Alfa Romeo Colour Family Album
Andrea & David Sparrow
Gebonden
Bladzijden: 96
Afmetingen (hxb): 26 x 21,5
Foto's: kleur
Teksten: Engels
Uitgever: Veloce Publishing PLC
Jaar v. uitgifte: 1999
ISBN: 1-901295-05-2
Soms weet je al genoeg als je de titel van een boek leest. "Colour Family Album", hm
. En als je dan ook nog de weinig tot de verbeelding sprekende foto op de voorkant ziet, is de conclusie al heel snel getrokken .... okeeeee, laat maar zitten dan!
Tot die dag enige tijd geleden dat ik er een heel goedkoop op eBay zag staan. Ach, het is wel Alfa Romeo natuurlijk. Weet je wat, laat ik de gok maar wagen. Een erg grote gok was het niet zoals gezegd, eentje van 10 Euro inclusief verzenden om precies te zijn. Maar ja, logisch ook met zo'n titel en zo'n voorkant, dat trekt natuurlijk geen diepte-investeerders. Maar toen ik het boekje eenmaal in mijn handen had en erin kon gaan bladeren, wachtte me een prettige verrassing. Dat ziet er lang niet verkeerd uit zeg, leuke foto's!
Als ik wat beter had opgelet, zou die verrassing lang niet zo groot zijn geweest. Auteurs: Andrea & David Sparrow. En waar kennen we deze David Sparrow ook alweer van? Juist ja,
Alfa Romeo Legends! Voor de duidelijkheid, David Sparrow was daar de man die met de camera zwaaide en voor de Colour Family Album nam hij uiteraard ook die rol op zich. Of Andrea gezellig met het fotograferen mee heeft gedaan, a la onze eigen BATjes, of voor de tekst verantwoordelijk is, wordt niet helemaal duidelijk.
Nu de link met het Legends boek is gelegd, zal ik wat dieper op de vergelijking ingaan. De opzet is in basis gelijk: men neme een beperkt aantal Alfa's, schiete daar fantastische plaatjes van en schrijve er een stukje tekst omheen. Het Colour Family Album bevat een klein aantal hoofdstukken, over gedeeltes van de Alfa Romeo geschiedenis of over modellenfamilies, maar gaat in tegenstelling tot Legends wel alleen over naoorlogse Alfa's. En waar in Legends eigenlijk summier door de hele Alfa Romeo geschiedenis wordt gelopen, richt de Family album zich op specifieke onderdelen. Om de tekst hoef je het boek trouwens niet te kopen. Best informatief, maar behoorlijk droog geschreven en niet bijster inspirerend. Maar goed, net als bij de Playboy gaat het natuurlijk uiteindelijk om de plaatjes (interviews? In Playboy? Oh wacht, dáárom staan er natuurlijk soms plaatjes in van mannenhoofden!)
Bij het vergelijken van de beide boeken begon het me op te vallen, dat een heel aantal van de Alfa's in beide boeken dezelfde zijn. Dan bedoel ik dus niet zozeer dat er in beide boeken bijvoorbeeld een 2600 SZ staat, maar dat het ook exact dezelfde individuele 2600 SZ is. In een aantal gevallen gaat het zelfs om foto's van dezelfde shoots. Maar nooit dezelfde foto's of foto's die erg op elkaar lijken, daar hebben ze gelukkig wel voor uitgekeken.
Aangezien het Colour Family Album jonger is dan de Legends (1999 vs. 1992) en zich bovendien alleen op het naoorlogse gebeuren richt, staan er ook meer foto's in van moderne Alfa's. Naast de 75, de RZ en de 164, kom je in de Colour Family Album ook schitterende foto's tegen van bijvoorbeeld de 145, de 155 (een groene, dibro!!!
), de 156 en natuurlijk de 916 Spider die ook op de voorkant te bewonderen is. Verwacht verder niet om heel bijzondere Alfa's in dit boek aan te treffen. Een paar wat specialere zijn er wel, zoals de genoemde 2600 SZ, een 1900C SS van Ghia en een Quattroruote Zagato, maar over het algemeen gaat het om Alfa's die we al honderden keren eerder hebben gezien. Alleen meestal niet op zo'n bijzonder fraaie manier.
De Colour Family Album blijkt trouwens een serie te zijn, waarvan ten tijde van het ter perse gaan van mijn exemplaar de volgende titels al waren verschenen:
Bubblecars & Microcars
Bubblecars & Microcars, More
Citroën 2CV
Citroën DS
Fiat & Abarth 500 & 600
Lambretta
Mini & Mini Cooper
Motor Scooters
Porsche
Triumph Sportscars
Vespa
VW Beetle
VW Beetle/Bug, Custom
VW Bus, Camper, Van & Pick-up
Alle titels zijn door Andrea en David Sparrow. Een snelle blik op eBay leert dat de prijzen sterk kunnen variëren, maar meestal onder de $20 liggen. Interesseert het onderwerp je, dan is het dus een aanrader.