Chassisnummer is: 1800460
Ik heb al op je site gekeken en is een bekende, wel van eigenaar veranderd.
Als je de eigenaar nog een keer spreekt, zou je willen vragen of ie zich zou kunnen melden (hetzij hier of via de site)? Dan pas ik de gegevens aan.
Don: Ik kom nog terug op je foto's. Ben bezig ze allemaal te identificeren. De TZ-2 is iig
# 117
Dan nog een klein verhaaltje volgend uit de updates van vandaag (en dat waren er qua TZ's ERG veel!).
Zoals misschien bekend is, waren de TZ-1's van aluminium en hadden de TZ-2's een fiberglass body. Uiteraard zijn beiden gebouwd op een buizenchassis, vandaar ook de naam "Tubolare"...
Nu was er een "overgang" tussen die beide modellen... De laatste 3 TZ-1's zijn gebouwd met een TZ-1 body uit fiberglass (# 107, # 108 & # 109). De allereerste TZ-2 (# 112) is gebouwd met een alu body (waarvan gedacht wordt dat die als mal gediend heeft voor de verdere fiberglass bodies).
Eigenlijk zijn de fiberglass TZ-1's dus de zeldzaamste versie van de TZ. Alle 3 zijn ze echter behoorlijk intensief geraced in evenementen als de 12 Uren van Sebring, de Targa Florio en de 1000 KM van de Nurburgring... en waar geraced wordt... vallen spaanders... Zo ook bij Jean Rolland tijdens de training / qualificatie voor de 1000 KM van de Nurburgring op 22 Mei 1965... Het ging faliekant mis en zo werd er een TZ afgeschreven... De volgende foto's heb ik van een forum geplukt, geen idee wie ze gemaakt heeft...
Rolland overleefde de crash gelukkig... Het is onbekend wat er met de auto gebeurd is maar niemand heeft na deze klapper er nog iets van vernomen... "Men" zegt... "vernietigd" en dat klinkt mij wel aannemelijk in de oren... Autodelta (die de auto in bezit had en inzette in de races) zat toen al volop in de TZ-2's en het is zeer aannemelijk dat deze auto inderdaad vernietigd is omdat opbouwen echt niet meer de moeite waard was. Het gaat hier om # 109...
Nu rotzooide Autodelta in die tijd behoorlijk wat aan met chassisnummers en kentekens en zo werd besloten om het kenteken van deze gecrashde en vernietigde TZ-1 # 109 dan maar te gebruiken op een toen gloednieuwe TZ-2, # 110... en zo kreeg # 110 dus een tweede chassisnummer ingeslagen.... en ging door het leven met het kenteken van # 109... om later in 1965 een eigen kenteken te krijgen...
Voorlopig werd het kenteken dus gekoppeld aan een TZ-2...
De auto (# 110 dus) heeft nog steeds beide nummers en als je het niet weet en niet goed zoekt... vind je alleen maar # 109... of alleen maar # 110... en zo ontstaat er verwarring want zo belandde # 109 dus in de boeken (o.a. het SZ - TZ boek van Marcello Minerbi) als zijnde een TZ-2... er werden zelfs foto's geplaatst die (in TZ-2 vorm) aan # 109 toegeschreven werden... en kwam de eigenaar van # 110 in hetzelfde boek OOK terecht bij # 109...
Om de verwarring compleet te maken... beweert een Belgische auteur van een TZ boek (niet nader bij naam te noemen) dat TZ-2 # 112 OOK het nummer 109 droeg... en vanuit Australie ooit richting Macau gestuurd is voor een race en daar gebleven is om vervolgens in de mist der tijden te verdwijnen...
Nummer 112 (die van aluminium dus) is echter al sinds minstens 1992 in bezit van een Amerikaan... dus zou volgens de Belgische mythe TZ-2 # 109 "verdwenen" zijn na Macau....
Deze Belgische auteur (befaamd om zijn TZ ontdekkingen... vooral wagens die jarenlang vernietigd / verloren gewaand werden te "herontdekken" is zijn specialiteit...) is trouwens de enige die de 109 / 112 verwarring verkondigt... verder niemand...
Kunt U het nog volgen?
# 109: TZ-1 - vernietigd
# 110: TZ-2 - OOK met # 109 & kenteken
# 112: Vermeende verwarring met # 109 en "verdwenen in ZO Azie"...
Voorwaar een buitenkansje voor iemand die gelooft dat # 109 een TZ-2 was en dat die nog steeds ergens in ZO Azie bivakeert...
Nu moet men weten dat een ECHTE TZ-1 momenteel rond de 3 ton Euro's waard is... de waarde van een fiberglass TZ-1 is onbekend omdat ze nooit op de markt komen en een ECHTE TZ-2 gaat voor... 2 miljoen? Zoiets ongeveer...
De "voorlopige waarheid" is echter dat # 109 gewoon al sinds Mei 1965 niet meer bestaat en een fiberglass TZ-1 was...
Wel wist wijlen Ben hendriks reeds in 1992 te melden dat er een replica TZ-2 op dit chassisnummer gebouwd was, iets dat me recentelijk nog een keer ingefluisterd werd...
Als je nu NIET diep genoeg spit... en op de Belgische mythe afgaat... dan ZOU er wel eens onverhoeds DIT kunnen gebeuren...
KLIKKLAK!
WOOT!
Een TZ-2 met chassisnummer 109... 30 jaar verdwenen geweest en duikt zo maar uit het niets op in Z.O. Azie....
Wat leuk!
Wat zou ie moeten kosten? 2 Miljoen? Ik ga maar niet kijken...
Voor de goede orde: Ik was er niet bij... ik heb het niet gezien...ik beweer niet dat iemand liegt... ik beweer niet dat het een replica is... ik zet gewoon mijn eigen bevindingen op een rijtje....
De historie van # 109 op een rijtje:
KLIKKLAK
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...