Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

Vermogen vergroten 33

do jun 30, 2005 22:41

nu ik toch bezig ben, hoe vergroot ik het vermogen van mijn alfa 33 iemand opties??
hij verliest in de loop der tijd pk's die wil ik graag wer terugbrengen.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Vermogen vergroten 33

do jun 30, 2005 23:44

De meest realistische optie in geval van een 1.4: een 1.7 16V blok erin lepelen... goed voor 132 pk.. Een 1.7 8v blok kan ook, die brengt 107 pk op...
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Vermogen vergroten 33

do jun 30, 2005 23:52

Mee eens. Voelbaar meer vermogen halen uit een 1.4 kost net zoveel tijd, geld en moeite als een 1.7 16v implanteren, als het al niet meer kost en als je al echte go-faster goodies kunt vinden. Die worden meestal toch alleen gemaakt voor de toch al snellere versies van een auto, of is dat bij de 33 anders?

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

Re: RE: Vermogen vergroten 33

do jun 30, 2005 23:55

Mee eens. Voelbaar meer vermogen halen uit een 1.4 kost net zoveel tijd, geld en moeite als een 1.7 16v implanteren, als het al niet meer kost en als je al echte go-faster goodies kunt vinden. Die worden meestal toch alleen gemaakt voor de toch al snellere versies van een auto, of is dat bij de 33 anders?

Yuri
Heb iemand gesproken die snelle nokkenassen in een 1.4 had met aangepast motormanagement e.d... Hij claimde dat daardoor zijn vermogen en koppel vergelijkbaar was met een standaard 16V.. (ruim 40pk winst hiermee, lijkt mij wat veel van het goede?? :roll: ) Dat lijkt me financieel gezien minder aantrekkelijk dan een 'standaard' 16v blok kopen en die inbouwen... Hoe een 1.4 met snelle nokkenassen e.d. qua rijdbaarheid en duurzaamheid is, durf ik niet te zeggen... Ik vind het persoonlijk niet echte een logische keus!

PS: Squadra Tuning levert meen ik ook C&B nokkenassen voor 8v 33ers..
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Vermogen vergroten 33

vr jul 01, 2005 00:06

Zou ik knap vinden... +/- 135 pk uit de 1351 cc-er met alleen nokkenassen en een chipje, kort door de bocht gezegd. Da's zowat 100 pk per liter... daar trekken de 'grote jongens' toch echt wel wat meer voor uit de kast. Wel eens met een Civic Type R of BMW M3 gereden? Da's 100 pk per liter uit een atmosferische motor. En da's niet niks :shock:

En anders wil ik wel met mijn 3.0 langs die nokkenassen- en chipboer 8) :wink:

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Vermogen vergroten 33

vr jul 01, 2005 00:30

Mee eens. Voelbaar meer vermogen halen uit een 1.4 kost net zoveel tijd, geld en moeite als een 1.7 16v implanteren, als het al niet meer kost en als je al echte go-faster goodies kunt vinden. Die worden meestal toch alleen gemaakt voor de toch al snellere versies van een auto, of is dat bij de 33 anders?

Yuri
Heb iemand gesproken die snelle nokkenassen in een 1.4 had met aangepast motormanagement e.d... Hij claimde dat daardoor zijn vermogen en koppel vergelijkbaar was met een standaard 16V.. (ruim 40pk winst hiermee, lijkt mij wat veel van het goede?? :roll: ) Dat lijkt me financieel gezien minder aantrekkelijk dan een 'standaard' 16v blok kopen en die inbouwen... Hoe een 1.4 met snelle nokkenassen e.d. qua rijdbaarheid en duurzaamheid is, durf ik niet te zeggen... Ik vind het persoonlijk niet echte een logische keus!

PS: Squadra Tuning levert meen ik ook C&B nokkenassen voor 8v 33ers..
mijn oren zulle, dat wil ik eerst eens zien ! ;)
zoals je zelf aanhaalt: waarom een 1.4 blokkie dat op zich al veel vermogen levert tegenoverstaande van z'n cc, nog meer op de spits drijven ? 1.7 8V of 16V d'r in !
of met de huidige marktprijzen: gewoon een 1.7 aanschaffen !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Vermogen vergroten 33

vr jul 01, 2005 11:33

Het is ook niet MIJN bewering, voor alle duidelijkheid! Heb het slechts van horen zeggen! In hoeverre die waardes gehaald worden, weet ik dus niet.. Mij lijkt het ook vrij sterk..
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Titus
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 15:01

RE: Vermogen vergroten 33

vr jul 01, 2005 14:44

1.4 houden en dan een compressor er op. Aansluiten moet niet veel problemen geven.
Er is iemand die beweerd dat ze dat vroeger met Suds ook al deden... (?????)
:roll:

Succes!
(Oo=V=oO) & (O_v_O) & (oo-V-oo)

theolaf

RE: Vermogen vergroten 33

vr jul 01, 2005 14:47

nu we toch bezig zijn...... een 1.7 8V ombouwen naar een 1.7 16Vt...is zoiets theoretische mogelijk zonder de motor helemaal te moeten verwisselen???

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Vermogen vergroten 33

vr jul 01, 2005 15:11

Waarom zou je dat doen ? is meer werk als een 16v er in leggen ! ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

theolaf

RE: Vermogen vergroten 33

vr jul 01, 2005 15:21

is het zooo simpel dan?

Gewoon een 16 volt erin?

Rees Cees

RE: Vermogen vergroten 33

vr jul 01, 2005 15:26

Dit wordt een moeilijk doe topic over hoe je meer vermogen uit een 33 kunt krijgen. Alles op een rijtje dan maar:

Als Basis een Imola 1400.

1e optie motor reviseren en weer netjes opbouwen, niet veel meer vermogen maar wel weer vers. (motor en bak er uit)
2e optie motor uit een 16v en in bouwen. veel werk want je moet ook de kabelboom en computer overbouwen vaak weet je niet de historie van de motor dus ook maar reviseren (vers is beter)

Het is best wel veel werk om de 2e optie uit te voeren want je hebt ook nog de voorbalk nodig en eventueel de voorremmen van een 16v.

Volgens mij is het makkelijker om een 16v te kopen die goed te maken en de Imola te verkopen. (trek wat geld uit het knippie voor een sjippie en gaan....)

Terug naar “Algemene Technische vragen”