Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

do jan 29, 2009 18:31

als het er eentje van een oude 8v TS is is het dan wel een echte potmeter en geeft hij niet alleen volgas of stationair aan? :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

do jan 29, 2009 22:50

Ik was van de week bij AGS, mijn favo gasboer in zeist. Had het over jouw gasinjectie. Prins Gastechniek maakt daarvoor ook heeeeele mooie spullen. Maar ik ga toch maar voor een normaal setje mengstukken.
Je kan idd een frame bouwen, zeg maar net als een trekhaakconstructie, onder de auto. Bovenop de as kan je een 36 liter tank kwijt. 30 liter effectief. Met een moderne goeie installatie rij je een op 10. 300 km bereik. Kan ik wel mee leven. Ik zou zelf nooit voor die ringtank gaan, ook vanwege het gewicht OP DIE PLAATS.
Ik vind vooral Giulia's en Berlinas wezenlijk BETER sturen met een gastank. Er zit wat gewicht achterin, terwijl ze standaard gewoon kopzwaar zijn. Ze worden zo heerlijk neutraal met een lpg tank.
Succes enniewee.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Andretti Molletti

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

do jan 29, 2009 23:18

Harry, heel lief, maar dat is idd een schakelaar en geen potmeter... tevens passen die niet op de carbs...
ik heb hier een setje carbs liggen en het gietwerk is aangepast op die potmeter.
de potmeter die Joel laat zien is de goede idd!! Magnetti Marrelli maar ook Ford passen...
als ik zin heb ga ik hem wel zoeken op zolder ;)

http://www.sbdev.co.uk/Engine_Managemen ... Covers.htm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 278
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

vr jan 30, 2009 11:50

Dré, super bedankt voor de link, precies zo'n setje zoek ik! Ziet er zeer degelijk uit. Ik heb een quotation gevraagd, zal op iets van 75-100 euro komen incl. Scheelt jou een zoektocht op zolder, ik weet hoe moeilijk die kunnen zijn.

Rik, dat dacht ik al, 36 liter is me echt te weinig. Zelfs als je 80% vulling eraf haalt. Ik wil minimaal 450km kunnen rijden anders sta ik elke 2 dgn te tanken. Thanks anyway voor de waarschuwing en ik zal daar een beetje extra sterkte aanbrengen. Ik ben trouwens met je eens dat een beetje extra gewicht in de kont wel lekker is. Ehm, niet met alles ;-)
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

Re: RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjecti

vr jan 30, 2009 11:53

Harry, heel lief, maar dat is idd een schakelaar en geen potmeter... tevens passen die niet op de carbs...
ik heb hier een setje carbs liggen en het gietwerk is aangepast op die potmeter.
de potmeter die Joel laat zien is de goede idd!! Magnetti Marrelli maar ook Ford passen...
als ik zin heb ga ik hem wel zoeken op zolder ;)

http://www.sbdev.co.uk/Engine_Managemen ... Covers.htm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dan begreep ik het verhaal toch wat minder goed, geeft niets weer wat geleerd. Dat die uit mijn voorbeeld geen potmeter
was wist ik wel, maar op de foto leek hij er verdacht veel op vandaar.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

juulke
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: wo mar 23, 2005 21:35
Locatie: Way down south

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

vr jan 30, 2009 13:45

Joel,

TPS sensor is dichterbij huis te halen. KMS (vankronenburg) heeft ze liggen voor 60 euro.
Verder ook te koop bij alfaholics AHmotorsports webcon, etc.

Succes,

Juulke

Andretti Molletti

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

za jan 31, 2009 00:46

30-35 euro... iig bij de betere autozaak en bij bs-autotune (jeroen)

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 278
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

ma apr 20, 2009 12:34

Oven een update voor wat betreft de gasinstallatie:
Het geheel is nog niet klaar, mijn sleuteluurtjes zijn erg schaars geweest de afgelopen tijd.

Maar, inlaat is af:-)
Ik heb het inlaatspruitstuk aangepast en de nozzles erin getapt. Ook heb ik vacuum van de 4 inlaattrajecten samengevoegd om een beter signaal te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je de verdeler met gasslangetjes naar de nozzles. Slangetjes moeten allemaal gelijke lengte hebben. Verder is voor een 6 cilinder dus 2 aansluitingen heb ik afgedopt.

Afbeelding

Alles gemonteerd en gelijk de nodige pakkingen en inlaatrubbers ed vervangen. Ook alle koelwaterslangen zijn nieuw en er zijn de nodige aftakkingen gemaakt voor koelwate rnaar de verdamper.
De verdamper zelf zit in de wielkast…
Afbeelding
uiteindelijk netjes beschermd achter een binnenspatbord.

En zo zie je als je de kap open trekt eigenlijk niet dat er LPG ingebouwd is.

Afbeelding

Behalve dan aan de gascomputer, die heb ik bij de accu geplaatst.

Afbeelding

Kabelboom moest er natuurlijk ook in, waren nog heel wat draadjes….
Afbeelding

Maar er is nog wel wat werk. Vanavond ga ik beginnen aan het frame waarin de gastank gemonteerd gaat worden.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 278
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

vr mei 15, 2009 15:12

Even een kleine update:
Frame is af, tank pastte er eigenlijk niet in. Reservewielbak moeten aanpassen vanwege de appendagekast. Heb even geen foto's verder van inbouw, komt binnenkort.

Kon de verleiding niet weerstaan alvast m'n GTA velgen te monteren…. Heel mooi, ben tevreden met het balonbanden effect van de 185/70 R14 bandjes op de 6J velgen. Daarom bewust niet voor 7J gekozen. Uiteindelijk gewoon voor Dunloppies gegaan, zat nog heel even te twijfelen of ik zou gaan voor de Avon CR 6 ZZ maar een setje kwam dan aardig in de richting van de 1000 euro. En bij mijn gebruik (veel rechtdoor) haal je weinig voordeel uit die bergen grip. Bleven alleen de looks over maar daar had ik dan toch niet zoveel geld voor over.

Oja, kan ook weer met raam open rijden. Had nieuw raammechanisme besteld, prachtig dat dat spul nog allemaal nieuw te koop is he? Gelijk nieuwe gelijderubbers erin en nieuwe raamsnorren. Ziet er weer picobello uit en raampje draait soepel op en neer. Klusje viel me hardstikke mee, ik had er de hele winter tegenop gekeken omdat ik de ergste verhalen las over kabels en klemmetjes en eerst dit en dat en pas op met te strak maar ook niet te los… Was gewoon redelijk plug and play.

En wat was het lekker om weer met raampje open te kunnen rijden!!! Had er eigenlijk alweer een tijdje niet mee gereden. Viel me weer eens op hoe lekker die rijdt en bovendien helemaal kraak, piep en rammelvrij!

Ook is de oliewalm bij gas lossen wat minder geworden nadat ik ontdekt had dat m'n carterontluchting verstopt zat…. Het is nogsteeds redelijk blauw achter me, maar niet meer zo erg als eerst (of zou de olie op zijn??)

Okee, hier de foto's met de nieuwe velgen:


Afbeelding

Afbeelding

Nu weekje op vakantie, helaas niet met de Bertone…

Na m'n vakantie hoop ik snel foto's te tonen van de compleet ingebouwde gasinstallatie en daarna snel de eerste ervaringen met programeren van het hele systeem.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 278
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

wo jul 15, 2009 09:54

Weer even een update vwb mijn Gasinjectie systeem. Alles zit er eindelijk in!

Om nog even terug te komen op de gasklepsensor: Ik heb het kant en klare setje gekocht die zo op een Weber gemonteerd kan worden, na de tip van Dre. Je hebt ze ook voor DellOrto. Hieronder een foto van eenzelfde sensor, maar gemonteerd op een andere wagen.

Afbeelding

Afbeelding

De sensor zit dus voorop de carbs gemonteerd. Probleem op een Nord blok is dat daar nou net de koelslang van thermostaat naar waterpomp in de weg zit.... Dit past dus niet helemaal goed en de sensor en de slang raken elkaar flink. Een oplossing zou zijn om een andere inlaatspruitstuk te monteren, zo eentje met een schroefthermostaat. Die heeft dat rare slangetje niet zo aan de onderkant van thermostaathuis. Toch? Nog mooier zou zijn om de gasklepsensor aan de achterkant van de carbs te monteren, schutbordzijde dus. Maar deze kant en klare sensorset past daar helaas niet.
Je kunt natuurlijk ook altijd zelf iets fabriceren.

Goed, Lambdasensor moest ook nog gemonteerd worden. Ik heb een 4 draads Denso sensor gemonteerd. Helaas wat ver weg in de uitlaat. Ik heb gewoon een standaard uitlaat met alle dempers. Vóór de 1ste demper komen alle pijpen bij elkaar en daar wil je meten. Maar daar is geen ruimte voor de sensor. Nu heb ik hem maar na de eerste demper geplaatst, terwijl je eigenlijk zo snel mogelijk wilt meten. Maar goed, er is me verzekerd dat deze kleine vertraging niet zo heel nauw komt. We zullen zien.

Dan de tank. Ik heb een behoorlijk zware ringtank gemonteerd in de reservewielbak. Leeg weegt ie 30kg. Daar komt nog zo'n 25kg aan gas bij als ie vol zit. Een behoorlijk gewicht daar achterin en eigenlijk teveel om zo te monteren zonder extra versteviging. Ik heb daarom een frame gelast die rust op de sterkste punten van de kofferbakbodem. En daar hangt de tank in. Overigens ben je wel het gewicht van het reservewiel kwijt en dan met een lege ipv volle benzinetank scheelt dat bij elkaar ook zo'n 40kg. Dus heel veel zwaarder is het daar achterin eigenlijk niet geworden.
Maar de tank is eigenlijk iets te groot. Ik had zomaar een tank gepakt die nog ergens in de hoek lag en ben ermee ana de slag gegaan. De appendagekast pastte niet binnen de rodning van de reservewielbak, dus ik heb de body ook nog een beetje moeten bijwerken. Ook de bolling onderin de wielbak moest eruit. Uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen, hieronder wat foto's.

Frame:
Afbeelding

Reservewielbak aangepast (vlakke bodem en uitsparing voor appendagekast) :
Afbeelding

Ingebouwde tank. De tank zelf steekt ongeveer 6cm boven de vloer uit en dan nog de L profielen maakt 10 cm. Dit moet ik nog afwerken met een mooi deksel oid.
Afbeelding

De vulopening zit trouwens achter de nummerplaat.

Nu moet het afstellen gaan gebeuren. Ik kan dat niet zelf, hiervoor ga ik volgende week een dagje naar diegene die mij dit systeem heeft geleverd. Daar lopen we alles nog eens na en gaan dan aan het werk met het mappen van de kenvelden en weet ik wat allemaal. Gelukkig heeft hij al wat ervaring met dit systeem op een Nord, hij heeft namelijk inmiddels zelf ook een Bertone gekocht en dit systeem ingebouwd. Met een wat aangepakt 2 liter blok (HC zuigers, C&B nokkenassen, Alfaholics uitlaat, en nog wat toeters en bellen) werkt het bij hem uitstekend.

Volgende week verslag van de eerste kilometers op LPG!
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

wo jul 15, 2009 10:27

Mooie oplossing, zo hou je toch enigzins wat ruimte over voor zaken zoals een reservewiel e.d.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
gt1600Junior
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 809
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 10:16

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

do jul 16, 2009 16:52

Net het hele project doorgelezen. Heerlijk als je zoveel zelf kunt doen. En het resultaat mag er wezen, complimenten!

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

do jul 16, 2009 21:25

knap om dat zelf te doen :thumbs:

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 278
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

ma jul 27, 2009 16:02

Zo, het werkt! Ik ben zaterdag naar Amsterdam gereden en heb daar samen met de LPG specialist mijn eigen hobbywerk nageloepn, laatste stekkers gesoldeerd en alles aangesloten. Wat gas erin gedaan en laptop eraan gehangen. Liep gelijk al goed, alle signalen (Lambda, MAP, temp, rpm, gasklep) kwamen goed binnen en was echt leuk om te zien hoe zo'n oud torretje gewoon heel soepel kan oppikken en zich niet verslikt in een dot volgas bij lage toeren maar gewoon gelijk goed reageert en er zonder gesputter vandoor gaat! We zijn wat gaan rijden en verschillende belastingsgebieden wat gaan bijsturen voor een goede mix van zuinigheid en prestatie's (en belangrijker, duurzaamheid, niet te arm!) Helaas niet op een rollenbank, maar gewoon op de weg.
Nog een paar kleine dingetjes die ik moet oplossen zodat ie nog beter gaat lopen, maar die hebben niets met het gassysteem te maken.
Zo heeft ie bij deellast tussen 2500-3500 RPM wat gestotter maar dat komt waarschijnlijk door de ontsteking. Ook moeten de carburateurs nog beter synchroon gesteld worden (ja, ook voor mooi lopen op gas is dat belangrijk) zodat ie wat mooier stationair loopt.

Enfin, direct zaterdagnacht van Amsterdam naar Maastricht gereden, continue 150 op de teller! Ging perfect! Volgende ochtend van maasticht naar Zandvoort, iets rustiger . En 's middags moest ik weer in Amsterdam zijn en gisteravond opnieuw weer terug naar Maastricht. Zo'n 750km gereden, 1 op 9. Echt heel fijn. Trekt gewoon goed door het hele toerengebied, stort niet in bij hoge toeren. Ook reageert het systeem echt goed op lastwisselingen. Trap het gas in en er gebeurd gelijk wat! Was bij de eerdere gasalfa's die ik gehad heb wel anders en daar maakte het voor je gevoel niet uit of je nou half gas of volgas gaf. Nu wel, je merkt echt nog verschil tussen halfgas, 75% gas en volgas bijvoorbeeld. Gewoon op een oud 1600tje. Echt goed. Boven (m'n al hoge) verwachting!

Voor mensen die nu denken: dat wil ik ook in m'n Alfa... Kom naar de Alfa dag volgende maand, in een van de pitboxen komt er een demo.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2059
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

za aug 01, 2009 16:29

Ik heb zelf ook een nord op lpg een 2 liter, deze echter nog met een ouderwets systeem, dus zonder injectoren, maar met pijpjes in de carbs. Reageert ook lekker fel op het gas, maar verschil met benzine wel goed merkbaar, bij 140 is de puf er toch wel uit..
Hoe is dat bij jou?

Maar misschien moet ie gewoon een keer goed afgesteld worden op de rollenbank.

Injectie lijkt me ook wel wat, maar dan moet ik zeker weer een andere verdamper?

Bij mij zit de bult trouwens nog in de reservewielbak, dus mijn tank ilgt naar mijn zin iets te hoog. Dat wil ik dus eigenlijk nog aangepast hebben.

Kortom, ben erg benieuwd hoe jouw systeem er uitziet van dichtbij.

Ik kom naar zandvoort, met een andere auto trouwens, dus ik kom zeker kijken!

Terug naar “Projecten”