Dat onderstreept alleen maar mijn belangrijkste punt: de aandrijflijn en het gebruik ervan is het grootste probleem!
En een parallel hybride is niet de way to go, met serie hybrides ga je pas echt een stap maken.
ik ben dan wel voor helemaal elektrisch als het elektrisch moet en dan moeten de batterijen wel duurzaam en snel te laden zijn anders een heel lang snoer is ook handig
Zo is er met hybridisering dus heel veel aan brandstof te besparen, in het bovenstaande geval ca 70%. En zo zullen de hybrides zich ook gaan ontwikkelen. De chevrolet Volt is daar een goed voorbeld van. Eeen elektrisch auto met een generator aan boord om efficient stroom te maken. En die generator zal nu nog vaak een verbtrandingsmotor zijn, maar in de toekomst wellicht een brandstofcel.
En waarom dan niet helemaal elektrisch? Ach, zolang wij nog stroom maken van fossiele brandstoffen met (inclusief de duurzame stroom) een gemiddeld rendement van 35% is dat voor de korte termijn ook niet de juiste oplossing. Daarnasst heb je met een hybride minder batterij capaciteit nodig en kom je verder.
Kortom, hybrides zijn gewoon de toekomst, en de huidige versies ervan slechts een vingeroefening om het publiek en de fabrikanten te laten wennen aan elektrische aandrijving en de efficiency verbetering die ermee te realiseren is.
Prima!@Andretti Doet ik, zal dit jaar niks meer worden...
Kom dan niet met een alfa...
Gelukkig nog ver weg voor ons geliefde merk !Iets breder lukt wel: zolang je af en toe maar wat afremt is het ok
Ik heb een paar weken geleden mogen deelnemen aan een internationaal symposium over Hybride en e-auto's en vond het E-laad programma ook wel erg intressant!
http://www.e-laad.nl/
Bijna voor niks
Om elektrisch te kunnen rijden heb je een oplaadpas nodig.
Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Je betaalt eenmalig €100,- en kunt
dan tot 1 januari 2011 in heel Nederland gratis opladen.
Stuur ons een mail om de oplaadpas aan te vragen.
Zou nog wel eens harder kunnen gaan dan je denkt. E-laad is begonnen met een project om overal in Nederland oplaadpunten te plaatsen. Zodra dat er is, is de weg vrij voor grootschalige verkoop van elektrische auto's. De techniek is er al (zie bijv. Tesla en Lotus)Gelukkig nog ver weg voor ons geliefde merk !Iets breder lukt wel: zolang je af en toe maar wat afremt is het ok
Ik heb een paar weken geleden mogen deelnemen aan een internationaal symposium over Hybride en e-auto's en vond het E-laad programma ook wel erg intressant!
http://www.e-laad.nl/
Bijna voor niks
Om elektrisch te kunnen rijden heb je een oplaadpas nodig.
Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Je betaalt eenmalig €100,- en kunt
dan tot 1 januari 2011 in heel Nederland gratis opladen.
Stuur ons een mail om de oplaadpas aan te vragen.
Tjerry
Je lijkt er veel vanaf te weten. Heb je er beroepsmatig mee te maken of heb je je er alleen in verdiept?Elektrisch rijden is alleen haalbaar voor kleinere voertuigen in de stad. Per kg kan je met een batterij te weinig energie meenemen. Snelladers en accu's met meer kW/kg komen er wel, maar zijn vooralsnog erg prijzig. Het zelfde geld in het algemeen voor de elektrische auto. Een beetje li-ion batterij kost inclusief management ca. € 750-1000 per kWh. Daarbij weegt 1 kWh in li-ion ca. 10 kg. Ter vergelijking: in 1 liter diesel zit 33 kWh. Reken maar uit wat je in je tank mee kan nemen en er uit kan halen, ondanks het rendement dat je uit een motor haalt. Hoe hard de gewichten en prijzen van batterijen gaat dalen bij een toenemende vraag, is ook nog steeds onduidelijk.
Natuurlijk blijft er voorlopig sprake van een bepaalde mate van CO2-uitstoot per kilometer (hoewel 84 g/km best netjes zou zijn). Maar parallel aan de ontwikkeling van de elektrische auto wordt ook de "groene stroom" steeds verder ontwikkeld. Naarmate die ontwikkeling zich voortzet, wordt elektrisch rijden vanuit milieu-oogpunt natuurlijk steeds interessanter. En wanneer er haast is, is het niet handig om met de ontwikkeling van stap 2 (elektrisch rijden) te wachten totdat stap 1 (groene stroom) er volledig klaar voor is.En dan blijf je de onvermijdelijke CO2 uitstoot houden. Bij de huidige (gemiddeld groen/fossiel) stroom uit het stopcontact en rendement van een gemiddelde elektrische aandrijving kom je geloof iik ook nog op 84 g/km. Volledig elektrisch dus.
Dat maakt echter geen verschil met het feit dat het goed is om stedelijk gebied emissieloos rond te rijden en dat we best wel wat bewuster met onze fossiele brandstoffen om kunnen gaan. De ontwikkeling zal wel gewoon geleidelijk doorzetten. Maar zolang we sloopregelingen toepassen waarbij GOEDE autó's vernietigd worden om de autobranche tegen failissementen te behoeden, zal het de komende jaren nog steeds vooral een economisch beslissing zijn hoe groen men wil zijn.
Mooi en goed onderbouwt verhaal. dit is trouwens echt de reden dat ik nu nog tegen baterijen ben in auto's pas als de opslag beter kan wordt het aantrekkelijker voor auto's.Elektrisch rijden is alleen haalbaar voor kleinere voertuigen in de stad. Per kg kan je met een batterij te weinig energie meenemen. Snelladers en accu's met meer kW/kg komen er wel, maar zijn vooralsnog erg prijzig. Het zelfde geld in het algemeen voor de elektrische auto. Een beetje li-ion batterij kost inclusief management ca. € 750-1000 per kWh. Daarbij weegt 1 kWh in li-ion ca. 10 kg. Ter vergelijking: in 1 liter diesel zit 33 kWh. Reken maar uit wat je in je tank mee kan nemen en er uit kan halen, ondanks het rendement dat je uit een motor haalt. Hoe hard de gewichten en prijzen van batterijen gaat dalen bij een toenemende vraag, is ook nog steeds onduidelijk.
En dan blijf je de onvermijdelijke CO2 uitstoot houden. Bij de huidige (gemiddeld groen/fossiel) stroom uit het stopcontact en rendement van een gemiddelde elektrische aandrijving kom je geloof iik ook nog op 84 g/km. Volledig elektrisch dus.
Dat maakt echter geen verschil met het feit dat het goed is om stedelijk gebied emissieloos rond te rijden en dat we best wel wat bewuster met onze fossiele brandstoffen om kunnen gaan. De ontwikkeling zal wel gewoon geleidelijk doorzetten. Maar zolang we sloopregelingen toepassen waarbij GOEDE autó's vernietigd worden om de autobranche tegen failissementen te behoeden, zal het de komende jaren nog steeds vooral een economisch beslissing zijn hoe groen men wil zijn.
Foutje. Er zit 33 kWh in 1 kg waterstof. In 1 liter diesel zit maar 10kWh..........Is diesel gelukkig minder goed dan ik heb voorgesteld............in 1 liter diesel zit 33 kWh..............