HIERONDER DE MEEST RECENTE INFO OMTRENT DEZE TOURRIT
GELIEVE EFFE DOOR TE NEMEN AUB
GROETEN
GGSPIDER
[IL GIRO NELLE COLLINE (II) (of ‘de rit in de heuvels’)
Wie herinnert zich niet de succesvolle tourrit door de Vlaamse heuvels?
--> Zie de website van de 'Giro I' in oktober op YOUTUBE
Nog niet zo lang geleden, in oktober van vorig jaar, bracht ik 55 alfafreaks uit de lage landen bijeen op de zonovergoten markt van Oudenaarde. Elkeen die erbij was, dringt aan op een herhaling van dit evenement. Vraag het hen zelf….’t Was meer dan een succes! Dit kan ik hen dus niet ontnemen.
Dit jaar zou ik deze rit willen vastpinnen op zondag 31 mei 2009. In de voorzomer deze keer, als de natuur en het landschap op zijn mooist zijn. Noteer dus zeker al deze datum in jullie agenda.
Voor wie er toen niet bij was , kan es gaan snuffelen in het topic van 12 oktober ll.
Een gezamenlijk diner achteraf lijkt me leuk opnieuw te regelen. Vandaar de keuze op dit vrije, verlengd weekend. Iedereen is daags nadien vrij.
DE ROUTE
‘Il giro nelle colline II’ zal een deel van de route van zijn voorganger overnemen.
Niet dat ik, en jullie, niet tevreden zijn over het originele parcours, maar een mens wil es wat anders zien.
De titel van de route blijft zijn naam waardig. We zoeken de heuvels en glooiende landschappen op en jullie zullen gefascineerd blijven hoe prachtig het uitzicht is na elke bocht die we nemen.
De Vlaamse Ardennen blijven een rode draad.
We starten opnieuw in Oudenaarde en al snel loopt het vlakke landschap langzaam over in een heuvelend gebied. De Vlaamse Ardennen is één van de schilderachtigste streken van Oost-Vlaanderen. De vele pittoreske dorpjes, verscholen in met bossen omringde valleien zijn hier niet vreemd aan.
We duiken deze keer dieper naar het zuid-oosten van Vlaanderen.
Van daaruit gaat het zuidwaarts, het Pajottenland binnen.
Ingeklemd tussen onze hoofdstad en de taalgrens, tussen de Dender en de Zenne, ligt een bescheiden streek waar het nog goed toeven is. Tussen het groen, temidden van de talrijke vierkanthoeven die ingebed lijken in de vruchtbare leemgronden. Met dorpen als schilderijen, waarvan de kerktorens nooit ver weg zijn.
We rijden terug naar het westen en flirten niet alleen met de taalgrens, maar rijden er ook es flink over. Een streek die door haar prachtig landschap met een uitgesproken groen karakter een grote landschappelijke en ecologische waarde heeft. Aantrekkelijk voor zijn bewoners, maar ook voor bezoekers van buiten de streek.
De ‘Giro II’ keert terug naar Oudenaarde via Geraardsbergen, met haar voeten in de Dender en haar hoofd boven de’Muur’, een stad die een blikvanger is in de Vlaamse Ardennen.
SAMENKOMEN TEGEN 10 uur
We komen samen op de parking van de Colruyt-winkel, een supermarktketen die de parkeerruimte van hun zaak voor ons zal ter beschikking stellen.
Deze supermarkt bevindt zich in het centrum van de stad, op het Tacambaroplein, op slechts 350m van de Markt.
De lokatie wordt zichtbaar gemaakt met Alfa-vlaggen.
Probeer, gezien de drukke evenementenkalender in de stad, de markt te mijden wanneer jullie naar de startplaats komen.
BRIEFING OM 10u30
Op wandelafstand bereik je de markt.
In Hotel-Resto CESAR, tegenover het stadhuis, zal tegen 10u30 uur een laatste briefing gehouden worden en zullen de roadbooks verdeeld worden.
Wil, na het aankomen op de Colruytparking, zo snel mogelijk naar de briefing komen.
Wie dit wil, kan hier ook 's morgens een ontbijt nuttigen tegen een democratische prijs.
Ook 's avonds zullen we de mogelijkheid hebben hier in groep te dineren.
START TEN LAATSTE OM 11u15
De definitieve start vanaf de Colruyt-parking. Gezien de drukte in het stadscentrum, mijden we de markt en rijden rond het Tacambaroplein, de stad uit.
Zowel de route zelf als de tussenstops zijn meer dan de moeite waard.
Hij is om en bij de 170km lang en telt ongeveer 190 waypoints.
Lijkt veel, maar af en toe zijn langere trajecten ingelast.
De boodschap is dus: tijdig vertrekken, opdat we rond 19uur in Oudenaarde terug zouden zijn.
VAN DORP NAAR DORP
Vl. Ardennen: Oudenaarde - Mater - Sint-Maria-Horebeke - Elst - Michelbeke - Sint-Maria-Oudenhove - Sint-Maria-Lierde - Hemelveerdegem - Ophasselt - Smeerebbe - Zandbergen - Nieuwenhove
Pajottenland: Vollezele - Oetingen - Gooik - Sint-Martens-Lennik - Gaasbeek - Sint-Laureins-Berchem - Oudenaken - Breedhout - Halle - Buizingen
Over de taalgrens: Forges de Clabecq - Tubize
Pajottenland: Heikruis - Herne - Tollembeek - Galmaarden
Vl. Ardennen: Atembeke - Geraardsbergen - Moerbeke - Pverboelare - Opbrakel - Zegelsem - Edelare - Leupegem - Oudenaarde
AFSPRAAK BIJ HET KASTEEL (aankomst 13u15 - vertrek 14u30)
Ongeveer halfweg de route bereiken we het cultureel hoogtepunt van dit evenement.
Het Kasteel van Gaasbeek, pal in het pajottenland is indrukwekkend.
We kunnen er genieten van een heerlijk streekbiertje op een uitgebreid terras, wandelen door een adembenemende omgeving, een bezoek brengen aan het kasteel zelf, foto's schieten samen met onze machine, ...
Leuk zou zijn als we hier elkaar kunnen ontmoeten en van daaruit de tweede helft van deze tour doorrijden.
OP TERUGWEG, EEN INTERESSANTE STOP IN GERAARDSBERGEN
(aankomst 16u15 - vertrek 17u15)
Op terugweg naar Oudenaarde, halverwege de namiddag vermoed ik, heb ik een leuke en interessante lokatie gevonden waar elkeen, wie dat wil natuurlijk, ook even kan halthouden.
Dit is het 'Oudenberghof' op de rand van Geraardsbergen.
Een ruime parking, een reuzeterrras, een ferme horecazaak waar er voor ieders goesting wel wat te vinden is tegen een zacht prijsje.
Prachtig gelegen, waar het vergezicht op de omgeving ideaal is.
Hun website:
http://www.oudenberghof.be/nl/pages/
VOORZIENE FINISH IN OUDENAARDE TEGEN 18u30
IL SEGRETO
Net zoals vorig jaar zal een herkenningsspel deel uitmaken van de Giro. Niet zo'n intensief zoekwerk zoals de fotowedstrijd, ... wees gerust.
Ik maak het jullie niet zo moeilijk als toen.
Maar zeker de moeite waard er aan deel te nemen.
Er zijn namelijk reeds sponsors opgedoken die zorgen voor een flinke prijzenpot.
Hotel-Resto CESAR
Garage alfa DE ROCKER Wetteren
Garage alfa DEMUYNCK Meulebeke
Resto-Tearoom OUDENBERGHOF Geraardsbergen
bellOTTOclassic uit Geel
CI RIVEDIAMO IL DOMENICA 31 MAGGIO. BENVENUTO A TUTTI.