Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Projectje Alfa 75 TS: Wiel rechtsvoor blokkeerd soms

vr nov 07, 2008 08:14

Heb nu al een paar (3x) gehad dat mijn rechtervoorwiel (tenminste dat denk ik) blokkeerde of aanliep tegen de wielkast.
De eerste keer was bij het rustig indraaien bij een t-splitsing, de 2e keer moest ik redelijk op de rem en vanmorgen bij licht remmen.
Normaal gesproken geen enkel probleem met remmen en de auto blijft ook mooi recht.
Valt me wel op dat het sinds het plaatsen van andere velgen (speedline 14" , 195-60-14 banden volgens mij) is.

Mijn vraag...
Heb dit weekend niet zo heel veel tijd maar waar zal ik als eerste zoeken: een blokkerende rem of toch een wiel wat aanloopt heel soms?

Heel even een quote geleent uit een ander topic over deze auto:
Edwin,

Ik had (zoals jij al aangaf) toen die casterkogels al gemonteerd. Echter heb ik de auto toen nog niet laten uitlijnen. (Dit omdat er vlak erna nog enkele onderstel-mods op de planning stonden)
Als ik het met goed kon herinneren stond het rechter wiel een paar graden meer naar voren dan links. Echter was het bij mij niet zodanig dat mijn complete weggedrag "vreemd" was.
Zou het kunnen dat door die paar graden verschil het wiel in sommige gevallen aanloopt (ongelijk wegdek ofzo).
Ik denk niet meteen aan een versleten band, alle 4 de banden zien er nog goed uit.
Laatst gewijzigd door edwinvanpoeijer op vr nov 07, 2008 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Projectje Alfa 75 TS: Wiel rechtsvoor blokkeerd soms

vr nov 07, 2008 08:19

Mmmm volgens mij heb je een pak schade als je rechtervoorwiel tegen je reservewielrand aan loopt... :schrik:

Zit je casterstang wel goed om gemonteerd?
Geen losse wielmoeren?
Wiellager al gecontroleerd?

Bandenspanning??
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Projectje Alfa 75 TS: Wiel rechtsvoor blokkeerd soms

vr nov 07, 2008 08:39

Mmmm volgens mij heb je een pak schade als je rechtervoorwiel tegen je reservewielrand aan loopt... :schrik:

Zit je casterstang wel goed om gemonteerd?
Geen losse wielmoeren?
Wiellager al gecontroleerd?

Bandenspanning??
:jumping: Ik vond het al zo krap in de auto vanmorgen....

Bandenspanning is 2.2 bar , wielmoeren (alle 5) zitten vast.
Wiellager en casterstang zal ik eens controlleren, het is wel vreemd dat het pas nu optreed met de andere velgen.
Alhoewel de omtrek van deze banden/velgen wel iets groter is dan de 15"ronal velgen met 195 banden.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Projectje Alfa 75 TS: Wiel rechtsvoor blokkeerd soms

vr nov 07, 2008 18:36

Echter heb ik de auto toen nog niet laten uitlijnen. (Dit omdat er vlak erna nog enkele onderstel-mods op de planning stonden)Als ik het met goed kon herinneren stond het rechter wiel een paar graden meer naar voren dan links. Echter was het bij mij niet zodanig dat mijn complete weggedrag "vreemd" was.
Ik zou de uitlijning zeker laten controleren. Je kunt zelf ook opmeten of er verschil tussen links en rechts aanwezig is. Pak een vast punt op de auto en meet dan naar het midden van de velg of er verschil in zit. Dan heb je een indicatie.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Projectje Alfa 75 TS: Wiel rechtsvoor blokkeerd soms

vr nov 07, 2008 23:36

casterstang zal ik eens controlleren, het is wel vreemd dat het pas nu optreed met de andere velgen.
Alhoewel de omtrek van deze banden/velgen wel iets groter is dan de 15"ronal velgen met 195 banden.
Dat is in geval van verkeerd om gemonteerde castorstang niet zo vreemd hoor........... want:
a) kleinere velgdiamter zal eerder in de buurt van de castorstang komen als deze verkeerd zti
b) de speedlines hebben ook een grotere et waarde, waardoor de velg (die toch nog altijd 6,5J breed is) verder naar binnen komt
Hoe dan ook, dit heb je zo gezien, hoeft geen wiel voor af of zo. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Projectje Alfa 75 TS: Wiel rechtsvoor blokkeerd soms

ma nov 10, 2008 08:25

casterstang zal ik eens controlleren, het is wel vreemd dat het pas nu optreed met de andere velgen.
Alhoewel de omtrek van deze banden/velgen wel iets groter is dan de 15"ronal velgen met 195 banden.
Dat is in geval van verkeerd om gemonteerde castorstang niet zo vreemd hoor........... want:
a) kleinere velgdiamter zal eerder in de buurt van de castorstang komen als deze verkeerd zti
b) de speedlines hebben ook een grotere et waarde, waardoor de velg (die toch nog altijd 6,5J breed is) verder naar binnen komt
Hoe dan ook, dit heb je zo gezien, hoeft geen wiel voor af of zo. :wink:
Zaterdag nog wel even gekeken en het wiel lijkt toch wel mooi in het midden te staan.
Daarna nog eens een stukje gereden, geremt, gestuurt en het probleem niet meer teruggehad..
Aangezien er toch een stofhoesje van een fuseekogel vervangen moet worden en ik wat roest moet aanpakken bij een van de
voorste draagarmen zal ik meteen alles eens nalopen.

Er staat toch op redelijk korte termijn een onderstelupdate op de planning (verlagen, nieuwe bussen etc, nieuwe schokbrekers).
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Projectje Alfa 75 TS: Wiel rechtsvoor blokkeerd soms

wo dec 03, 2008 09:28

Soms.....soms voel ik me een beetje dom :oops: :oops:

Gepiep wat ik af en toe hoorde is opgelost.
Een aantal weken geleden was het heel kort en heel af en toe te horen en eind vorige week begon het piepen ook bij het
wegrijden (zo ergens rond de 2200 toeren). Eerst af en toe en daarna constant rond deze toeren.
Blijkt dus toch de v-riem te zijn van de dynamo.

Afgelopen weekend een nieuwe gehaald en gisterenavond gemonteerd :)

Dus volgens mij probleem opgelost.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Projectje Alfa 75 TS: Wiel rechtsvoor blokkeerd soms

wo dec 03, 2008 09:46

:lol: Ach, zulke momenten beleeft volgens mij iedereen wel eens. :wink:

Voorbeeldje: Zo liet ik weken lang de 75 staan, omdat ie soms inhield en ik niet wist waar te zoeken.... (brandstoffilter al vernieuwd, want dat ik de afgelopen 9,5 jaar nog nooit gedaan, maar geen verschil.....) Was dus de rotor compleet in gruzellementen :oops: ...... :blue_lol:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Projectje Alfa 75 TS: Laswerk,koni's en benzinelucht

wo mei 20, 2009 21:49

Ben helaas slecht in foto's maken, meestal denk ik eraan wanneer ik klaar ben :roll:
Maar toch even een "schriftelijke"update.

Het laswerk is bijna helemaal klaar, de kofferbak is weer dicht, de wielranden zijn gerepareerd.
Ook de zijskirts gedemonteerd en er bleek 1 flink gat te zitten waar vroeger een afwatering zat, deze is ook dicht.
De benzinetank staat netjes in de rx dus die kan er ook weer tegen.

Helaas zat er al roest net voorbij de wielkastverbreders en werd het plaatselijk te warm tijdens het lassen, tja kan gebeuren dus
nu sparen voor een spuitbeurt.

Er moet nu alleen voor bij de wielophanging nog gelast worden maar de torsiestaaf zat muurvast dus dat heb ik verschoven naar juni,
Ik ga nu een paar keer per week de boel inspuiten met wd40.

Heb inmiddels ook koni geel voor achter al gemonteerd en volgende week komt er een setje koni geel voor de voorzijde :)
Ook een setje verlagingsveren van Savali (40 mm) gekocht dus die gaan er ook meteen onder.
Straks tijdens het laswerk wordt de auto dan ook aan de voorzijde verlaagd.

Vandaag ook de ronal velgen weer gemonteerd, die heb ik alle vier laten balanceren en meten.
Een van de velgen was krom dus die is ook meteen gericht en er bleek een hoogte speling op de band te zitten van 3 mm dus die is wat afgedraaid ofzoiets.

A.s. vrijdag ga ik eerst wat slangen en de tankvlotter dichten om de benzinelucht in de kofferbak op te lossen, zodra je een raam voor openzet komt die lucht
meteen naar voren toe.

Op naar de volgende update :lol:
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Projectje Alfa 75 TS: Laswerk,koni's en benzinelucht

wo mei 20, 2009 22:58

Edwin, deze kleur laat zich prima gedeeltelijk bijspuiten hoor! (en ik heb nog wat 2k lak staan in deze kleur) :wink:

Kreeg bij die andere groene TS ook één draagarm er niet af, kreeg zelfs de koppen van de bouten niet over de draagarm, maar heb er toch netjes kunnen lassen. (okee Jeroen dan)
Moetje gewoon met behulp van wat koevoets de draagarm incl bouten uit de balk wippen en naar onderen wegzwenken en een blok hout tussen steken. (zie het bekende midlife crisis topic :wink: )

:arrow: Afbeelding
Afbeelding :wink:

Nog gelukt met de bumper? (ook geen foto zeker? :lol: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Projectje Alfa 75 TS: Laswerk,koni's en benzinelucht

do mei 21, 2009 08:19

@Sander,

De draagarmbouten kwamen wel los. De torsiestaaf niet :(
Daarom ga ik het nu regelmatig inspuiten met wd40 en dan moet het lukken, combineren we het meteen met het verlagen voor.
Ik heb het laswerk trouwens ook niet zelf gedaan, Barend van de 105 workshop heeft dit gedaan.

Als ik wat lak nodig heb dan kom ik eerst wel even bij jou vragen ;)

Bumper zit er weer op, alleen de onderste bouten nog niet, daar heb ik al wel een oplossing voor verzonnen maar die moet ik nog
uitvoeren. Er komt een bout in die ik met kunsthars vastzet in de bumper.
Edwin, deze kleur laat zich prima gedeeltelijk bijspuiten hoor! (en ik heb nog wat 2k lak staan in deze kleur) :wink:

Kreeg bij die andere groene TS ook één draagarm er niet af, kreeg zelfs de koppen van de bouten niet over de draagarm, maar heb er toch netjes kunnen lassen. (okee Jeroen dan)
Moetje gewoon met behulp van wat koevoets de draagarm incl bouten uit de balk wippen en naar onderen wegzwenken en een blok hout tussen steken. (zie het bekende midlife crisis topic :wink: )

:arrow: Afbeelding
Afbeelding :wink:

Nog gelukt met de bumper? (ook geen foto zeker? :lol: )
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Projectje Alfa 75 TS: Laswerk,koni's en benzinelucht

do mei 21, 2009 14:48

Waarom denk je, dat die draagarm zo hing? De torsie wilde er ook absoluut niet uit. Maar goed, ik ging niet verlagen, dus kon het zo. (demonteren om het demonteren is wat overdreven zeg maar ;) ) Maar goed, bij jouw 75 moet het toch een keer los (om te verlagen), dus jouw optie is een hele goede. :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Projectje Alfa 75 TS: Velgen weer recht

ma mei 25, 2009 22:59

Zo de ronal velgen zijn ook weer recht.

1 velg krom en de rest is weer gebalanceerd, zat een flinke slag in de velg en ook hoogte verschillen in de band.
Is er allemaal weer uit en de auto rijdt weer helemaal trillingsvrij.
Voor de geinteresseerde ik ben naar de Jora in Oud Gastel gegaan (autoshop), die kunnen echt alles met velgen inclusief richten (kosten voor die ene velg €80,- met montage/demontage).
Dus hier in dit stukje brabant hebben we eindelijk ook een goed adres om velgen te richten.

Voor de rest alvast de gele koni's achter gemonteerd :D
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: Projectje Alfa 75 TS: Laswerk,koni's en benzinelucht

vr mei 29, 2009 12:55

Edwin, deze kleur laat zich prima gedeeltelijk bijspuiten hoor! (en ik heb nog wat 2k lak staan in deze kleur) :wink:

Kreeg bij die andere groene TS ook één draagarm er niet af, kreeg zelfs de koppen van de bouten niet over de draagarm, maar heb er toch netjes kunnen lassen. (okee Jeroen dan)
Moetje gewoon met behulp van wat koevoets de draagarm incl bouten uit de balk wippen en naar onderen wegzwenken en een blok hout tussen steken. (zie het bekende midlife crisis topic :wink: )

:arrow: Afbeelding
Afbeelding :wink:

Nog gelukt met de bumper? (ook geen foto zeker? :lol: )

zorg wel voor een goede koevoet dan he, ken er die ze zo ombuigen bij een GTV :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Projectje Alfa 75 TS: Velgen weer recht

vr mei 29, 2009 13:54

Zo de ronal velgen zijn ook weer recht.

1 velg krom en de rest is weer gebalanceerd, zat een flinke slag in de velg en ook hoogte verschillen in de band.
Is er allemaal weer uit en de auto rijdt weer helemaal trillingsvrij.
Voor de geinteresseerde ik ben naar de Jora in Oud Gastel gegaan (autoshop), die kunnen echt alles met velgen inclusief richten (kosten voor die ene velg €80,- met montage/demontage).
Dus hier in dit stukje brabant hebben we eindelijk ook een goed adres om velgen te richten.

Voor de rest alvast de gele koni's achter gemonteerd :D
80 euro is een hoop, deed het vroeger voor 55 en zonder bon kon het nog wel voor minder...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Projecten”