Uiteindelijk, na lang wachten (kerst enzo kwam er ook nog even tussen) toch nog de 120d km beurt laten uitvoeren, bij de dealer.
Twee weken geleden kwam er ook opeens een melding van een motor storing bij, dus het werd hoog tijd dat de GTA weer even werd vertroeteld. Ik had de Mito Savali als lener geregeld, maar die was nog een weekje aan anderen uitgeleend (houd de Autovisie in de gaten!). Wel alvast de computer laten uitlezen, en er bleek in een aantal ciliders geen (volledige) verbranding te zijn. De storing kwam na resetten steeds terug, en was ook niet zo snel te achterhalen waar het nou fout ging.
Er was geen leen auto beschikbaar, dus moest ik nog terug naar huis (50 km), en dus ook nog een keer terug om 'm weg te brengen. Ik heb zelden zo voorzichtig in de GTA gereden, en dat bleek achteraf maar goed ook!
Begin van de week dus uiteindelijk de GTA weg kunnen brengen. En een weekje in de Mito gereden.
En dat wat maar net op tijd ook!!
Een palletje op de spanner van de distributieriem was afgebroken en hij spande dus niks meer! De distri riem hing heel erg slap, en ik heb f*cking veel geluk gehad dat die er niet vanaf is gelopen!!
Het stukje aluminium dat was afgebroken lag ook in de distri kap...die had dus ook ergens tussen kunnen komen. Daarnaast was het schoepenwieltje van de waterpomp flink aan het scheuren, dus die had er ook elk moment de brui aan kunnen geven.
De motor storing bleek ook niet loos alarm te zijn: de 3 cilinders van de achterste bank deden niet altijd mee...bleek dat een deel van de onstekings elektronica aan het rotten was geslagen. Daar is dus ook een deel van vervangen.
Al met al een aardig grote beurt dus!! Maar de GTA spint weer als een tevreden katje. De Mito is leuk en sportief, zeker met het Savali pakketje, maar natuurlijk verbleekt die in vergelijking met de 156.
De beurt heb ik bij de dealer laten uitvoeren, nadat ik samen met Sander en Jur een blik onder de kap had geworpen. Daar wil je als onervaren GTA monteur niet direct een distributieriem vervangen. Maar het uitlaatspruitstuk (de voorste, btw) en de draagarm die voor de apk nog vervangen moeten worden hoop ik wel met Sander samen te gaan vervangen!