet alleen door crisistijden zoals nu. De verkoopcijfers dalen veel harder dan bij andere merken. Natuurlijk worden er minder auto's verkocht, maar na afloop van de leasetermijn stappen veel klanten ook over naar een ander merk. Vanwege de centen. En dat heeft weer alles te maken met onderhoudskosten, restwaarde en (tegenwoordig) fiscale en milieuaspecten. En daar scoort Alfa nou eenmaal minder dus zien we dat gelijk terug in de cijfers.

.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jan 02, 2009 23:37

Lijkt me een prima analyse Tonio, geen speld tussen te krijgen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Forza Trentatre
Full Member
Full Member

vr jan 02, 2009 23:58

Daar heb je wel een punt :wink: <.........> Als lease auto zijn er in mijn omgeving ook maar weinig mensen die een Alfa nemen, ofwel omdat ie niet op de lijst staat (te vervuilend) ofwel omdat de restwaarde veel te klein is. Vaak slechts de helft van een duits mormel :lol:
Juist. Daarom gaat het dus zo slecht met de verkoopcijfers. En vergeet de onderhoudskosten niet. Dat doen leasemaatschappijen namelijk ook niet als die bovengemiddeld zijn! (De fakturen voor al die gebroken 16V-distributies en uitgelubberde wielophangingen passen niet echt bij 'premium brand'-aspiraties.)
Ik schat dat door de belangrijkste doelgroepen van Alfa ongeveer 90% van de auto's geleast wordt. Bij leasewagens is vaak niet de auto en de merkvoorkeur bepalend voor de keuze, maar het leasebudget dat de werkgever beschikbaar stelt. Dat leasebudget is het uitgangspunt en met dat bedrag in zijn achterhoofd gaat de klant uitgebreid rondshoppen wat hij kan krijgen. En elke 3 of 4 jaar opnieuw kiest hij wat hem op dat moment het beste uitkomt. Vandaar ook de kleinere merkentrouw bij leaserijders.
Een paar maanden geleden was ik zelf aan een nieuwe leaseauto toe. Ik ben een groot Alfa Romeo liefhebber en dat zal ik altijd blijven. (Mijn Alfa's houd ik dus!, de leaseauto rijd ik alleen zakelijk.) Maar toch ga je dan vergelijken met auto's en prijzen van andere merken. Dat waren in mijn geval [quote:] 'Duitse mormels' van Audi, BMW en Mercedes en ook wat Zweedse 'mörmels' van Volvo al komen die tegenwoordig ook uit België. En sorry dat ik het zeg, maar over het algemeen heb je nu bij die vreemde merken toch wel meer auto voor je geld (lees: het maandelijkse leasebedrag).

Alfa Romeo heeft altijd verkoopcijfers gehad met grote ups en downs. Belangstelling en liefhebbers genoeg. Daar ligt het niet aan, dat blijkt wel als er aantrekkelijke modellen worden uitgebracht. Denk maar eens terug aan de grote verkoopsuccessen in -grofweg- de jaren 1989-1993 (vanwege Alfa 164 met kwaliteitsimpuls voor het merk, Alfa 75 was winnaar in onze nationale autosport, Larini werd DTM-kampioen met de 155, Alfa 33 serie 3 met geslaagde facelift die lekker meeprofiteerde). En zo'n succesperiode was er nogmaals in de jaren 1998-2003 (Alfa 156 en 147; beide heel aantrekkelijke auto's en zelfs Auto van het jaar, ook prima diesels die belangrijker werden in het zakelijk segment, 156 SW was mooi op tijd toen stationcars evolueerden van lompe pakezels naar mooie lifestyle-auto's).
Maar toch: telkens na 4-5 jaar succes zakten de verkoopcijfers weer als een plumpudding in elkaar. Dat komt niet alleen door crisistijden zoals nu. De verkoopcijfers dalen veel harder dan bij andere merken. Natuurlijk worden er minder auto's verkocht, maar na afloop van de leasetermijn stappen veel klanten ook over naar een ander merk. Vanwege de centen. En dat heeft weer alles te maken met onderhoudskosten, restwaarde en (tegenwoordig) fiscale en milieuaspecten. En daar scoort Alfa nou eenmaal minder dus zien we dat gelijk terug in de cijfers.

.
Ik ben het voor een groot deel met je eens. Maar scoorde Alfa dan niet al in de succesperiode van de 156 en 147 slechter qua onderhoudskosten, restwaarde en fiscale aspecten? Op die aspecten scoort Alfa al heel zijn historie minder dan andere merken. Dus ik snap nog steeds niet helemaal waarom dat nu die enorme klap van bijna 40% moet veroorzaken...Natuurlijk verklaart het een deel van de terugval, maar zou het niet meer te maken kunnen hebben met het feit dat Alfa bij een belangrijk model als de 159 geen A of B label kan plakken?

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”