za feb 14, 2009 13:33
Ik ga een paar knuppels in het hoenderhok gooien.
Ik heb dit ook ook al eerder aangekaart, we zitten hier allemaal lekker achter ons pc'tje een beetje te stoken, kolen op het vuur te gooien terwijl er naast een een biertje staat waar we rustig aan nippen terwijl we bedenken hoe we het vuur nog wat verder kunnen opstoken.
Mensen smullen ervan als iets verkeerd gaat, alle mogelijke irritaties die je gehad hebt ga je dan ineens in verband trekken met alle negatieve berichten, je gaat er in geloven en ach ja, spui dan ook maar eens even je gal hierover. Mensen vinden het heerlijk om mee te (kunnen) praten ergens over, en als dat gaat over aangedaan onrecht, tja waarom niet. Waarom denk je dat men ineens zo reageert naar een Kassa uitzending, daarvoor deden ze dat niet, tot ze zagen dat er mensen waren die dat wel doen. Ik denk dat alles wat zich nu in media voordoet hier een prachtig voorbeeld in is, als ik hier op zaterdagochtend de NRC open sla en eens ga kijken bij het stukje economie, mensen hier weg, mensen daar weg, bedrijf failliet, GM dit, Ford dat blabla.
Alles valt te verklaren, en alles blijkt uiteindelijk ook in relatieven te brengen. Wij zien hier alleen één kant van het verhaal, we voelen ons allen 'gekwetst' dat 'ons mooie merk' kapot wordt gemaakt.
De klant is de koning is 1, reëel blijven als klant is 2! Soms kan je niet als koning behandeld worden, soms wordt het je als bedrijf zo moeilijk gemaakt door de klant om nog normaal te functioneren. Één zeurende klant resulteert in een halve dag werk wat daarmee de overige klanten benadeeld.
Klein voorbeeld uit de praktijk: Een klant van mij had een lekke band, op zaterdag, een hele grote 305/30/19 band, en nee die hadden we niet op voorraad. Banden zijn bijna 1200e per stuk. Je bent gek als je hiermee je vlottende activa op je balans gaat boosten. De man ging compleet uit zijn dak (had overigens nog 4 andere auto's) en vond dit onacceptabel. Uiteindelijk had de man zelf met 'een vriendje' gebeld bij Pirelli en die vertelde dat deze banden niet in NL op voorraad zijn. Nog steeds vond hij het onacceptabel. Ik heb met heel veel moeite zo'n band kunnen vinden in Duitsland, de dag erna in huis, maar de scheld kannonade bleef aanhouden. Achteraf had ik 3 boze klanten dat ik niet terug had gebeld omdat ik met die klote band bezig was geweest. Soms moet je een keuze maken, je bedrijfsvoering en liquide positie of die ene (paar) klant(en). Het verliezen van klanten is daar een normaal proces in, ieder ander bedrijf zal het dan ook automatisch goed doen bij die klant die bij jou is weggegaan.
Ik probeer als klant altijd uit oogpunt van de verkopende partij te kijken, ik begrijp hun situatie, pas als ik het gevoel heb dat ik echt onrecht wordt aangedaan ga ik er tegenin. Ik kan je zeggen, dit bespaart je zelf een hoop stress, is er dan echt wat aan de hand, zal het bedrijf veel eerder voor je willen schakelen immers ben je die fijne eerlijke klant.
De nieuw verkopen van Alfa Romeo NL bestaat geloof ik 70% uit zakelijk, dit zijn mensen die het niks kan schelen waar ze hun auto brengen, als je ze maar snel geholpen worden en zo kort mogelijk bij die garage hoeven te zijn. Die mensen vinden het heerlijk om een brief te krijgen waar ze heen kunnen als hun dealer failliet is gegaan. Hoeven ze niet op internet te gaan zoeken en moeite te doen. En als er dan ook nog eens een dealer moeite doet om jou als klant binnen te halen dan zal dat vast een professionele dealer zijn. Laat ik hier maar heen gaan.
Op het moment dat je zelf als consument de dealer passeert door naar de importeur te bellen is je dealer dus in gebreken gebleven, je dealer voert de richtlijnen van de importeur, je zou bij de importeur niet een ander verhaal te horen moeten krijgen. Als een deel backorder staat kan het zijn dat zo'n deel gewoon niet voorhanden is, je kan toch niet verwachten dat de importeur bijvoorbeeld zelf dat deel gaat kleien?
En op het moment dat je een importeur gaat bellen en op dezelfde manier reageert als hier op het forum (er worden niet voor niks scheldpartijen verwijderd door de moderator) kan ik me voorstellen dat degene die je aan de lijn krijgt hier niet van gediend is.
Over alle verhalen hier op het forum zie je maar misschien 10% van het totale verhaal, ik vind dan ook dat alle mensen die hier nu lezen zonder zelf een nadelige ervaring te hebben absoluut niet het recht hebben om te zeggen dat er door één enkele partij 'ons mooie merk' verwoest wordt. Opmerkingen van 'mes in je rug' vind ik persoonlijk dan ook een aanstootgevende en laffe manier van het uiten van je frustaties(?).
We zijn allemaal even schijnheilig, we stappen allemaal naar de specialist (ik geen uitzondering) omdat we daar nog lekker kunnen lullen over de Alfa's van vroeger, de specialist heeft wel tijd voor je en helpt je altijd goed. Klopt, maar als consument zijnde accepteer je het van de specialist dat je auto later klaar is of dat het bedrag uiteindelijk wat hoger uitvalt, hij heeft er zoveel verstand van, dat zal wel kloppen. En hij heeft het toch ook zo druk! Als een dealer dit zou proberen is men gelijk gepikeerd.
Face it, wij als liefhebbers hier, die kleine 5% van het wagenpark (of wat het ook is) zijn gewoon niet de doelgroep, als bedrijf moet je overleven zeker in deze zware periode, heb daar begrip voor. Hoevaak krijg je nou een duimpje van iemand in een 159 of 147 terwijl je in je klassieke Sprint over de snelweg verplaatst? Net zo vaak als van iemand in een Opel of BMW.
Heel eerlijk gezegd, Moderators, of wijzig de titel van dit topic, maak één centraal Dealersupport topic en plaats daar deze discussie of verwijder het topic in zijn geheel. Ik denk dat niemand wijzer wordt van dit soort topics, ik kan er in ieder geval geen enkele vorm van advies of wijze raad uit opnemen. Of moet ik de statements accepteren, de importeur is slecht, ons merk wordt verziekt, het dealer netwerk is gesloopt, en er zijn geen echte liefhebber dealers meer en ga zo maar door? Nou bekijk het maar, ik ga lekker in het zonnetje buiten mijn 33'je eens even wassen, en als ik tijd heb zet ik hem eens goed in poets zodat hij de komende resterende wintermaanden er mooi uitziet. Stressen doe ik op mijn werk als dat nodig is, hier op het forum kom ik voor mijn ontspanning!
Alles hier in dit topic is te zwart wit om een oordeel te vellen, doe dit dan ook niet, ga met je beklag naar de dealer, importeur, bisschop of wat mij betreft Koos Spee. Die kunnen het evt oplossen (maar je frustaties ben je kwijt), wij hier niet!
Dat jullie net zoals ik nog maar net zoveel plezier kunnen beleven aan het merk, de Alfaclub met haar evenementen, en het zo nu en dan eens bekijken van een nieuw uitgekomen Alfa die toch altijd op een bepaalde wijze dat typische Alfa DNA in zich heeft!
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi