Gebruikersavatar
Wouter van den Brande
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 756
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 17:32
Locatie: Axel(the place to bier)

RE: Berlina 1972 2000 Ti turbo ombouw update 2

ma feb 23, 2009 00:20

=P~

Mooi werk.


Greetzz..

Wouter
Voorheen X-Fighter
Nu:

Alfa 75 1.8 Turbo( in project)
164 3.0 V6 24v Super

Verleden:
75 1.8 Imola
164 3.0 v6 12v
155 2.0 TS 8v
166 3.0 V6 24v Super
Scarb:5848
Afbeelding

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: Berlina 1972 2000 Ti turbo ombouw update 2

ma feb 23, 2009 19:52

Thanxs guys het is veel werk maar dan heb je ook wat.........

@piebter,
het voordeel als je iets zelf maakt is dat je het precies pas kan maken. :wink:

8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: Berlina 1972 2000 Ti Turbo motorombouw naar turbo

ma feb 23, 2009 22:26

verder met het motorproject


alfa 75 gekocht daar gaat de motor uit en die komt in de Berlina.
Ik heb nog een mms DTA hierbij vervalt het eea dat beschouwd word als (((uit de oude doos)))
De lmm en de mechanische ontsteking vervallen zowiezo tgv modernere items.

De standaard Intercooler vervalt ook en er komt een frontmounted ic van een Landrover dico type 3 in past perfect, ook qwa tegendruk op dit type turbo.
de interne motor wil ik voorlopig verder standaard houden en de turbo ook.
het inlaatkanaal maak ik van een 75 TS inlaatspruitstuk met de gasklep van een 155 TS.

Fotoos volgen :wink:
Vol bewondering ben ik je topic aan het lezen, maar deze post roept wel wat vragen op.

Wat voor een veiligheidsmaatregelen ga je treffen? Denk aan remmerij, wegligging en 'overige' veiligheid.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: Berlina 1972 2000 Ti Turbo motorombouw naar turbo

ma feb 23, 2009 22:50

verder met het motorproject


alfa 75 gekocht daar gaat de motor uit en die komt in de Berlina.
Ik heb nog een mms DTA hierbij vervalt het eea dat beschouwd word als (((uit de oude doos)))
De lmm en de mechanische ontsteking vervallen zowiezo tgv modernere items.

De standaard Intercooler vervalt ook en er komt een frontmounted ic van een Landrover dico type 3 in past perfect, ook qwa tegendruk op dit type turbo.
de interne motor wil ik voorlopig verder standaard houden en de turbo ook.
het inlaatkanaal maak ik van een 75 TS inlaatspruitstuk met de gasklep van een 155 TS.

Fotoos volgen :wink:
Vol bewondering ben ik je topic aan het lezen, maar deze post roept wel wat vragen op.

Wat voor een veiligheidsmaatregelen ga je treffen? Denk aan remmerij, wegligging en 'overige' veiligheid.
remparachute, anker met ketting, veiligheidsbril en handschoenen, ennuh verder zou ik het niet weten..............heb je nog suggesties :idea:

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: Berlina 1972 2000 Ti turbo ombouw update 2

ma feb 23, 2009 22:52

Ga je serieus ankeren met de 'standaard' remmerij?

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: RE: Berlina 1972 2000 Ti turbo ombouw update 2

di feb 24, 2009 00:01

Ga je serieus ankeren met de 'standaard' remmerij?

Yup. Goeie schijven en blokken en alles uiterst fris remt goed hoor op een 105. Echte alfa hè :wink: (GEINTJUH! :lol: )

Had onder mijn ex bertone turbo brembo's van een 75 maar zijn verder hetzelfde als 2L tangen van een 105 (op de spacer voor geventileerde schijven na dan, en het materiaal). Op de bert zaten geventileerde schijven maar die zijn alleen nodig voor extreem veel hitte afdracht zoals op circuits enzo. Op straat overbodig vind ik, daar ga je niet veelvuldig van 200+ naar 100.

Had Ferodo 2500 voorop en ging goed. Onder mijn bmw heb ik HAWK en dat is fantastisch! Heb onder mijn berlina EBC Greenstuff, geen idee hoe het gaat, effe proberen dus.


Tuurlijk, kan altijd harder en beter, maar dan moet je gaan denken aan andere remcilinders.... Ben benieuwd of je dan nog wel mooi kan doseren overigens.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Berlina 1972 2000 Ti turbo ombouw update 2

di feb 24, 2009 00:35

Mooi werk Dominic, ik heb weer een topic wat ik ga volgen :D

Ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4175
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Berlina 1972 2000 Ti turbo ombouw update 2

di feb 24, 2009 09:44

Vet uitlaatspruitstuk!

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: Berlina 1972 2000 Ti turbo ombouw update 2

di feb 24, 2009 14:18

Ga je serieus ankeren met de 'standaard' remmerij?

Yup. Goeie schijven en blokken en alles uiterst fris remt goed hoor op een 105. Echte alfa hè :wink: (GEINTJUH! :lol: )

Had onder mijn ex bertone turbo brembo's van een 75 maar zijn verder hetzelfde als 2L tangen van een 105 (op de spacer voor geventileerde schijven na dan, en het materiaal). Op de bert zaten geventileerde schijven maar die zijn alleen nodig voor extreem veel hitte afdracht zoals op circuits enzo. Op straat overbodig vind ik, daar ga je niet veelvuldig van 200+ naar 100.
Dat niet, maar de remmen zijn niet 'berekend' op dat vermogen. ;) Niet voor niks dat remmen aan het vermogen van de auto worden aangepast.
De Inpreza (Turbo) heeft een andere remmerij, dan een 1600 GLX, de 145 QV heeft een andere remmerij, dan een 1400TS, etc.

Ikzelf heb de motorupgrade tot het laatste bewaard. Eerst remmerij aangepast, ander sportonderstel en als laatste wat meer vermogen.

Ik kan me voorstellen, dat als je zo rigoreus te werk gaat, dat je eerst (of tegenlijkertijd) 'het zaakje' aanpakt.
Had Ferodo 2500 voorop en ging goed. Onder mijn bmw heb ik HAWK en dat is fantastisch! Heb onder mijn berlina EBC Greenstuff, geen idee hoe het gaat, effe proberen dus.
Greenstuff lees ik veel negatieve feedbacks over, Ferodo heb ik zelf gehad. Eénmaal warm geremt, zijn het fijne remblokken die aardig ankeren. Koud remmen ze voor geen meter. ;)

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Berlina 1972 2000 Ti turbo ombouw update 2

di feb 24, 2009 18:00

remmen zijn niet alleen afhankelijk van vermogen qwa opzet....

is berekend ook op gewicht en de wrijving van de orginele banden en de evt snelheid die de auto kan halen en nog een aantal factoren.... :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Berlina 1972 2000 Ti turbo ombouw update 2

di feb 24, 2009 19:53

Impreza turbo remt trouwens waardeloos... :oops: met de standaard remmen kun je nou eenmaal niet te gek doen met de meeste auto's. andere blokken scheelt al heel veel.

Zelf zou ik ook zeker andere remmen willen hebben met een sterkere motor, meestal pas ik eerder de remmen aan als de motor. Ik wil namelijk graag hard kunnen remmen en dan ook vaak achter elkaar, niet 1 keer van 200 naar 0 en vervolgens een kwartier moeten wachten tot ze afgekoeld zijn.

En een snellere motor betekent dat je weer sneller op je volgende rempunt aankomt en de remmen dus minder tijd hebben om af te koelen.

Met een 105 heb ik geen ervaring maar met de 75's e.d. vind ik geventileerde schijven echt wel een must. En dan wel goede schijven en goede blokken, niet de Brezan-meuk die je ook kunt krijgen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: Berlina 1972 2000 Ti turbo ombouw update 2

di feb 24, 2009 19:56

Impreza turbo remt trouwens waardeloos... :oops: met de standaard remmen kun je nou eenmaal niet te gek doen met de meeste auto's. andere blokken scheelt al heel veel.

Zelf zou ik ook zeker andere remmen willen hebben met een sterkere motor, meestal pas ik eerder de remmen aan als de motor. Ik wil namelijk graag hard kunnen remmen en dan ook vaak achter elkaar, niet 1 keer van 200 naar 0 en vervolgens een kwartier moeten wachten tot ze afgekoeld zijn.

En een snellere motor betekent dat je weer sneller op je volgende rempunt aankomt en de remmen dus minder tijd hebben om af te koelen.

Met een 105 heb ik geen ervaring maar met de 75's e.d. vind ik geventileerde schijven echt wel een must. En dan wel goede schijven en goede blokken, niet de Brezan-meuk die je ook kunt krijgen. :wink:

je bedoeld toch zeker niet die fantastische delfi schijven en blokken he....... :lol:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: Berlina 1972 2000 Ti turbo ombouw update 2

di feb 24, 2009 20:44

Impreza turbo remt trouwens waardeloos... :oops: met de standaard remmen kun je nou eenmaal niet te gek doen met de meeste auto's. andere blokken scheelt al heel veel.

Zelf zou ik ook zeker andere remmen willen hebben met een sterkere motor, meestal pas ik eerder de remmen aan als de motor. Ik wil namelijk graag hard kunnen remmen en dan ook vaak achter elkaar, niet 1 keer van 200 naar 0 en vervolgens een kwartier moeten wachten tot ze afgekoeld zijn.

En een snellere motor betekent dat je weer sneller op je volgende rempunt aankomt en de remmen dus minder tijd hebben om af te koelen.

Met een 105 heb ik geen ervaring maar met de 75's e.d. vind ik geventileerde schijven echt wel een must. En dan wel goede schijven en goede blokken, niet de Brezan-meuk die je ook kunt krijgen. :wink:

Beste heren,thanxs voor de positieve reakties.

De blokken zijn altijd de crux en niet de schijven.( mits er een goeie kwaliteit gebruikt wordt)
Nadat de schijven hun warmte hebben afgegeven,moeten de de blokken de capaciteit hebbenom de warmte te kunnen verwerken., Want deze kunnen alleen hun warmte kwijt aan de klauwen en de olie.

Zo kan je ook heel goed de balans in je remdruk veranderen met het voordeel dat je een betere remdruk krijgt over alle 4 wielen,
en daar gaat het om remdruk per 2cm. ( is overigens een leuk rekensommetje)

Vaak is het probleem met grote schijven en een te grote remdruk op de (voor) wielen dat het eea. blokkeert

Geventileerde schijven ( en de bijbehorende klauwen)van een 75 werken met dezelfde remblokgrootte en remdruk als de 105 serie 2 liter klauwen
Vertel mij maar wat het voordeel is in deze. :wink:

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Berlina 1972 2000 Ti turbo ombouw update 2

di feb 24, 2009 20:50

Geventileerde schijven ( en de bijbehorende klauwen) van een 75 werken met dezelfde remblokgrootte en remdruk als de 105 serie 2 liter klauwen. Vertel mij maar wat het voordeel is in deze.
:thumbs:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: Berlina 1972 2000 Ti turbo ombouw update 2

di feb 24, 2009 20:53

Geventileerde schijven ( en de bijbehorende klauwen) van een 75 werken met dezelfde remblokgrootte en remdruk als de 105 serie 2 liter klauwen. Vertel mij maar wat het voordeel is in deze.
:thumbs:
dank je ik wist dat je mee zat te lezen. :wink:

Terug naar “Projecten”