Roebar
Guru
Guru

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

za dec 12, 2009 16:43

Soms is het beter te stoppen dan telkens maar te rekken. Ik vind dat de stekker eruit moet bij Alfa Romeo, voordat we Valfa Womeo gaan krijgen :roll:
Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en tja... het doet pijn.
Ik mag mezelf denk ik best wel bij de echte Alfisti rekenen en Alfa was, is en zal altijd een belangrijke plek in mijn leven innemen.
Het is serieus pijnlijk als Alfa Romeo niet meer zou bestaan, dat is wel het laatste wat ik en elke Alfist zou willen.
Maar toch hoe langer ik er over na denk, ik zou het nog erger vinden als er straks auto's van een ander merk rondrijden met " onze" badge erop.
Werkelijk de tranen springen me in de ogen, dus laten we hopen dat volgend jaar Alfa eindelijk een serieuze doorstart mag en kan maken, of dat idd de Centennial het einde van een 100jarig icoon op auto gebied zal gaan worden.
Er zijn zat merken die niet meer bestaan maar een prachtige herinnering zijn, Alfa heeft dat zeker meer verdient dan een overgestempelde 1.4TFSi te zijn :cry:
Ik vond je uitspraak heel ver gaan, maar eigenlijk denk ik wel dat je gelijk hebt. VW is er niet het merk naar om andere, aangekochte merken hun identiteit te laten behouden. Zie Seat en Skoda, dat heeft niets meer te maken met wat het vroeger was. Denk alleen al aan de "genoeg gelachen" reclame voor de nieuwe Skoda destijds, straks krijgen we met Alfa ook dat soort bagger.
Neem me niet kwalijk maar dat waren vroeger ook merken waar je nou niet echt in gezien wou worden,ik kan me nog de Marbella en de Ibiza herinneren, slappe aftreksels van wat bij FIAT al uit de productie was........Om over Skoda maar te zwijgen.
Nu mag je me best een LEON of een Octavia voor de deur zetten hoor,verouderde VW techniek weet ik ook wel maar volgens mij weinig mis mee..
Moderne auto's met alles erop en eraan.....
Dat Seat en Skoda niets meer te maken hebben met vroeger heeft ze het leven gered....................
Wat is er nu nog Alfa aan de auto's waar wij van "houden"eigenlijk??Ik ben ook al zo'n 30 jaar met ons merk bezig.begonnen met de broer van een kammeraad een supermonteur met verstand van techniek ....die had altijd Alfa's een Giulia en daarna een Bertone en weer een super..............WOW..
En nu bij Alfa? ? GM motoren.....Mercedes onderstellen...Saab platvormen.....Chrysler onderdelen ik lees niets anders......159 te zwaar Sportwagon te klein voor een station 166 verkoopt niet 147 zwaar verouderd Twin Spark motoren die stuk lopen.........Nah ik heb na mijn 156 gekozen voor een VAG mobiel voor dagelijks,de 156 heeft een vermogen gekost met allerlei gekke dingetjes, de duitser.....65 euro APK in anderhalf jaar tijd.......
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Corrado
Guru
Guru

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

za dec 12, 2009 17:46

Het oude Seat was een licentiefabriek van Fiat, de laatste jaren was er geen identiteit (of het moet de hele slechte zijn) en geen positionering. Van dat minderwaardige en gezichtsloze merk heeft VW toch wat weten te maken (tel ik de overjarige Audi A4 met nwe gril maar weer even niet mee).
Skoda was ooit een heel mooi merk, maar dan spreken we wel van voor de oorlog en dat is bij niemand blijven hangen. Het Skoda wat wij kennen is het oostblok Skoda. Daaar heeft VW ook wat van weten te maken. OK, het zijn VW klonen, maar voor mensen die niet om karakter vragen een goedkoper alternatief van VW.

VW als moeder voor Alfa is wel een heel ander verhaal. Daar mag niet om het karakter en de geschiedenis van het merk heen gegaan worden. Of VW daarvoor de aangewezen partij is, betwijfel ik zeer.

En Fiat, is dat een betere moeder? Mmmoi, ik weet het niet, al klinkt het me wel een stuk sympatieker in de oren (het zijn tenminste Italianen)
Kijk nou eens wat ze met Lancia gedaan hebben sinds 1969. Wat een zoekend en kleurloos imago heeft dat (mijn) prachtige merk gekregen dat ooit het imago had van de Italiaanse Mercedes voorwat betreft bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. Begonnen werd met het afbreken van de betrouwbaarhied door de introductie van de Beta. Het kleurloze sausje heeft van dit merk gemaakt wat het nu is (ok, er zijn tussendoor een paar fantastische auto's uitgebracht, al waren dat ook geen hardlopers).

En Alfa Romeo? Het lijkt wel of men bij Fiat gewoonweg geen tijd heeft om zich goed te concentreren op de andere merken want ook hier zie je een kleurloos en zoekend imago. En met die kleurloosheid verkoop je geen auto's. zeker niet als het imago wat je hebt niet altijd even top is. Ooit bij VW zulk teleurstellend dealergedrag en klantenservice gezien zoals bij Lancia en Alfa? (ik had ooit een nieuwe Golf Cabrio als leaseauto en wat een verademing was die dealer).

Fiat twijfeld over de toekomst van zowel Lancia als Alfa en het wordt tijd dat ze zich realiseren dat ze dit zichzelf moeten aanrekenen. Ze hebben er een zooitje van gemaakt. Klinkt hard, maar is waar helaas. Kwestie van slecht beleid en gebrek aan sturing. Kom op heren in Turijn, zet je schouders er eens onder en maak er nu eens iets goeds van. Kennis in overvloed in huis, zou ik zeggen.

Chryslers met Lancia gril en Fiats met Alfahart zijn niet de (winstmakende) toekomst. Alfa in handen van VW heeft ook zeker niet mijn voorkeur, maar eens goed kijken waarom ze het daar zo goed doen zou geen kwaad kunnen.

Koen
Laatst gewijzigd door Corrado op za dec 12, 2009 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.

SCARB moderators
Moderator
Moderator

za dec 12, 2009 19:03

Het kinderachtige gekift van twee heren verwijderd. Als jullie verder willen gaan doe dat dan via de mail. Zullen we ons verder tot de werkelijke discussie beperken?
'SCARB moderators' is een gemeenschappelijk account van de moderators. Email en PB's aan dit account gericht worden niet dagelijks gelezen.

Andretti Molletti

za dec 12, 2009 20:13

Het kinderachtige gekift van twee heren verwijderd. Als jullie verder willen gaan doe dat dan via de mail. Zullen we ons verder tot de werkelijke discussie beperken?
Volgens mij staat de oorzaak er nog en de klassificerende uitspraak " kinderachtig " vind ik triest van een moderator :evil:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op za dec 12, 2009 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

zo dec 13, 2009 01:30

Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en tja... het doet pijn.
Ik mag mezelf denk ik best wel bij de echte Alfisti rekenen en Alfa was, is en zal altijd een belangrijke plek in mijn leven innemen.
Het is serieus pijnlijk als Alfa Romeo niet meer zou bestaan, dat is wel het laatste wat ik en elke Alfist zou willen.
Maar toch hoe langer ik er over na denk, ik zou het nog erger vinden als er straks auto's van een ander merk rondrijden met " onze" badge erop.
Werkelijk de tranen springen me in de ogen, dus laten we hopen dat volgend jaar Alfa eindelijk een serieuze doorstart mag en kan maken, of dat idd de Centennial het einde van een 100jarig icoon op auto gebied zal gaan worden.
Er zijn zat merken die niet meer bestaan maar een prachtige herinnering zijn, Alfa heeft dat zeker meer verdient dan een overgestempelde 1.4TFSi te zijn :cry:
Ik vond je uitspraak heel ver gaan, maar eigenlijk denk ik wel dat je gelijk hebt. VW is er niet het merk naar om andere, aangekochte merken hun identiteit te laten behouden. Zie Seat en Skoda, dat heeft niets meer te maken met wat het vroeger was. Denk alleen al aan de "genoeg gelachen" reclame voor de nieuwe Skoda destijds, straks krijgen we met Alfa ook dat soort bagger.
Neem me niet kwalijk maar dat waren vroeger ook merken waar je nou niet echt in gezien wou worden,ik kan me nog de Marbella en de Ibiza herinneren, slappe aftreksels van wat bij FIAT al uit de productie was........Om over Skoda maar te zwijgen.
Nu mag je me best een LEON of een Octavia voor de deur zetten hoor,verouderde VW techniek weet ik ook wel maar volgens mij weinig mis mee..
Moderne auto's met alles erop en eraan.....
Dat Seat en Skoda niets meer te maken hebben met vroeger heeft ze het leven gered....................
Wat is er nu nog Alfa aan de auto's waar wij van "houden"eigenlijk??Ik ben ook al zo'n 30 jaar met ons merk bezig.begonnen met de broer van een kammeraad een supermonteur met verstand van techniek ....die had altijd Alfa's een Giulia en daarna een Bertone en weer een super..............WOW..
En nu bij Alfa? ? GM motoren.....Mercedes onderstellen...Saab platvormen.....Chrysler onderdelen ik lees niets anders......159 te zwaar Sportwagon te klein voor een station 166 verkoopt niet 147 zwaar verouderd Twin Spark motoren die stuk lopen.........Nah ik heb na mijn 156 gekozen voor een VAG mobiel voor dagelijks,de 156 heeft een vermogen gekost met allerlei gekke dingetjes, de duitser.....65 euro APK in anderhalf jaar tijd.......
Okee, dan draaien we het om: welk merk heeft VAG ooit overgenomen en wél volledig zijn identiteit laten behouden? Denk je echt dat Alfa een uitzondering zal gaan worden? Seat is heropgezet als een merk dat in dezelfde vijver vist als Alfa: sportieve auto's voor de gewone man. Stel nou dat Alfa ook bij de VAG-groep gaat horen, wat zouden ze dan gaan doen denk je? Alles zo houden? Lijkt me niet, concerns houden er meestal niet zo van als hun eigen takken elkaar teveel beconcurreren. Dus zal of Alfa of Seat moeten veranderen. En aangezien VAG zelf Seat door het veranderingsproces heeft geloosd (en daar ongetwijfeld heel dik in heeft geïnvesteerd), lijkt het me geen waarschijnlijke optie dat Seat de partij gaat worden die moet veranderen.

Dat Alfa's tegenwoordig niet meer puur uit Alfa-onderdelen bestaan is onvermijdelijk, onder welke vlag Alfa ook valt. Het is nou eenmaal noodzakelijk geworden om als automerk nog te kunnen overleven, om ontwikkelingskosten te delen. Jammer, maar het is niet anders.

En wat je VAG mobiel betreft, ik rijd inmiddels zelf ook alweer een jaar of 3-4 VW's. Ik heb een Jetta gereden van 1-2 jaar oud en een Golf van zo'n 10 jaar oud en ik heb met beide auto's in die 3-4 jaar al evenveel gezeik gehad (als het niet meer is) als ik met beide 164's had die ik daarvoor reed, in 12 jaar tijd! En ook onze 145, die we nu diezelfde 3-4 jaar hebben, geeft beduidend minder problemen.

Korte bloemlezing over deze "geweldige" VAG-producten:

Jetta:
- rammelende voortrein (na reparatie binnen enkele weken opnieuw)
- spontaan barstende buitenspiegel (kort na de reparatie: uit de behuizing vallende buitenspiegel)
- knop achterruitverwarming blijft hangen
- draaiknop voor de rugleuning komt los
- rechterbuitenspiegel beweegt mee bij elektrisch verstellen van linkerbuitenspegel
- mechanisme achter knop voor de interieurverlichting afgebroken

Golf:
- motor spontaan uitgevallen op de snelweg
- linker zijruitmechanisme breek af (leuk joh, als je ruit niet meer dicht kan)
- automatisch dimmende binnenspiegel lek (en dus helemaal niet meer te dimmen)
- eindeloos gezeik met de remmen
- reutelende interieurfan
- zwaar gekraak uit de voortrein bij diep inveren

Wow... kwaliteit hoor!
Je ziet, het is maar net wie je het vraagt.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Roebar
Guru
Guru

zo dec 13, 2009 08:20

Het is maar net wie je het vraagt.............Dat is inderdaad zo................Maar het zal toch een reden hebben dat Alfa's bijna niet (meer) geleast worden.

Er staat ergens dat Audi gaat concureren met Mercedes en Alfa moet gaan concureren met BMW dat is een merk waar ze vroeger ook al mee concureerden.Seat is een merk die opgeklommen is tot concurent van Alfa....nee dat kunnen we ook omdraaien...Alfa is afgegleden naar concurent van Seat.

(overigens heb ik ook met geen 1 Alfa echt gezeik gehad.............behalve de 156............)
Spider 1.8 TS

GTAsw
Full Member
Full Member

zo dec 13, 2009 09:23

Het V.A.G. concern gaat dan een V.A.A.G. concern worden
Volkswagen Audi Alfa Gruppe
156 GTA sw '02

Corrado
Guru
Guru

zo dec 13, 2009 10:03

Ik heb een Jetta gereden van 1-2 jaar oud en een Golf van zo'n 10 jaar oud en ik heb met beide auto's in die 3-4 jaar al evenveel gezeik gehad (als het niet meer is) als ik met beide 164's had die ik daarvoor reed, in 12 jaar tijd! En ook onze 145, die we nu diezelfde 3-4 jaar hebben, geeft beduidend minder problemen.

Korte bloemlezing over deze "geweldige" VAG-producten:

Jetta:
- rammelende voortrein (na reparatie binnen enkele weken opnieuw)
- spontaan barstende buitenspiegel (kort na de reparatie: uit de behuizing vallende buitenspiegel)
- knop achterruitverwarming blijft hangen
- draaiknop voor de rugleuning komt los
- rechterbuitenspiegel beweegt mee bij elektrisch verstellen van linkerbuitenspegel
- mechanisme achter knop voor de interieurverlichting afgebroken

Golf:
- motor spontaan uitgevallen op de snelweg
- linker zijruitmechanisme breek af (leuk joh, als je ruit niet meer dicht kan)
- automatisch dimmende binnenspiegel lek (en dus helemaal niet meer te dimmen)
- eindeloos gezeik met de remmen
- reutelende interieurfan
- zwaar gekraak uit de voortrein bij diep inveren

Wow... kwaliteit hoor!
Je ziet, het is maar net wie je het vraagt.
Dan voeg ik er nog even wat aan toe. Heb op aandringen van mijn werkgever destijds de zoveelste probleemloze Lancia ingeruild op een nieuwe Golf Cabrio (lease dus), want, zoals mijn werkgever zei: daar heb je nooit wat mee (alsof ik wel wat had met de Lancia's).

Binnen no-time: achterste wiellagers stuk (auto stond op de originele wielen dus daar lag het niet aan); binnen 15.000 km: aandrijfas stuk; continue: een voor een branden de dashboardlampjes door. Die werden bij de beurt allemaal vevangen en binnen twee weken waren ze allemaal weer kapot. En dan was er nog een waslijst met kleine dingen.

Dit soort zaken verwachtte ik niet bij een VW. Was in ieder geval reden genoeg om daarna weer lekker een betrouwbare Lancia te nemen.

Een kwestie van imago dus. Het beeld is dat Mercedes-Benz en VW, dat is goed. Fiat, Alfa en Lancia, moet je niet nemen. De praktijk is vaak wel een beetje anders.

Koen

Petje 75
Advanced Member
Advanced Member

zo dec 13, 2009 12:32

Tegenwoordig is een automerk niets meer dan een marketing tool en puur een middel om geld te verdienen voor de fabrikant.
Verleden is leuk en als een fabrikant zoals mercedes en bmw een leuke cent met het verleden kan verdienen word dit in stand gehouden.
Geld is net zoals in de gehele maatschappij de enige belangrijke factor .
Levert het geen geld meer op, stekker eruit of je aansluiten bij een grotere organisatie en hopen dat je nog enige identiteit kunt behouden.
Helaas voor het mooie merk Alfa Romeo maar al na de intergatie in het fiat concern is al veel moois verloren gegaan.
Maar er is in die tijd nog wel geld verdiend, nu schijnbaar niet meer en er dient aan de aandeelhouders uitgelegd te worden dat er een negatief resultaat is behaald.
Deze pikken dat NOOIT en gaan er koppen rollen in de top of men kiest voor aansluiting bij welk merk dan ook.
Nogmaals jammer voor het merk Alfa Romeo maar het is niet belangrijk wat het vroeger opleverde maar juist wat het nu en in de toekomst op kan leveren.
Laatst gewijzigd door Petje 75 op zo dec 13, 2009 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

zo dec 13, 2009 14:02

Het is maar net wie je het vraagt.............Dat is inderdaad zo................Maar het zal toch een reden hebben dat Alfa's bijna niet (meer) geleast worden.

Er staat ergens dat Audi gaat concureren met Mercedes en Alfa moet gaan concureren met BMW dat is een merk waar ze vroeger ook al mee concureerden.Seat is een merk die opgeklommen is tot concurent van Alfa....nee dat kunnen we ook omdraaien...Alfa is afgegleden naar concurent van Seat.

(overigens heb ik ook met geen 1 Alfa echt gezeik gehad.............behalve de 156............)
De reden dat Alfa het in de lease niet goed doet is de leaseprijs. Die is hoog vanwege de relatief lage inruilwaarde en dat komt weer puur door het (in de jaren 70 verdiende) imago.

Dat Alfa BMW moet gaan beconcurreren was mijn eerste vrees. Alfa is er inderdaad al eerder mee bezig geweest. Gevolg: steeds duurdere Alfa's en dalende verkopen. Lijkt dat je wat, als straks Alfa Romeo nog wel bestaat, maar we ze gewoon niet meer kunnen betalen?

Alfa is niet afgegleden naar Seat niveau. Dat "Seat-niveau" is het niveau waar Alfa in de jaren 60 t/m 90 heeft geopereerd. Daarna hebben ze geprobeerd omhoog te klimmen om BMW te gaan beconcurreren. Zonder veel succes, want voor je zoiets kunt doen moet je eerst van je imago af. Dat ze daar technisch hard aan hebben gewerkt blijkt wel uit bijvoorbeeld de Autoweek van vorige week, waarbij de 159 zeer goed uit de duurtest is gekomen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 13, 2009 14:07

Kan een lang topic gaan worden.... :?

natuurlijk is VW niet een betere auto dan euh.....welk merk dan ook.....je kunt hier op het forum elk punt gaan aanstippen over wie - wat - hoe en waarom dit en dat alleen brengt het je niet verder dan de persoonlijke mening. En ja; er zijn keuringen - en kwaliteitsnormen die allemaal ook nog eens gemanipuleerd kunnen worden.

Zo weet ik dat er bij de grotere VW dealers/bedrijven monteurs lopen die zich specifiek bezighouden met het reviseren van versnellingsbakken die veelvuldig op een hoop lopen. Dat zegt iets over dat ieder merk zijn specifieke dingen heeft - Alfa bijv motormodificaties bij Twinspark 16v? - Toyota is ook niet meer die degelijke rots in de branding tegenwoordig (D-4d enz)
Alleen hebben berijders vooral een gevoel bij hun merk en zullen dat met hand en tand verdedigen.

Skoda was vroeger een prestigieus merk - niet voor de gewone man - later in het oostbloktijdperk een merk die op oostblokse wijze vervoer diende te maken, wel voor de gewone man aldaar.
Nu met VW impuls totaal niet vergelijkbaar met wat er eerst was.
Zo zijn er tal van voorbeelden van historie van andere merken, alleen staan deze vaak los van de gang van zaken nu.

Als wij met zijn allen nu eens flink in de broekzak graaien en Daf weer laten herleven............dan zal het niets te maken hebben met de geschiedenis, tenzij we de moderne variomatic gaan bouwen (DSG? :wink: ) Dan zouden we refereren aan die machtige van Doorn techniek van weleer.

Wat de toekomst ook brengt - als er tijd en planning maar vooral financiele ruimte is om de plannen die ons geliefde merk te verwezelijken - dan moeten wij vooral juichen...
BMW concurreren met de op de tekentafel allang gerealiseerde RWD.... Kom maar!
:wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Rainier155
Guru
Guru

zo dec 13, 2009 14:56

Dat ze daar technisch hard aan hebben gewerkt blijkt wel uit bijvoorbeeld de Autoweek van vorige week, waarbij de 159 zeer goed uit de duurtest is gekomen.
Je vergeet er wel bij te zetten dat er tussentijds een nieuwe motor ingegaan is. :P

Duurtester was overigens van Autobild
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Roebar
Guru
Guru

zo dec 13, 2009 15:08

Ik heb weinig "gevoel" bij mijn Passat,hij is gewoon handig.......het liefste had ik weer een 75 ofzo of een Alfetta......die vond ik cool....
en dat ik er tot nou toe niets mee gehad heb is dan mazzel lijkt het 8)
Spider 1.8 TS

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

zo dec 13, 2009 17:16

Wat de toekomst ook brengt - als er tijd en planning maar vooral financiele ruimte is om de plannen die ons geliefde merk te verwezelijken - dan moeten wij vooral juichen...
BMW concurreren met de op de tekentafel allang gerealiseerde RWD.... Kom maar!
:wink:
Ja? Ook als ze er zoiets mee gaan doen?
Afbeelding

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

zo dec 13, 2009 17:27

Dat ze daar technisch hard aan hebben gewerkt blijkt wel uit bijvoorbeeld de Autoweek van vorige week, waarbij de 159 zeer goed uit de duurtest is gekomen.
Je vergeet er wel bij te zetten dat er tussentijds een nieuwe motor ingegaan is. :P

Duurtester was overigens van Autobild
Autoweek had hem ook (zijn meestal de duurtests van Autobild die daarin worden gepubliceerd). Nr 48 van dit jaar.

en paar quotes:

"De Sportwagon verkeert na 100.000 km in een opmerkelijk goede conditie"

"Conclusie
Het akkefietje met de motor kunnen we en willen we niet negeren. Zoiets mag gewoon niet gebeuren. Ook al vanwege de reacties van onze lezers zijn we er echter van overtuigd dat het inderdaad om een uitzondering ging. Bovendien viel het herstel onder de garantie. Vandaar ons oordeel: de Alfa 159 heeft een zeldzame kwaliteit, namelijk karakter, en is in wezen zeer degelijk. Over een afstand van 100.000 km bleef de snelle Italiaan verschoond van verdere grote reparaties. En bij de demontage bleek hij in uitstekende staat te verkeren. Petje af, Alfa!"

In de test kwam verder nog naar voren dat er nauwelijks sprake is van enige roestvorming.

Dit is alles bij elkaar echt heel veel beter dan de laatste VW's die een duurtest hebben ondergaan!

Het is dus puur nog het imago wat Alfa dwars zit. Dat moet slijten en dat is een kwestie van tijd. Het enige dat VW volgens mij nog kan toevoegen is de naam van kwaliteit.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”