Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

zo jun 21, 2009 00:46

Memorabel moment is dat, dé run en dé held van de dag. Overige kijkers namen niet één, maar meerdere stappen terug.
Jammer, dat je het mooiste moment net niet op film hebt vastgelegd.... toen Tazio naar rechts keek, maar de camera nog strak in de hand... die smile, echt super! :lol: 8) Misschien maar goed ook, je had er gewoon bij moeten zijn!!! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jun 21, 2009 02:24

In de andere autogerelateerde internetgemeenschap waar ik me tegenwoordig ook in placht te mengen is men het er al heeeel lang over eens dat je voor "wetenschappelijk verantwoorde" data gewoon steeds dezelfde bank moet gebruiken en daar de toe- dan wel afnames in vermogen na modificaties van kan vertrouwen. Wat Sander zegt is natuurlijk ook waar, je krijgt een berg bruikbare data ongeacht de uitgevoerde correctie voor aandrijlijnverliezen.

Allerbelangrijkst is natuurlijk de brul van je eigen auto als je er 2 meter naast staat. ;)

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 21, 2009 02:32

Nog even voor de vragen, het vermogen wordt gemeten, en aan de hand van je toerental wordt je koppel uitgerekend.
Doet je toerenteller raar, dan klopt je koppel dus niet meer. De pk's blijven ten alle tijden gelijk.

Op dit zoort dagen wordt er op je toerenteller geijkt, ga je los rollen dan krijg je een uitgebreidere service en zijn ze vast niet te beroerd onder de kap te duiken voor het goede signaal.
Maar dat is niet aan de orde voor 40 euro.

Verder was het een hele leuke dag met een hele mooie collectie alfas en een verdwaalde integrale. En ik heb het met alle plezier voorbereid.
Als kees volgend jaar madeno pk's komt vergelijken met rica pk's ben ik zeker van de partij. :wink: Maar dat zien we tegen die tijd nog wel een keer.

Iedereen bedankt voor de fijne sfeer, ondanks de soms niet zo heel fijne reslutaten. Beste resultaat vond ik Toon's V6 die het erg goed deed!

En ik heb grafieken van alle autos dus die komen hier nog wel bij. Maar nu nog even niet.

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 21, 2009 04:56

Toch maar even de scanner aan gezet.......

MartijnGTA 156 GTA
Afbeelding

Robkg 146 1.6 gas/benzine
Afbeelding

Egbertone 75 2.0TS
Afbeelding

thamaesta 147 1.6 veloce
Afbeelding

MiaGiulia TS iniezione
Afbeelding

JWQ 147GTA
Afbeelding

Alessandro Alfetta 2.0
Afbeelding

Alfa33QO 1.5QV
Afbeelding

Giulia2000TS
Afbeelding

Tazio Novante 2000 Berlina GTA
Afbeelding

Neelis 155 2.0 16V
Afbeelding

Tommaso 155 Q4
Afbeelding

Kitaro 155Q4
Afbeelding

Aanwaai 75 3.0V6
Afbeelding

Aanwaai gtv 2.0V6 tb
Afbeelding

Kolling Epe 147 2.0TS
Afbeelding

Kees alfetta gtv 2.0
Afbeelding

Toon 155 V6
Afbeelding

Broer van Kosta 156! 3.0V6
Afbeelding

Aanwaai integrale 8v standaard
Afbeelding

Il animale Tjeerd 166 3.0 V6
Afbeelding

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Rollenbank meeting 20 juni Rica wateringen.

zo jun 21, 2009 06:04

Wat mij trouwens opvalt en waar de V6mannen vermogen kunnen winnen denk ik, elke V6 ging "bovenin" enorm rijk lopen.
Ja ik zie het idd aan de grafieken. Off topic; ook een Subaru lees ik ?

En nog meer off topic; die Integrale had de handrem er nog op denk ik... nou ja weer een jongensdroom die geld gaat kosten minder ;)

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 21, 2009 10:15

was ook even komen kijken (op 2 wielen dan wel), was even leuk om weer eens met tom te praten en wat andere mensen te zien (kan ik ook wat hoofden plaatsen bij de auto's haha)

vond de grijze 155 wel erg mooi klinken :wink:
Daar herkende ik je van (heb ooit die Stellares bij jou opgehaald), wist even niet meer wie je was :D
heb jou ook niet herkend... :lol:
(moet dus gewoon weer vaker naar de alfa meetings komen, moet dus gewoon weer een alfa komen,...)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Techpro Erik

zo jun 21, 2009 11:14

Ik was er wel maar ook weer niet met de Subaru
Heb niet gerold
Er zijn al subarus op de bank van RIca gesneuveld omdat de koeling niet in orde was
Dat zou ook best 1 van de redenen kunnen zijn waarom de vermogens redelijk tegenvielen
Als je een meting doet bij 200kmu dan moet je ook een rijwind simuleren -over het hele frontale opp van je wagen- van 200kmu
Je ziet dat hoogvermogende wagens hier redelijk veel moeite bij hebben.
Ook frappant dat de v6-en allemaal die afr pieken krijgen op/rond de 6000rpm
E

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 21, 2009 11:47

Ziet er uit als een geslaagde dag :thumbs:

Maar ik snap nog even niet hoe de toerentallen dan zijn verwerkt. Zelf ken ik de methodes met een pick-up-klem of naald op een bougiekabel, signaalgeverdraad voor een coil pack, of zelfs op een dynamodraad (diesel). Hoe zijn hier de toerentallen nou op de grafieken terechtgekomen?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

jwq
Newbie
Newbie

zo jun 21, 2009 12:23

Maar ik snap nog even niet hoe de toerentallen dan zijn verwerkt. Zelf ken ik de methodes met een pick-up-klem of naald op een bougiekabel, signaalgeverdraad voor een coil pack, of zelfs op een dynamodraad (diesel). Hoe zijn hier de toerentallen nou op de grafieken terechtgekomen?
Waarschijnlijk na 1 eikpunt via de toerenteller van de auto, afgeleid van de snelheid vd rollen ?
Giulia veloce AWD

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 21, 2009 12:27

Waarschijnlijk na 1 eikpunt via de toerenteller van de auto, afgeleid van de snelheid vd rollen ?
Da's wel erg grof en kort door de bocht, want ook op de rollen heb je slip bij hogere toerentallen. Maar goed, de beste stuurlui he ;)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Techpro Erik

zo jun 21, 2009 12:44

Ik vermoed dat dit een lowbudget meting is geweest.
Je kunt veel uitgebreider meten op een Maha met name richting verlies.
Zo staat hier de rotating mass voor elke auto op dezelfde waarde terwijl dit in de praktijk natuurlijk niet zo is.
E

Techpro Erik

zo jun 21, 2009 12:46

Oh ja, het koppelverloop op een rollenbank is natuurlijk nooit hetzelfde als op de weg
Puur en alleen om het feit dat de rollenbank niet de weerstand geeft die je op de weg wel hebt in het traject naar topvermogen toe.
Immers, je motor levert geen vermogen, de omstandigheden VRAGEN vermogen en dat VRAGEN is heel lastig te reproduceren.
E

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 21, 2009 13:24

Oh ja, het koppelverloop op een rollenbank is natuurlijk nooit hetzelfde als op de weg
Puur en alleen om het feit dat de rollenbank niet de weerstand geeft die je op de weg wel hebt in het traject naar topvermogen toe.
Immers, je motor levert geen vermogen, de omstandigheden VRAGEN vermogen en dat VRAGEN is heel lastig te reproduceren.
E
Bij de run van mijn Giulia, run 5 blijkt de kopelkromme een soort dokker Bibber grafiek!!!!! Verder is het max vermogen gehaald bij het max gerolde toerental, in dit geval 6.540 RPM De TS motor geeft ook dit gevoel als met ermee op de snelweg rijdt, ze blijft maar doorgaan en doorgaan en geeft min of meer geen indicatie dat er bij een bepaald toerental de fut eruit is. Dus men kan doorgaan tot aan de toeren begrenzer, deze staat af fabriek dacht ik op 6.800 Rpm. :wink:
Tsja en vwb het vermogen is het lager als verwacht, maar dit is bij alle Twin Sparks (8klepper) in zowel de 75 van Egbert, onze Nuova met TS, Dirks zijn TS met carb set up en Tazio zijn gas versie.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

thamaesta
Newbie
Newbie

zo jun 21, 2009 18:02

ik vindt het ook wel frappant dat de ts bijna nooit hun opgegeven vermogen halen.....op de 2.0 155 na......

dan met name ook de 147 2.0 die ook heel wat ponies mis loopt
en natuurlijk de mijne die minstens 135pk zou moeten hebben
hmm....de motor heeft pas ook nog ene olieverversing gehad en de motor heeft sinds vorig jaar mei een nieuw onderblok

!!hebben de vermogens toevallig ook verband met de hoeveelheid olieverbruik?!!
ik moet 1 litertje bijvullen per 2500km-3000km

!!ben wel benieuwd wat het olie verbruik is van de andere ts 'en en natuurlijk effe linkend aan het vermogen!!

Techpro Erik

zo jun 21, 2009 20:46

Hoi
Ik denk ik kijk nog even naar de grafiek van el animale / Tjeerd / 166 3.0 24V op LPi G3
104pk verlies in de aandrijving
Dat KAN gewoon niet
Maar ik zie dat hij gerold is op de parameters van een handbak (rechtsboven)
Anyhow
Zie onderstaande filmpje
Niet op de film de amoniaklucht, heb even gegoolged, is normaal
AFR is trouwens schitterend vlak ;-)
E
http://www.youtube.com/watch?v=y3k9feumzL0

Terug naar “Evenementen”