Sander203
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo sep 13, 2009 18:57

Doe ik iets doms (166)

zo sep 13, 2009 19:11

Schiet er es op?
Ik rij nu een XM die geweldig bevalt. Onderhoud doe ik zelf en ik durf eigenlijk wel te zeggen dat ik best veel zelf kan. Heb o.a. een ruilmotor geplaatst, wat bij een XM geen sinecure is. de Xm rijdt fabuleus fijn maar is als een mooie vrouw; veeleisend in onderhoud.
Nu ben ik gevallen voor een 166. Heb nog niets op het oog, maar het moet sowieso G3 worden gezien mijn jaarkilometrage.
Vanaf welk bedrag kan ik een fatsoenlijke viercilinder kopen waar ik 3-4 jaar (zeg 150.000 km) mee kan sturen? Is het te verdedigen een auto met weinig km's te kopen en die vervolgens te voorzien van G3? Tot welk kilometrage is een 166 "betrouwbaar"?
Als ik het forum lees zie ik vooral mensen "klagen" over duren onderdeelprijzen, maar verder geen echte probleemauto die de oudere Alfa's heten te zijn?
Zijn er nog grote kwaliteitsverschillen tussen serie 1 en serie 2, zoals bij XM (serie 2 is eigenlijk een 605, zonder Citroen misère...)

Iemand een tip? Bij voorkeur grijs metallic (geen harde eis), beige leder (idem)en trekhaak.

Dank, Sander

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: Doe ik iets doms (166)

zo sep 13, 2009 19:29

Je doet inderdaad iets doms om in je xm te blijven rijden :blue_lol:

Even serieus;

Een 166 is een goede auto mits er goed onderhoud is gepleegd.
Onderdeelprijzen vallen wel mee, ik denk dat xm onderdelen zeker niet goekoper zullen zijn.
Heb zelf geruime tijd een 2.0 166 gehad en beviel prima.
En wanneer je zelf handig bent is het een goed alternatief voor je xm.

:idea: Veloce hier op het forum heeft een mooi exemplaar te koop voor een mooi prijsje!
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Sander203
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo sep 13, 2009 18:57

RE: Doe ik iets doms (166)

zo sep 13, 2009 20:13

inmiddels gezien, mooie auto maar zonder gas. Is toch wel een pre. Er staat er momenteel een in Uden; voor mij (regio Schagen) een aardig ritje.

Gebruikersavatar
Kid
Member
Member
Berichten: 115
Lid geworden op: ma okt 29, 2007 21:38
Locatie: BE Prov Antwerpen

RE: Doe ik iets doms (166)

zo sep 13, 2009 20:25

In BE staat er een grijze V6 met LPI en beige leer, en trekhaak te koop op Kapaza :wink:
BMW Z3 Coupé, en iets Italiaans met een "kleine" V8

Sander203
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo sep 13, 2009 18:57

RE: Doe ik iets doms (166)

zo sep 13, 2009 20:56

hmnja, die Belg is wel strak! Denk dat er een erg dure bandenmaat onder zit. Maar V6 zit op alle fronten financieel net een stapje hoger. Zal thuis al genoeg argumenten moeten aanvoeren om de Xm weer te ruimen.
Maar voordat we vervallen in al te veel (gewaardeerde) aanbiedingen, toch ook en vooral geinteresseerd in mijn andere meer technische vragen

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Doe ik iets doms (166)

zo sep 13, 2009 20:58

Een 166 heeft 2 aandachtspunten die belangrijk zijn om te checken bij aanschaf: De kachel en de distributie.

De distributie is iets wat je, zowel bij de 4 als bij de 6 cylinders, niet wilt uitstellen of op wilt bezuinigen. Er zijn genoeg verhalen te vinden over stukgelopen blokken die nauwelijks over de vervangingstermijn heen waren, of die vermogen kwijt waren nadat er "voor weinig" een distributiewissel was gedaan. Er zijn specialisten die het voor een scherpe prijs doen, maar ik zo me daar even over informeren welke goed zijn en welke alleen maar goedkoop voordat ik ergens heen ga.

De kachel is een rotding, ze gaan stuk, zijn gruwelijk vervelend te vervangen en ze lekken op electronica in het dashboard. Bij de automaatversies van de 166 zit de computer daarvoor onder die kachel, je kan al raden wat er dan gebeurt... Het is aan te raden bij aanschaf een 164 kachelradiator te laten plaatsen, of het zelf te doen.

Sander203
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo sep 13, 2009 18:57

RE: Doe ik iets doms (166)

zo sep 13, 2009 21:08

dank u! Begrijp ik goed dat de 164 of sommige punten beter was? heb ook al zoiets gelezen over de tweeliter TS met distributieketting?
Neem aan dat de 164 dan een koperen radiateurblokje heeft oid?

Sander203
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo sep 13, 2009 18:57

RE: Doe ik iets doms (166)

zo sep 13, 2009 21:11

ben zelf overigens erg gecharmeerd van het beige leder interieur, met name de manier waarop de deurpanelen verlopen naar het dashboard toe. is dit naderhand fatsoenlijk in te bouwen en wa kost ee knap setje stoelen, bank en deuren etc? Lijkt me nog best een klusje voor het er weer netjes in zit.

Paco166

RE: Doe ik iets doms (166)

zo sep 13, 2009 22:31

Wizzman heeft de 2 grootste problemen van de 166 al genoemd. Voor autos boven de 200.000 km kan je daar ook de diverse punten van de wielophanging bij zetten.
Of de kachelradiator lek is kan je heel snel controleren door in de ruimte onder de middenconsole te kijken, toegankelijk door het rechter zijpaneel met een schroef weg te halen.
De 2.0 kan een mooie auto zijn, maar dan moet ie door de vorige eigenaar niet afgetrapt zijn. De auto is nogal zwaar voor een 2 liter blok, dus dat krijgt dan redelijk op zijn donder.

De V6 is wel een heel erg mooie motor, toch het overwegen waard. Ik denk ook dat de kans een 166 op gas te vinden bij de V6 groter is.
En als je een betrouwbare kilometervreter zoekt, overweeg de JTD. wordt ook steeds goedkoper en rijdt je zo naar de 3 a 4 ton toe.

Kijk anders eens op de aankooptips van de 166-club hier of op het 166 forum

Roeltje 164

RE: Doe ik iets doms (166)

wo sep 16, 2009 22:12

www.alfa166club.nl die weten het allemaal, goede gasten daarzo met veel liefde en passie voor dit ondergewaardeerde mooi model van AR

Suc6 met zoeken.

Paco166

RE: Doe ik iets doms (166)

do sep 17, 2009 00:26

Tnx Roel.

We hebben nog niet de technische specialisten als bij het 164 register, de auto zit nog niet zo heel lang in de liefhebbershoek.
Maar met veel mensen die 75% weten komen we er op den duur ook wel uit :driving:

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Doe ik iets doms (166)

do sep 17, 2009 10:55

Let ook even op het draagarmen verhaal, zowel voor als achter (slijtage).
Achter kun je alles in de Powerflex laten zetten, gaat langer mee
en rijdt een stuk beter.

De onderste bussen in de achterste fusseehuizen zijn helaas ook aan slijtage
onderhevig.
Gelukkig biedt Mercedes Benz de oplossing door nieuwe bussen te leveren die
je dan in je huidige fusseehuizen kunt laten persen.
De bussen kosten ongeveer €40 per stuk, Alfa levert deze bussen helaas niet, dan moet
je een compleet fusseehuis bestellen a €300 excl. BTW.
Komt dan nog een nieuw wiellager bij, en eventueel een ABS-sensor wanneer je
deze er niet heel uit krijgt. Op het forum van de 166club staat een "How To" over dit verhaal.

Nog een groot nadeel van een 2.0 16v is het stuk lopen van de krukaslagers, het oliepeil moet
absoluut netjes op peil gehouden worden (geldt natuurlijk voor iedere auto), even te weinig smering en het zaakje loopt stuk.
Daar is de 2.0 16v extra gevoelig voor.

Verder laat de electronica ook nog wel eens te wensen over.
Let bij aanschaf op of de volgende zaken naar behoren werken:

-Centrale deurvergrendeling.
-Alle ramen controleren op hun werking.
-Knipperlichten.

Zorg bij aanschaf dat je alle bijbehorende codekaarten en sleutels bij de 166 krijgt.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”